Vágólapra másolva!
Mit lehet tenni, ha a befizetett utazás nem felel meg mindannak, amit a foglalás során ígértek? A Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője kétrészes írásában összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat, most az első részt olvashatja.
Vágólapra másolva!

Elérkeztünk a nyaralási főszezonhoz, mindenki útnak indul és még ma is sokan inkább a szervezett utazásokat választják az egyéni utazásszervezés helyett.

Érdemes tehát tudni mindenkinek. aki utazásszervező segítségével indul útnak, hogy mit lehet tenni, ha a befizetett utazás nem felel meg mindannak, amit a foglalás során ígértek – mutatott rá dr. Égertz Andrea.

A fő szabály szerinti felelősség és a kivételek

Az utazásszervező fő szabályként felel az utazási szerződés nem teljesítéséből vagy hibás teljesítéséből eredő károkért. Azonban ha a nem teljesítés, illetve a hibás teljesítés sem neki, sem az általa igénybe vett közreműködőnek nem felróható, az utazásszervezőt nem terheli felelősség az ebből eredő károkért.

Ezek közé tartozik, ha a hiba az utas magatartására, vagy olyan harmadik személy magatartására vezethető vissza, aki az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás teljesítésével nincs kapcsolatban, és a hibát az utazásszervező ésszerű elvárhatóság mellett sem láthatta előre, illetve azt nem volt képes elhárítani (ilyen ok például vitorlás túrára fizettünk be, de a vitorlást ellopták és nincs másik amivel az utazás megvalósítható lenne), illetve vis maior esetén.

Kártérítésre nem, ám segítségnyújtásra köteles

A harmadik személy magatartására visszavezethető hiba vagy vis maior esetén az utazásszervező nem kötelezhető kártérítésre, de köteles segítséget nyújtani az utasoknak. Ez helyzettől függően lehet elsősegélynyújtás, elhelyezés, étkezés, ruházat biztosítása vagy személyszállítás – ismertette a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője.

Az utazásszervezőnek az utazási szerződés nem, vagy hibás teljesítéséből eredő károkért való felelőssége az utazás részvételi díja összegének kétszeresét meghaladó része tekintetében korlátozható, feltéve hogy ez az utazási szerződésben kikötésre került.

Felel az utazási szerződésben vállalt szolgáltatásért

Az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás teljesítéséért az utazásszervező felel, akkor is, ha a szerződést az utazásközvetítővel kötöttük meg. Ha az utazási iroda az utazási szerződésben vállalt szolgáltatást nem a szerződésnek megfelelően teljesíti, köteles a részvételi díjat arányosan leszállítani.

Ez azt jelenti, hogy ha az apartman ötcsillagos helyett csak kettő csillagos volt, akkor a részvételi díjnak az apartman elhelyezésre eső díját ennek megfelelően le kell csökkenteni és ezt a csökkentést a részvételi díj végösszegéből le kell vonni.

Forrás: Thinkstock

Sokszor előfordul, hogy az apartman messzebb van a vízparttól, mint ahogy azt a katalógusban hirdették, vagy tengeri kilátás helyett a szoba a parkolóra néz, illetve az apartman egyáltalán nem olyan szobákkal rendelkezik, mint ahogyan azt a szerződés megkötésekor ígérték.

Az így okozott kellemetlenségek miatt panaszt tehetünk, illetve kártérítést is követelhetünk a bíróság előtt – hangsúlyozta dr. Égertz Andrea. A kártérítés összegének meghatározása során a szolgáltatásért fizetett díjból kell kiindulni, az pedig mérlegelés tárgyát képezi, hogy a díj hány százalékát fogja az utas visszakapni. Minden esetben érdemes azonban fényképpel, videó felvétellel rögzíteni azt, hogy mi volt a tényleges szolgáltatás, hogy összevethető legyen később azzal, amit az utazási iroda hirdet(ett).

(A Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértőjével készült írás második részét hamarosan közöljük – a szerk.)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!