Miért kezdett hozzá egy tematikus konferenciasorozat megrendezésébe a Századvég Gazdaságkutató?
Tulajdonképpen ez abból a kérdésből következik, hogy is tekintünk magunkra? Felfogásom szerint a Századvég Gazdaságkutató Zrt. olyan, mint egy tranzit, fogad és útjára indít fontos gondolatokat. Egy konferenciasorozat megszervezése azt jelenti, hogy fogadóállomása leszünk komoly tekintéllyel rendelkező szakértőknek, a gazdasági élet meghatározó szereplőinek és fajsúlyos kormányzati döntéshozóknak. Miközben prominens előadókat fogadunk, aközben útjára is indítjuk a piac, a gazdaság és a politika felé azokat az új felismeréseket, eredményeket és megoldásokat, amelyekre hónapról hónapra közösen jutunk. Ezért is mondom azt, hogy jó lesz az a konferenciasorozatunk szlogenjének: „velünk mindenki nyer".
Milyen témákban tartanak idén konferenciákat, és nagyjából hány rendezvényre számíthatunk?
Az első félévben hat, az év második felében hét konferenciával készülünk.
Vagyis rálicitálunk a hónapokra: 12 hónap alatt 13 konferencia.
Turizmuskonferenciával rajtolunk, de lesz majd szó a fenntarthatóság és innováció összefüggéseiről, a nagyvállalati K+F-ről, az exportösztönzés lehetőségeiről, mint ahogy a sportról is. Ősszel beszélünk majd energetikáról, logisztikáról, az infokommunikáció új útjairól, az agrárium fontos kérdéseiről. Mindenben otthon leszünk.
Milyen előadókat várnak, és milyen szempontok mentén választják ki őket?
Top előadókat várunk, akik a többiek előtt járnak, diktálják a tempót, képesek friss szemmel eredeti felismerésekhez jutni. A legjobbaktól akarunk tanulni, a legjobbakkal akarunk együtt dolgozni.
Milyen eredményeket várnak a konferenciasorozattól?
Azt várjuk, hogy ha teret adunk a legkiválóbb előadóknak és az új megoldásoknak, azzal mindenki nyer. Érdemes egymástól tanulnunk, érdemes egymással beszélnünk, érdemes a másikra odafigyelnünk. Ha erre képesek leszünk, az lökést fog adni az új gondolatoknak és a formabontó megoldásoknak, és akkor már nem lesz haszontalan a munkánk.
A konferencián a turizmus mely ágazatait kívánják megszólítani?
A turizmus emberi nyelven azt jelenti:
gyere ide, és érezd magad otthon!
Ezért lesz fókuszban Magyarország, ezért lesz fókuszban Tokaj-hegyalja, ahova én magam személyesen is kötődöm. Megnézzük mi a helyzet a magyarországi szálláshelyekkel, a gasztronómiával és fesztiválturizmussal. De természetesen nem mehetünk el szó nélkül a turizmus és biztonság összefüggései mellett sem.
Hogyan függ össze a turizmus és a biztonság kérdése a 2010-es évek második felében?
Az a modern kori népvándorlás, amellyel ma Európa szembenéz, szó szerint mindent megváltoztatott – a turizmust lehetőségeit is. Terrormerényletek rázzák meg Európát, migránsok tömegei árasztják el Görögországot és Olaszországot, az ember háromszor is meggondolja, hová utazzon el.
Magyarország eközben a biztonság szigete, egy biztos pont a bizonytalan világban,
ahová érdemes eljönni, elidőzni és megismerni a magyar ételek és italok zamatát. Azt állítom, új helyzet van, a magyar turizmus versenyelőnybe került nagynevű és korábban magasabbra értékelt riválisainál. Magyarország hívószó a külföldieknek, de hívószó a magyaroknak is, viccesen azt mondanám a korábban külföldre ácsingózó magyaroknak: „nyergel, fordulj!". Nekünk pedig, akik érintve vagyunk a magyar turizmusban, meg kell lovagolnunk ezt a számunkra kedvező új helyzetet.
Hogyan lehetne újabb erőforrásokat bevonni a hazai turizmusba, hogy még jobb eredményeket érjen el?
„Mindig lehet jobban csinálni." A magyar turizmus sokat fejlődött, de még mindig van hová előre lépni. Hogy csak egy példát mondjak, míg Budapesten 2015-ben a külföldi turisták 7,8 millió vendégéjszakát töltöttek el, addig ez a szám a hasonló méretekkel rendelkező Bécsben 11,6 millió, míg a kisebb Prágában 14,3 millió volt.
Ahol most tartunk, az nem végállomás, nem lehet hátradőlni.
A konferencia pedig abban segít, hogy összehozzuk az érdekelt feleket. Most nem egymást kell legyőzni, hanem közösen kell győzni.
A konferencián megfogalmaznak-e valamilyen cselekvési tervet a döntéshozók számára?
A cselekvési terv fabatkát sem ér, ha nem lesz belőle cselekvés. Én cselekvéspárti vagyok, tenni kell a dolgunkat, a konferencia pedig lehetőséget ad a szektor szereplőinek, hogy elmondják és megvitassák, hogy felőlük nézve hogy néz ki a világ, min kellene javítani, változtatni. Optimistán tekintek a jövőbe, azoknak, akiknek dolga a cselekvés, oda fognak figyelni a konferencián megfogalmazottakra.
A Századvég Gazdaságkutató milyen további fejlődési lehetőséget lát a hazai turizmusban?
Ha nem hinnénk benne, nem foglalkoznánk vele. A Századvég Gazdaságkutató motorja akar lenni a magyar turizmus győztes pályára állításának. Van még potenciál bőven,
én azt mondom: fejleszteni, fejleszteni, fejleszteni és a siker nem marad el.
Ehhez persze szükség van a támogató gazdasági környezet megteremtésére, mint ahogy arra is, hogy az ágazat szereplői is megtalálják a saját maguk szerepét úgy a szálláshelyek fejlesztésében, mint a turisztikai attrakciók „kitalálásában".
A közösségi médiák mekkora szerepet játszhatnak a hazai turizmus fejlődésében?
Hatalmasat. A személyes életünkben is földrengésszerű változásokat indított el a közösségi média, a turizmus pedig rezonál arra, ahogy az emberek élnek. Nem szabad megijednünk a közösségi média térhódításától, inkább élnünk kell vele, a március 23-i konferencia egyik toptémája is ez lesz. Ha az emberek a közösségi médiában élnek, akkor a közösségi médiában kell megnyernünk őket. Ennyire egyszerű a recept.