Néhány napja ugyan Tarlós István főpolgármester garanciát vállalt arra, hogy az Ünnepi Könyvhét helyszíne továbbra is a Vörösmarty tér lesz, ám biztosan szóba kerül a Budapestinfón a rendezvény körüli botrány.
Az Origo is beszámolt róla, hogy a hírek szerint egyes városvezetők szemében nemkívánatossá vált az Ünnepi Könyvhét a Vörösmarty téren.
Sokakat érint a parkolás, így biztosan téma lesz a közgyűlés minapi döntése is, mellyel visszakerült a parkolási rendeletbe a korábban törölt ötperces türelmi idő.
Miután Tarlós István szerdán a Fővárosi Közgyűlés ülésén is éles szavakkal bírálta azokat, akik szerinte "elérték", hogy ne lehessen elnevezni a Hegyalja utat Mádl Ferenc néhai államfőről, bizonyára most is kitér az ügyre a főpolgármester.
Mint arról az Origo beszámolt, Göncz Árpád egykori köztársasági elnökről neveznek el egy új városrészt a XIII. kerületben, de visszavonták azt a javaslatot, amely szerint utódjáról, az ugyancsak Budapest díszpolgára címmel kitüntetett Mádl Ferencről nevezték volna el a Hegyalja utat.
Megérkezett a főpolgármester.
A kormány Podmaniczky-programja, a hulladékgazdálkodás, a BKK karcsúsítása, az agglomerációs közlekedés állami átvétele és a Városliget is téma lesz, na meg a betelepítési kvóta - vezette fel Tarlós.
Furákat nyilatkozik a Podmaniczky programról Schneller István Budapest főépítésze - állapította meg a főpolgármester, aki ezután idézett a saját, 2009-es választási programjából, és elmondta: örül, hogy megvalósul a Nyugati pályaudvar mögötti zöldterület, mert ezt már hét éve is támogatta, leírta a saját programjában.
Egyetlen különbség, hogy 2009-ben Tarlós a Műzeumi negyedet is ott képzelte el, ám ez most a Városligetbe került.
Nem bánta volna a főpolgármester, ha a csütörtöki Kormányinfón Lázár János azt is megjegyezte volna, hogy a zöldterület-fejlesztés nem csak a kormány és Lázár miniszter szívügye, hanem a főpolgármesteré is.
Kicsit elunta kollégáival együtt Tarlós István, hogy mindig megkapják azt, hogy ők csak üzemeltetni akarják a fővárost.
Országos szinten évi 14 milliárd forint veszteség keletkezik a hulladékgazdálkodásban, ezért a törvény módosítása indokolt volt, bár örült volna a főváros, ha az előkészítő munkában részt vehet, de "ez sajnálatos okból nem történhetett meg."
Két hónapja levelekkel bombázta a főváros a szaktárcát, hogy vannak ötletei, és részt venne az egyeztetésben, úgyhogy nem lehet azt mondani, amit valamelyik újság írt, hogy "a főváros elaludt."
Úgy fest, hogy a fővárosiak fogják finanszírozni a vidék veszteségeit a hulladékgazdálkodás terén, és bár tarlós tiszteli a kormányt, őt a fővárosiak választották meg, így nem veszi ezt jó néven.
A miniszterelnökhöz kíván fordulni Tarlós és a fővárosi tanácsnok-polgármester Kocsis Máté a hulladékgazdálkodás ügyében, és Tarlós reméli, hogy Orbán Viktor ezúttal sem hagyja cserben a budapestieket."
A nemzeti hulladékgazdálkodásról szóló törvényjavaslat a főváros szerint ellentmondásos, sok esetben végrehajthatatlan rendelkezéseket tartalmaz, így emiatt Seszták Miklós miniszterhez fordul a főpolgármester.
Aggályosnak tartják, hogy a közszolgáltatási kötelezettség továbbra is az önkormányzatokat terheli, miközben esetleg a szükséges forrás nem lesz biztosított. A főváros biztosan állami forrásra szorul majd - becsülte Tarlós.
Várhatóan törvénymódosítást kezdeményez a főpolgármester a hulladékgazdálkodási törvényjavaslatban, mert a Fővárosi Közgyűlés is felkérte, hogy tudassa a kormánnyal: a főváros nem tudja kifizetni a több milliárdos veszteséget, ami így Budapestet terhelné.
Nem az lett a Budapesti Közlekedési Központból (BKK), amire eredetileg szánták, ami Tarlós már említett, 2009-es választási programjában is szerepelt - hangzott el.
A főpolgármester szerint nem is érdemes BKK-fejlesztésekről illetve BKK-beruházásokról írni, mert ezek a fővárosé, a BKK csak lebonyolítja ezeket.
Túl sok feladatot kapott, látott el a BKK, aminek így a létszáma is túlzóan felduzzadt - állapította meg Tarlós, aki szerint a jövőben számos feladatot elvesznek a cégtől, ami létszámcsökkentést is eredményez majd. Így végül az lesz a BKK-ból, amit Tarlós eredetileg elképzelt.
A karcsúsítás végrehajtásán munkacsoport dolgozik, 2017-re 250 fős céggé zsugorodik a BKK.
A kormány nem átvette a fővárostól az agglomerációs közlekedést, hanem csupán visszavette, mert mindig is állami feladat volt - tért át más témára Tarlós István.
Megjegyezte: ezt a feladatot a főváros ellátta eddig az állam helyett, most pedig visszaadja, miután 2014-ben csak részben, 2015-ben pedig egyáltalán nem kapott rá pénzt az államtól.
Havi egymilliárd forintot akart a főváros az agglomerációs közlekedésre kapni az államtól abban az átmeneti időben, amíg teljesen át nem veszik technikailag, de egyelőre csak havi 500 milliós előleget kap - mondta Tarlós. Hozzátette: persze az átadás végén elszámolnak, úgyhogy reméli, hogy minden költséget kifizet az állam.
Ugyan a csepeli HÉV nem megy túl a főváros közigazgatási határán, így nem minősül agglomerációs közlekedésnek, de mivel egyetlen rövidebb vonal fenntartása nem érné meg a fővárosnak, így arról állapodtak meg, hogy ezt a HÉV-vonalat is átveszi az állam.
Megerősítve azokat a korábbi számokat, melyekről az Origo is beszámolt, Tarlós István elmondta, hogy a HÉV-vonalak rekonstrukciója legalább 60, de inkább 100 milliárd forint körüli összegbe kerül, ennyi pénze pedig sosem lesz a fővárosnak, az államnak pedig azért inkább.
Ha beazonosíthatatlan tömegek áramlanak be az országba, akkor az jön be, aki akar és a kutya se tudja, ki van köztük - tért át a menekültkérdésre Tarlós István.
Ki szeretné, ha 50 év múlva az unokái az iszlám törvénykezés, a saría szerint élnének? - kérdezte a főpolgármester.
A témához kapcsolódik, hogy szerdán - más városokhoz hasonlóan - a főváros közgyűlése is elfogadta azt a nyilatkozatot, hogy támogatja a kormány erőfeszítéseit a betelepítési kvóta ellenében.
Én se mindennel értek egyet, de a kormányt a menekültkérdés kezelésében illik támogatni, és Budapest támogatja is - mondta Tarlós, aki szerint fontos, hogy a főváros, ahol az ország lakosságának 20 százaléka él, kiáll emellett.
"Mi senkit nem akarunk bántani, de azért mégse jó az, ami a világban történik" - indokolt Tarlós.
2003 és 2008 közötti ügyekben történt Nagy-Britanniában vádemelés a 4-es metróval összefüggő járműbeszerzéshez kapcsolódóan - mondta egy kérdésre válaszolva Tarlós István, aki jelezte, akkor nem ő volt a főpolgármester.
Törvényt nem tud felülírni, mert főpolgármesterként csak jogalkotó - jegyezte meg Tarlós István arra kitérve, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszterrel szoktak is nézeteltérései lenni fővárosi ügyekben. Mint mondta, a hulladékgazdálkodási csomaggal sem tud egyet érteni, mert az nem szolgálja Budapest érdekeit.
A 4-es metró fenntartása ebben a formájában nem gazdaságos, ezért akarta a főváros megépíteni az újpalotai villamosvonalat, de arról meg kiderült, hogy többe kerülne a becsült 25 milliárdnál, így ebben a ciklusban elmarad az újpalotai villamosvonal építése.
Az erre tervezett uniós pénz egy része, 12,5 milliárd forint átkerül a 3-as metró felújítási keretébe, ami így 137,5 milliárd forintra nő.
A főpolgármester konkrét számokat, adatokat vár arra vonatkozóan, hogy mi a jobb megoldás: a BKV vagy más szolgáltató biztosítsa majd a 3-as metró idején a metrópótlást autóbuszokkal.
Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenőrök kétharmada elengedhető - mondta egy kérdésre válaszolva a főpolgármester.
Van egy számom, de nem biztos, hogy tűzbe teszem érte a kezem, mindenesetre 1,5–3 milliárd forintról szól – mondta a főpolgármester arra a kérdésre, hogy mennyi lehet az az összeg, amit a hulladékgazdálkodás államosítása miatt a főváros kénytelen lesz veszteségként elkönyvelni és a központi költségvetésből támogatásként kérni.
Ötven éve ismerem a Mádl házaspárt - kezdett bele Tarlós István egy másik témába, az utcaátnevezésekbe. Megjegyezte, hogy sem a Mádl Ferencről sem Göncz Árpádról szóló utca-, illetve közterület-átnevezés nem az ő ötlete volt.
Végül Göncz Árpádról elnevezett a közgyűlés egy városrészt, erre kérte Tarlóst Mádl özvegye, Mádl Dalma is - hangzott el. A Hegyalja út Mádl Ferenc útra történő átnevezése viszont lekerült a napirendről.
Nem érti Tarlós az ellenzők indokait, miszerint a Hegyalja út átnevezése nehézséget okozott volna az ott élőknek, mert ki kell cserélniük a lakcímkártyájukat - mondta Tarlós - megjegyezve: ingyenes a csere. A főpolgármester hozzátette: ilyen alapon semmit nem szabadott volna átnevezni, még ma is mindenhol Lenin utca lenne.
A hulladékgazdálkodásnak van egy nyereséges meg egy veszteséges ága, és a központosítás az évi 14 milliárdos országos veszteséget próbálja eltüntetni, de ehhez a főváros nem tud tapsolni, mert az ő kárára megy - mondta Tarlós.
Mutassanak rá az új helyre, hol legyen az új hajléktalanszálló a közgyűlés szerdai döntésével megszüntetett V. kerületi, József nádor téri, 64 személyes női átmeneti szálló helyett - mondta Tarlós, aki szerint a bezárás alapvető oka az volt, hogy "mit keres egy ilyen intézmény egy belvárosi lakóházban?"
Régóta hord kockás inget, ezen a szokásán már nem változtat - fejtette ki Tarlós István arra a kérdésre, vajon a demonstráló pedagógusokkal való szolidaritását jelképezi-e, hogy kockás inget vett fel.
Véget ért a főpolgármester sajtótájékoztatója.