A nyertes tervpályázatot az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőirodák közösen adták be.
Fontos, hogy Budapest új hídja erőteljes állítás legyen a város déli peremén, valami, ami egyszerre öleli át a várost, sugároz erőt, lendületet, dinamizmust, méltóságot. A nyertes pályamű ezen feltételeknek messzemenőkig megfelel
– fogalmazott Fürjes Balázs, a budapesti fejlesztések kormánybiztosa, a tervpályázat bíráló bizottságának elnöke az eredményhirdetést követően.
A kormánybiztos hozzátette, hogy egy fejlesztés sikerét alapvetően határozza meg a gondos előkészítés, a következő évek ennek megfelelően a tervezésről fognak szólni. Kizárólag a kiviteli tervek elkészítését és részletes megvitatását követően születhet felelős döntés arról, hogy a híd valóban megépül-e
- mondta Fürjes Balázs.
Az új híd megteremtheti a már nagyon hiányzó, gyors és közvetlen összeköttetést a főváros aranytartaléka, Csepel és térsége, valamint a szomszédos budai és pesti kerületek között, mely elképzelést a 80-as évek óta szakmai egyetértés övez.
Ezzel nem csupán a közvetlenül érintett kerületek lakosainak lesz majd élhetőbb városrészük, hanem a fővárosiaknak is. Az új híd napi 55 ezer autóval tehermentesíti a túlzsúfolt belvárosi hidakat, az Üllői út forgalmát pedig napi hatezer gépjárművel csökkentheti, így minden Budapesten közlekedő érezheti majd a forgalom csökkenését
– emelte ki Fürjes Balázs, aki a díjakat Tarlós István főpolgármesterrel közösen adta át.
A 2017. június 27-én kiírt meghívásos tervpályázatra 17 pályamű érkezett, a legjelentősebb hazai és külföldi sztárépítészek fantáziáját egyaránt megmozgatta.
Első díjat a rotterdami Erasmus-hidat is megálmodó UNStudio, Buro Happold Engineering alkotta konzorcium nyert.
A zsűri értékelése szerint a győztes pályázat egy olyan 2x3 forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas híd terveit vetette papírra, mely egyszerre egyedi és elegáns, mégis dinamizmust és erőt sugárzó.
Megosztott második díjban részesült a Leonhardt, Andrä und Partner, Zaha Hadid Architects, WERNER Consult és Smoltzcyk & Partner, illetve a Lavigne & Chéron Architectes, Bureau d'Etude Greisch, Közlekedés Consulting Engineers, Geovil konzorciuma.
Előbbi nevéhez fűződik a Zajed sejk-híd Abu-Dzabiban, míg utóbbi legismertebb munkája a Terenez-híd Franciaországban.
A szakma hazai és nemzetközi krémjét felvonultató zsűri három pályaművet részesített megvételben: a Knight Architects, Ove Arup & Partners, illetve a SpeciálTerv, Pipenbaher Inženirji, Bright Field Studios alkotta konzorciumot, valamint a Pont-TERV tervezőirodát.