A Szeviép Szerkezet- és Vízépítő Zártkörűen Működő Részvénytársaság 2005–2010 között jócskán el volt látva állami, illetve önkormányzati megrendeléssel, amit közbeszerzéseken keresztül, önállóan vagy konzorciumban nyert el. Számításaink szerint
ebben az időszakban közel 34 milliárd forintnyi megbízást nyert el közbeszerzéseken keresztül a cég.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Szeviépet 2010-ben számolták fel, miután évekig sikeresen bújt ki a fizetési határidők alól. Rendre új és új alvállalkozókat vontak be azok helyett, akiknek nem fizettek – aztán ők sem kapták meg a pénzüket. Végül 11 milliárdos adósságot hagytak maguk után, amivel 500 vállalkozónak tartoznak. Volt olyan, aki féléves teljes árbevételét elbukta.
Amit a közbeszerzési adatok áttekintését követően visszatérő jelenségként lehet megállapítani, egyrészt az, hogy számos esetben alkalmaztak egyszerűsített – gyorsított vagy hirdetmény nélküli meghívásos – eljárási szabályokat,
hiszen úgy könnyebben lehet, „valakire kiírni” a közbeszerzést.
A másik visszatérő elem az, hogy számos, a Szeviép által megnyert közbeszerzés esetében a becsült érték jóval meghaladta a nyertes – Szeviép – által megajánlott, és aztán a szerződésbe is belefoglalt árat.
Ez ugyancsak arra utalhat, hogy itt egyvalaki „kellett hogy nyerjen”, különösen, ha a fenti körülményhez társult a „legalacsonyabb ellenszolgáltatás” értékelési szempontja. Az utóbbi eljárásnak az a lényege, hogy itt az nyer, aki a legolcsóbban megcsinálja az adott projektet.
A Szeviépnek nagyon jól ment a 2005–2010 közötti időszakban, ami az állami, illetve a költségvetési közbeszerzéseken való sikereket illeti. Ezeken a pályázatokon több mint 16 milliárd forintot nyert a cég. 2008-ban a Kóka János vezette Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól kaptak megbízást több mint 46 millió forint értékben, a MÁV-tól 315 millió forint értékben.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől 1,2 milliárd forint értékben,
a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőtől 1,3 milliárd, míg a Maharttól 1,1 milliárd forint értékben kapott megbízást.
Feltűnően sok, közel hatmilliárd forintnyi megbízást kapott a Szeviép 2006–2010 között az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóságtól, amely szervnek a székhelye véletlenül Szegeden van, és számos általa megrendelt projektnek szegedi kötődése volt.
Mindezeken felül a Szeviép jócskán kapott megrendeléseket 2005 és 2010 között a szocialista vezetésű önkormányzatoktól is. A budapesti önkormányzat 2005-ben a „Zsigmond téri szivattyútelep sodorvonali bevezetés rekonstrukcióját” bízta a cégre. Ennek a megbízásnak az összege 217 millió forint volt. A szintén baloldali vezetésű Csongrádtól több mint 550 millió forintos megbízást kapott.
A szintén balos Szentesről 2007-ben több mint 170 millió forint bevétele származott a Szeviépnek,
de Dunaújvárosból is érkezett egy kis pénz 2009-ben. Ennek összege több mint 19 millió forint volt.
Korábban tagadta Botka László, Szeged szocialista polgármestere, hogy a város önkormányzata egyetlen szerződést is kötött volna a Szeviép Zrt.-vel a TV2 Tények múlt heti híradása szerint. A Közbeszerzési Értesítő alapján azonban a Szeviép 2005-ben „Szeged szennyvíztisztításának és szennyvízcsatornázásának fejlesztése és bővítése” projekt keretében több mint 4,5 milliárd forint értékben kapott megbízást.
Egy másik megbízás pedig 2009-ben „Szeged elektromos tömegközlekedése fejlesztése projekt keretében az 1-es villamos pálya és felsővezeték, valamint kapcsolódó egyéb építmények építési munkáinak generál kivitelezése és kiegészítő tervezése” munkáira több mint 4,6 milliárd forint értékben kapta.
Mindez összesen közel 9,2 milliárd forint volt.
Igaz, mindkét fenti esetben konzorciumban volt a Szeviép, azonban a szennyvizes ügyben valószínűleg a Szeviép lehetett a konzorciumvezető is, mivel az ő szegedi székhelyük volt megadva levelezési címnek. De a lényeg az, hogy a Szeviép tagja a konzorciumnak. Vagyis, egyértelműen kapott megbízást Szegedtől.
2008-ban, illetve 2009-ben a botrányos Ligetfürdő-építéssel kapcsolatban a Szeviép összesen közel hétmilliárd forintnyi megbízást kapott három szerződés keretében. Látszólag nem közvetlenül Szeged Város Önkormányzatától, hanem a Ligetfürdő Ingatlanfejlesztő és Fürdőüzemeltető Korlátolt Felelősségű Társaságtól, ami viszont ebben az időben 100 százalékban a szegedi önkormányzat tulajdonában volt. Vagyis, ismét teljesen egyértelmű, hogy a megbízó Szeged városa volt.
Kinek mi volt a szerepe a Botka-botrányban?
„A Szeviép a jelek szerint egyenesen az MSZP-hez volt bekötve” – mondta Hidvéghi Balázs, a Fidesz kommunikációs igazgatója. „A 2010-es kampány előtt a szocialisták emberei tízmilliós nagyságrendben lapátolták ki a pénzt a cégből.Botka László és az MSZP vezetése valószínűleg tudhatja, hogy hova tűnt az a 11 milliárd forint, amellyel a Szeviép adósa maradt alvállalkozóinak – mondta korábban Hollik István az építőipari cég egykori székháza előtt, ahol egy „Botka-botrány” feliratú molinóval megjelent a Fidesz és a KDNP néhány aktivistája is.
A székházban – amelyet Botka László adott át – működött „az MSZP pénzmosó cége”, az az építőipari vállalkozás, amelyet a szegedi polgármester és a szocialista vezetők uniós támogatásokkal és megrendelésekkel tömtek ki – mondta Hollik István. Hozzátette: a cég vezetői, akik az avatóünnepségen Botka László mellett álltak,
„ma gyanúsítottak ebben a korrupciós ügyben”.
A Szeviép azzal, hogy nem fizette ki alvállalkozóit, több száz kis- és közepes vállalkozást tett tönkre, vitt csődbe – hangsúlyozta Hollik István.
A Botka László, Szeged szocialista polgármestere által vezetett városházát családi, baráti szálak kötik össze a városi bírósággal, a rendőrséggel és a médiával – írta korábban a 888.hu. A portál ezt úgy jellemzi:
Szicília piskóta ahhoz képest, ahogy Botka irányítja Szegedet.
Például a Járásbíróság elnöke, Kardosné Csorba Ágnes a polgármesteri hivatalból került jelenlegi pozíciójába. 2004-ig az adóirodán volt a főjegyző, Mózes Ervin beosztottja, és a 888 úgy tudja, a főjegyző ajánlásával került a Járásbíróság elnöki székébe. A Járásbíróság elnökének férje, Kardos János jelenleg is hivatalvezető a városházán, napi kapcsolatban áll Botka Lászlóval és Mózes Ervinnel.
Korábban az is kiderült, hogy 2008 közepétől egészen a 2010-es választások másnapjáig
heti-havi rendszerességgel 1–20 milliós tételek kerültek Ujhelyi István MSZP-s EP-képviselő volt sofőrjének, Báló Tamásnak a cégéhez,
a Szeviép-leányvállalat Biztonsági Üzem Kft.-hez, összességében félmilliárd forint értékben. Báló Tamás jelenleg a Szegedi Közlekedési Társaság repülési üzletágának a vezetője. Szabó Bálint, aki a Szeviép-károsultakat képviseli, ezzel kapcsolatban azt mondta, teljesen egyértelmű, hogy Szegeden burkolt és tiltott pártfinanszírozás valósult meg. Minderről természetesen megkérdeztük Botka Lászlót is, amint válaszol, cikkünket kiegészítjük.