Szendi Gábor "karácsonyológiának" nevezte el a karácsonnyal foglalkozó áltudományát. Az ünnepek előtt valóban megszaporodnak a karácsonyi tematikájú kutatásokról szóló hírek, melyek néha szimpla viccnek tűnnek, mégis valódiak. A karácsony brit tudósaiból válogattunk a PsyBlog alapján.
Adni jobb, mint kapni
Elizabeth W. Dunn, Lara B. Aknin és Michael I. Norton kutatásának hála a sokszor hallott szólás-mondás hipotézise tudományosan is bizonyítást nyert. Az amerikai és kanadai pszichológusok a Science magazinban számoltak be kutatásukról, melyben azt vizsgálták, vajon mi teszi boldogabbá az embert: ha saját magának vásárol, vagy ha ajándékokra költ. Az Amerikai Egyesült Államokban végzett reprezentatív kérdőíves kutatás és a hirtelen jött pénzösszeget elköltők megfigyelése nyomán arra jutottak, mind másokhoz, mind saját magunkhoz képest boldogabbá tesz, ha másoknak veszünk ajándékot, mintha saját magunkat lepnénk meg.
Karácsonyi fények
Szintén amerikai kutatók vizsgálták, hogy vajon tényleg barátságosabbnak gondoljuk-e a karácsonyi fényekkel és díszekkel ékesített családi házak lakóit. Carol M. Werner, Sonja Peterson-Lewis és Barbara B. Brown 1989-ben publikálták kutatási eredményeiket a Journal of Environmental Psychology című folyóiratban. A pszichológusok abból indultak ki, hogy a karácsonyi dekorációval saját vendégszeretetünket kommunikáljuk a szomszédok felé. A kutatás során random házak fotóit mutatták meg a tesztalanyoknak, karácsonyi díszekkel és azok nélkül. A háztulajdonosok önmagukat társaságkedvelőnek és kevésbé társaságkedvelőnek értékelték. A dísz nélküli házak esetében a megkérdezettek jobban meg tudták különböztetni az önmagukat társaságkedvelőnek és a kevésbé társaságkedvelőnek nevezőket, míg a feldíszített házak fotói alapján a kevésbé társaságkedvelő lakókat is nyitottabbnak, barátságosabbnak ítélték meg. Mindez kicsit bonyolultan hangzik, de a lényeg az, hogy egy szépen feldíszített ház arról árulkodik: barátságos lakók laknak benne.
A karácsony illata?
A Journal of Business Research 2005. novemberi számában megjelent tanulmány szerint nemcsak a karácsonyi zene ösztönzi a vásárlást, hanem az üzletekben terjengő "karácsonyi illat" is. Eric R. Spangenberg, Bianca Grohmann és David E. Sprott arra jutottak, hogy mindkét tényező, az illat és a zene is fontos ahhoz, hogy az üzletről jó benyomásunk legyen. Saját emlékeinkből nehezen tudunk felidézni karácsonyi illatú üzleteket (eltekintve a fenyőárustól), de lehet, hogy Magyarországra még nem érkezett el a reklám ezen ambient vonala.
Pénzt a fa alá
A pénzajándékozás kényes kérdés. Van, aki szerint a borítékban átnyújtott készpénz a lehető legszemélytelenebb ajándék, más viszont úgy véli, pénzzel tényleg örömet szerzünk, hiszen a megajándékozott azt arra költi, amire vágyik, vagy amire valóban szüksége van. Carole B. Burgoyne és David A. Routh a Journal of Economic Psychology című folyóiratban publikálták kutatásukat, amelyre a pénzajándékot ellenzők tábora nyugodtan hivatkozhat, ha a balul elsült pulóver vagy könyv miatt kell mentegetőzni a fa alatt. A brit tudósok ugyanis egy közel száz egyetemistán végzett naplós kutatás nyomán arra jutottak, hogy az ajándékkal kapcsolatos legfőbb elvárás az, hogy az kifejezze az adó és a kapó közötti belsőséges viszonyt. A pénz pedig erre nem képes, tehát nem jó ajándék.
Boldog karácsonyt!
A karácsony a szeretet ünnepe - ezt is bebizonyították már tudományosan. A Journal of Happiness Studies című folyóiratban megjelent cikk értelemszerűen azt kutatja, mi teszi boldoggá a karácsonyt. Tim Kasser és Kennon M. Sheldon 117 embert kérdezett meg, arra voltak kíváncsiak, milyen értékeket tartanak fontosnak a megkérdezettek a karácsonyi ünneplés során és milyen lelkiállapotban töltik az ünnepeket. Arra jutottak, hogy boldogabbak azok, akik a családot és a vallást emelték ki, mint azok, akik az ünnep anyagi aspektusait, a pénzköltést és az ajándékozást. Érdekes, hogy az idősebbek és a férfiak is jellemzően boldogabbak a karácsonyi ünnepek idején. Jó tudni.