Ön mire szavazna egy népszavazáson, amely az uniós tagságról szólna?
Az Európai Unió és Európa jövője még szorosan összefonódik. Európa nélkül Magyarország már csak kisebbségi és gazdasági ügyei miatt is túlzottan a nemzetközi negatív hatások kiszolgáltatottjává válna. Európából pedig kilépni nem lehet.
Valóban távoznak a britek az unióból?
Az alapélmény egyelőre a káosz, leginkább ezzel lehet a brüsszeli folyosókon találkozni. Az életben nem gondoltam volna, hogy egy kereskedőnemzet, amelynek a racionalitás az egyik legfontosabb jellemzője, ilyen helyzetbe sodorja magát.
A britek úgy döntöttek, hogy Európa helyett tengerre szállnak,
és új szövetségeseket keresnek. A kontinentális Európa igazából soha nem volt vonzó számukra. Bizonyos szempontból az EU szellemtelensége igenis benne volt ebben a döntésben, hiszen sok brit gazdasági kérés is visszhangtalan maradt. Ám a britek kilépése jó lehetőség arra, hogy újragomboljuk a kabátot.
Van esély a változásra, főleg a múlt tükrében?
Véleményem szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy Európában kevés a mai kihívásokkal szembenézni képes karizmatikus vezető. Többségében a 2008-as válság előtti stabil korszak emberei az irányadók most is, de a „kibővített”, migránsválsággal küzdő Európában napjainkban teljesen új helyzet alakult ki. Több okból kifolyólag a közép-európai térségben hamarabb „csengettek”. Orbán Viktor migránsválsággal kapcsolatos elképzeléseit, javaslatait most egy év késéssel gondolják át, vezetik be.
Lesz-e a britekhez hasonló szövetségese Magyarországnak az unión belül?
Egészen világos, hogy a brit–magyar kapcsolatok jól működnek. Az új rendszerben ez az összeköttetés nyilvánvalóan hiányozni fog, de azt is látni kell, hogyan működik majd a britek nélküli Európa. A kelet-közép-európai államok egyértelműen megfogalmazták, hogy
a nemzeti identitást tiszteletben kell tartani.
Ha ezt uniós szinten is elfogadják, akkor rengeteg kérdésben lehet egyezség az új és a régi tagállamok között. Ha a nemzeti identitást és a nemrég kivívott szabadságot támadás éri, akkor ez egyszerűen nem fog működni. Hozzáteszem, ennek a számomra nagyon nem kívánt helyzetnek a legnagyobb nyertesei a szélsőjobb- és a szélsőbaloldali politikai erők lehetnek.
Pedig sokak szerint most jött el az Európai Egyesült Államok ideje.
Minden esély megvan arra, hogy a brexittel ez a kérdés lekerül a napirendről. Angela Merkel legutóbbi megszólalásaiban egy polgárközelibb hangot ütött meg. Az európai polgárok többsége ma az európai és a nemzeti identitás egyensúlyát akarja, biztonságot és személyes szabadságának garantálását. Csak ez lehet a kiindulópont.
Tart-e további kilépési népszavazásoktól?
A lényeg, hogy pontosan olyan európai politikát folytassunk, hogy ne érje meg a kilépés gondolatával foglalkozni. Kizárni persze nem tudom, de
senkinek nem érdeke, hogy ilyen referendumok legyenek.
Ma az emberközeli politikát sokan populizmusnak tekintik, pedig csak reálpolitikáról van szó.
Nincsen túlmisztifikálva az európai bürokrácia jelentősége?
Egy, a nemzetállamoktól független politika születik a brüsszeli testületekben. A bürokrácia azt jelenti, hogy egy gondolatfolyamat ellenőrizhetetlenül megy végig a rendszeren,a nemzetállamok ezt nem tudják kontrollálni. S a végén, mire az Európai Tanácshoz kerül, sokszor már nagyon nehéz érdemi változtatást elérni. Az Európai Bizottság és a tagállamok összességét adó Európai Tanács kapcsolatrendszerét az adott kereteken belül Európa jövője érdekében újra kell gondolni. A bizottság egy önálló intézmény, és ezért idővel elkezd önállóan gondolkodni mindenféle kontroll nélkül.
Az utóbbi időben kevesebbet hallani a kötelező kvótáról.
Én ezt nem így élem meg. Nem került le a napirendről a kérdés, továbbra is ott van a levegőben, és több tervezetben visszaköszön. Pontosan ezért kell nagyon világos választ adni. A menekültválságnak nem megoldása, hogy az egyes országok között szétosztjuk a nehezen integrálható migránsokat. Közel-keleti útjaim során nagyon sok, a helyi közösségért felelősséget vállaló állami és vallási vezetővel beszélgettem, és az a meggyőződésem alakult ki, hogy
az elvándorlás hosszú távon valójában senkinek nem szolgálja az érdekét.
A legnagyobb baj, hogy a menekültügy, a migránsok ügye, az európai demográfia és munkaerőpiac érdekei teljesen összekeveredtek. Ebből nagyon nehéz lesz kiutat találni.
Valóban az uniós tagságunkról szól majd az október 2-i kvótanépszavazás?
Ez úgy marhaság, ahogy van. Magyarország kitaszíttatása egypár szélsőséges és főleg sikertelen gondolkodó elképzelése. Ezzel egyébként nem érdemes tovább foglalkozni. A valóság az, hogy a népszavazás tényszerűen a magyar parlament hozzájárulása nélküli, ezáltal ellenőrizhetetlenné váló, folyamatos betelepítésről szól. Meggyőződésem, hogy a szavazáson való részvétel egy reális, polgárközeli, hosszú távon fenntartható Európát is támogat.
Nem lesz nagy kudarc, ha nem lesz meg az 50 százalékos részvételi arány? Nem vállalt túl nagy kockázatot ezzel a kabinet?
Komoly kérdésben komoly vállalás történt, ezt szerintem Magyarország polgárai is tudják. Közös ügyről van szó. A népszavazáson részt vevők szavazatainak megoszlása már magában is fontos üzenet lesz.
Korábban arról beszélt, hogy komplett vallási közösségek kényszerülnek szülőföldjük elhagyására a Közel-Keleten terrorcsoportok erőszakos cselekményeinek következtében. Mit lehet tenni ez ellen az EP-ből?
Az EU nem rendelkezik katonasággal és közös biztonságpolitikával. Európának hagyományosan jó kapcsolatai vannak a térség országaival. Saját tapasztalatom szerint
a helyben maradást az oktatás újjászervezése és a munkahelyteremtés segítheti elő leginkább.
Az Európai Unió a világon a legnagyobb összegeket fordítja közvetlen segítségnyújtásra, hosszú távú fejlesztési támogatásra. Az éktelen bürokrácia a Közel-Keleten is nagy problémát jelent. Letűnt korok rossz ideológiai beidegződéseivel is találkozhatunk. A több száz vagy akár több millió menekültről gondoskodó vallási szervezetek – legyen keresztény vagy muszlim – a gyakorlatban nem tudnak közvetlen támogatáshoz jutni. Ennek oka, hogy az EU a valós helyzettől teljesen eltávolodva, csak kormányzati, illetve civil szervezeteknek nyújt támogatást. Több képviselőtársammal együtt az elmúlt két évben nagyon sokat dolgoztunk ennek a teljesen életidegen, tarthatatlan helyzetnek a megváltoztatásán.
Nagyjából hány keresztényt űztek el a Közel-Keleten?
A legnagyobb veszteség Szíriában és Irakban történt. Így a 2003-ban még másfél milliós iraki káld keresztény kisebbség száma 350 ezer főre csökkent, arányuk a népességben három százalék alá esett vissza. Ők nagyobbrészt szétszóródtak a világban.
Szíriában is mintegy egymillió fő a veszteség,
a keresztények kétharmada elmenekült, így az a társadalmi egyensúly bomlott meg, amely évszázadokon keresztül működött. Ám épp ez a szélsőséges iszlám egyik érdeke.
Sajnálja-e a vasárnapi boltzár eltörlését?
Sajnálom, hogy ez az egész ügy így alakult.
Miért alakult így?
Egy jó ügy volt ez, amit lehetett volna ügyesebben csinálni.
Önállóan elindul majd a KDNP valamilyen országos választáson?
Meggyőződésem, hogy
a KDNP önállóan is bejutna a parlamentbe.
Két dolgot kell nézni. A KDNP-nek vannak olyan célkitűzései, amelyeket a Fidesz néppártiságával lehet végrehajtani. A Fidesz gondolkodásában pedig a KDNP szellemisége hathat termékenyítően. Kipróbált szövetségről van szó. A közös munka folytatásáról Magyarország polgárai több ízben szavaztak. Ez mindenkit kötelez.