Elárulja Tarlós, miről egyezett meg a kormányfővel
2016. szeptember 02. 10:57
Reggel Orbán Viktor miniszterelnökkel tárgyalt Tarlós István. A megbeszélés részleteiről a 11 órakor kezdődő Budapestinfón számol be a főpolgármester.
A Budapestinfón bizonyára szóba kerül, hogy a csütörtöki Kormányinfón Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter több témában is említette a Fővárosi Önkormányzatot.
Mint arról az Origo beszámolt, Lázár a dugódíj bevezetésének esetleges elmaradása miatt várható uniós szankciókról való közös brüsszeli tárgyalást emlegette, emellett beszélt arról, hogy
a kormány érdekelt a 3-as metró felújításában, a felújítás idején közlekedő 150 pótlóbusz üzemeltetése pluszköltségének kifizetésénél pedig "megfelelően nagyvonalú lesz".
A miniszter arról is beszélt, hogy a kormány egy dolgot kér a Fővárosi Önkormányzattól: egyeztetést, együttműködést. Így például a nemzeti buszgyártás támogatásában is - mondta Lázár.
A Budapestinfón a főpolgármester bizonyára kifejti több olyan fontos döntés hátterét, amiről szerdai ülésén Döntött a Fővárosi Közgyűlés.
Mint arról az Origo beszámolt, a testület a nyári szünet utáni első ülésén döntött például arról, hogy
kiválik a HÉV a BKV-ból, megújul a Pók utcai felüljáró, módosult a hajléktalanrendelet.
A főváros 18 kerületet érintő kerékpáros fejlesztésekre pályázik, valamint töltőhálózat épülhet az elektromos járműveknek. Vitáztak a szemétdíjról is.
Kezdődik a 23. Budapestinfó - éppen egy éve indult el a rendezvénysorozat.
Két órát beszélt Tarlós reggel a kormányfővel - árulta el a részleteket a főpolgármester.
A 3-as metró a legfontosabb kérdés most, ezért ezzel kezdi a főpolgármester. Azt mondta, még mindig nem tudni, hogy mennyi állami, illetve uniós pénzből lehet gazdálkodni a 3-as metró felújításánál. Tarlós arra számít, hogy mintegy 50 milliárd forint hiányzik, és reméli, hogy ezt a kormány biztosítja majd.
Mivel nincs konkrét fedezetigazolás, "nem a mi térfelünkön pattogott a labda", hogy még nem írták ki a metrófelújítás tenderét - mondta a főpolgármester. Azt is mondta Tarlós, hogy ha 10 napon belül nem indul meg a kiírás, akkor leváltja a főváros közbeszerzési cégének vezetőjét.
A metrófelújításhoz kapcsolódó autóbuszos járműpótlás szolgáltatásmegrendelésének - az új járművek vásárlásához képesti - pluszköltségét az állam fizeti, tette ismét világossá Tarlós, megjegyezve: "aki a zenét rendeli, az fizeti a felárat".
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékes államtitkára csütörtöki levelében arról tájékoztatta Tarlóst, hogy a 3-as metró felújítására 137,5 milliárd forint erejéig rendelkezésre áll egy kormányzati fedezet. A projekt uniós támogatási kérelmét már előkészítették - derült ki a levélből, amit a főpolgármester felolvasott. A levélből az is kiderül, hogy az Európai Bizottság szeptember 1-jei közlése szerint a 3-as metró támogatásának megerősítésére irányuló IKOP-módosítást az Európai Bizottság jóváhagyta.
Semmilyen változást nem jelent, hogy januártól a HÉV-eket az állam üzemelteti - erősítette meg Tarlós István is, utalva arra, amit az Origo kérdésére is elmondott a csütörtöki Kormányinfón Lázár János miniszter.
Hónapok óta nógatta a főpolgármester a különböző párt- és kormányzati funkcionáriusokat, hogy gyorsítsák fel a 3-as metró felújítását, erre most Tarlós szerint a kormányfővel való találkozója után lesz is esély. A tárcáknál álltak az egyeztetések, nem a fővárosnál - reagált Lázár János szavaira - miszerint "nem a kormánynál pattog a labda" - a főpolgármester. Megjegyezte, hogy általában addig nem történik előrelépés, amíg nem tárgyal személyesen a kormányfővel.
Csak akkor tud a főváros magyar buszt megvenni, ha létezne egyben magyar busz - tért vissza a járműpótlás kérdésére Tarlós, megjegyezve, hogy az e célra fordítható EIB-hitelből nem vásárolhatnak új járműveket, mert ezt tiltja egy még mindig hatályos kormányrendelet.
A főváros támogatja a nemzeti buszgyártás elindítását, de ennek feltételeit nem a fővárosnak kell megtermtenie - állapította meg Tarlós. "Ha elindul a buszgyártás, lesznek magyar buszok, és azokkal el is indulnak a tendereken, akkor talán lehet majd magyar buszokat vásárolni."
A csütörtöki Kormányinfón is felmerült a 4-es metróval összefüggő dugódíjról szólva Tarlós a dugódíj bevezetésének elmaradása miatti esetleges uniós büntetés kifizetése kapcsán felhívta a figyelmet: a kormány nem szívességből vállalná át a büntetés összegét, hiszen alapvetően is 79/21 arányban fizette az állam, illetve a főváros a 4-es metró építésének - uniós támogatáson felüli - költségét.
Szó sincs arról, hogy akár a 21 százalékát ki akarná a főváros fizetni a büntetésnek, miután a dugódíj bevezetését törvény zárja ki, amit nem akar a kormány megváltoztatni" - mondta Tarlós.
8,4 milliárd forintot fordíthat a közeljövőben a főváros kerékpárút és kerékpársáv létesítésére - mondta Tarlós, megjegyezve, hogy ez a fejlesztéscsomag 13 projektet és 18 kerületet érint.
Ezen felül még állami beruházásból elkészül a Budapest-Balaton útvonal fővárosi szakasza is - hangzott el.
A Bartók Béla út felújítása kapcsán is sok nem kompetens nyilatkozat hangzott el az utóbbi időben - tért át más témára, a Bartók Béla úti kerékpársáv esetleges létesítésének lehetőségére a főpolgármester. Jelezte: a beruházás befejezése 2017. január, és még jelenleg szakemberek bevonásával vizsgálják, lehet-e kerékpársáv, és ha igen, milyen, hol. A főváros szeretné, ha lenne - tette hozzá.
Van nézetkülönbség a kormány és a kormánnyal szövetséges főváros között a hulladékgazdálkodással összefüggésben - mondta Tarlós. A főpolgármester jelezte: egyet tud érteni azzal, hogy országszerte legyen egységes a víz díja mondjuk, de ugyanezt a szemétszállításnál nem tudja elképzelni.
Battonyán és Sárisápon nincs hulladékfeldolgozás, hulladékégető mű üzemeltetésének költséges - mondott példát Tarlós.
A főváros az FKF-nél várható 10 milliárdos hiányból legfeljebb 1,9 milliárdot tud fedezni - mondta Tarlós, megjegyezve, hogy ezt reggel Orbán Viktornak is elmondta, aztán egy hét múlva majd Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel folytatja a tárgyalást. Az már látszik, hogy a veszteségeket a kormány 2,4 milliárdos plusz fejlesztési pénz folyósításával kompenzálná.
A főváros nem lerombolni, ellehetetleníteni, hanem ellenkezőleg: fejleszteni kívánja a Római-partot - mondta Tarlós, aki bemutatta a fejlesztési terveket, melyek a főváros honlapján is elérhetővé tesznek.
Ha nem lesz dugódíj, az érinti majd az állami költségvetést, hiszen eddig úgy volt, hogy a dugódíj bevételéből a BKV üzemeltetéséhez szükséges állami támogatás összege lenne csökkenthető - hangzott el. Az, hogy a behajtási díjtól még növekednének is a dugók, az nem más, mint félelemkeltés, idegeskedés-, feszültségkeltés és ostobaság - fakadt ki a főpolgármester.
"26 éve dolgozom ebben a rendszerben, én már senkinek nem akarok hízelegni, utálhatja bárki a Fideszt és engem is, de akkor köpje le a szélvédőmet, ahelyett, hogy ijesztgeti a budapestieket" - mondta Tarlós, visszatérve a metrófelújítás körüli hírekre.
Én már ez év végén szerettem volna kezdeni a 3-as metró felújítását, ez valóban nem fog sikerülni, de legkésőbb február végén-március elején el kell indulnia a munkáknak - mondta Tarlós, aki szerint lehet azon vitatkozni, hogy ez 3 hónapos csúszás, de mégis az a lényeg, hogy 25 év után végre felújítjuk a metrót."
Lehet kezdeni cirkuszolni a Római-parti gát miatt a katasztrófaturistáknak, meg lehet akadályozni a védműépítést fizikailag, de ha lesz egy komoly árvíz és kár, akkor majd a Ligetvédőkhöz küldjük a károsultakat, hogy náluk lehet reklamálni - reagált a főpolgármester arra, hogy a hírek szerint a Ligetvédők már a "Római-parti csatára" készülnek.
A főpolgármester hozzátette: a Ligetvédők városligeti tiltakozását megérti, de itt egy olyan helyszínről van szó, ami védtelen az árvíz ellen, és nem érti, miért kell akadályozni ezt a beruházást.
A HÉV visszaadásával a főváros annyit mindenképpen nyer - és ez nem kevés, hanem 60-100 milliárd forint - Tarlós szerint, hogy nem a fővárosnak kell beruháznia a HÉV-hálózat felújításába.
Ha a Magyar Liberális Pártnak van 60-100 milliárd forintja, akkor azt szívesen vesszük - tréfálkozott a főpolgármester.
A demokráciaértelmezésnek egy országban nincs ennyi fajtája, mint Magyarországon - tért ki kérdésre válaszolva Tarlós a Római-parti gát kapcsán várható civil tiltakozások jogi megítélésére. Szerinte ezek az akciók olykor már átlépik a jogi lehetőségeket, és talán felvetik a közveszélyokozás gyanúját is.
Remélem, hogy egy cég sem kerül monopolhelyzetbe a városnéző buszok ügyében - mondta Tarlós, megjegyezve: "igazságtalanságot, simlisséget, cirkuszt" nem akar. Ezért, ha mégis úgy néz ki, hogy monopolhelyzet alakulhat ki, akkor a főpolgármester megnézi, milyen lehetőségei vannak a döntés megvétózásra.
A 3-as metró felújítása kapcsán a miniszterelnök azt ígérte reggeli beszélgetésükön a főpolgármesternek, hogy felgyorsul a beruházás előkészítése, továbbá a kormány kifizeti azt a mintegy 50 milliárd forintot, ami a beruházás mintegy 135-140 milliárd forintos költsége és annak 60 százaléka között van - utóbbi mértékű uniós támogatási összegre számít a főváros.
Az sem biztos, hogy magyar buszok lesznek abban a 150-es flottában, ami a kormány kérésének megfelelően a 3-as metró felújítása idején szolgáltatásvásárlás útján biztosítja majd a pótlást - ismerte el Tarlós, de szerinte ez nem az ő gondja. Megjegyezte: szerinte és a miniszterelnök szerint sem magyar az a busz, amit külföldi alkatrészekből részben Magyarországon szerelnek össze.
Elfogytak a kérdések, véget ért a 23. Budapestinfó.