Nem dobált senki paradicsomot, nem volt fütty, se bekiabálás, és nem is adott hangot szolidaritásának felállással a közönség. Minden nyugalmas volt a Magyar ünnep pénteki premierjén, mintha a héten nem is indult volna kemény támadás a darabot rendező színházigazgató, Alföldi Róbert ellen. A gyülekező közönség inkább azt találgatta, hogy fog beférni a bemutató tervezett helyszínénél - a MűPa fesztiválszínházánál - jóval kisebb Gobbi Hilda terembe. Végül nem volt fennakadás.
Ironikus, hogy éppen egy ünnep miatt indult most vita Alföldi körül - és még ironikusabb, hogy egy román ünnep miatt. Závada Pál darabja ugyanis éppen az ominózus román emléknap magyar történelmi ellenpárját állítja középpontba. A román nép december 1-jén Erdély Romániához való 1918-as csatolását ünnepli, a darab meg 1940. szeptember 16-án indul, amikor a magyar csapatok örömünnep kíséretében bemasíroztak Kolozsvárra, hogy a második bécsi döntés értelmében visszavegyék Észak-Erdélyt.
Závada Pál darabja egy baráti-rokoni társaság különböző származású és habitusú tagjainak életét követi végig 1940-től 1946-ig. Az író a Nemzeti Színház Tízparancsolat-drámapályázatára korábbi, Idegen testünk című regényéből gyúrt drámát. Ez az irodalmi alapanyag át is üt rendesen a darabon. Závada úgy döntött, a drámaváltozatban nem emel ki egy vagy két történetszálat a fél tucat közül, hanem a lehetőségekhez képest átmenti színpadra a regény egészét. Ez pedig rengeteg szöveget, szereplőt és történést jelent. A második világháborús Magyarország történelmi tablójának kell elférnie a színpadon.
A szereplők egy félzsidó, modern fényképésznő (Nagy Mari), barátnője, a zsidó divatáruboltos Emma (Söptei Andrea), annak kisfia, a kiskamasz Palcsi (Mátyássy Bence) és férje, a munkaszolgálatos Dezső (Závada Pál hangja). Valamint egy sváb származású, zavarodott katonatiszt (Znamenák) és testvéri féltékenység miatt szélsőségekre hajló antiszemita öccse (Földi Ádám). És még nincs vége, mert ott a jóakaratú meleg zsidó segédlelkész (Szatory Dávid), a fejét a homokba dugó püspök (Mátyássy Bence), az újságíró (Szabó Kimmel Tamás) és szeretője, egy vörös hajú csábító démon (Gáspár Kata), no és a tömeg. Felsorolni is sok, hát még egy színpadon értelmes rendbe szervezni történeteiket.
Söptei Andrea, Földi Ádám, Nagy Mari, Mátyássy Bence és a kar tagjai | Fotó: Gordon Eszter |
A rendező Alföldi Róbert minden eszközt megragad, hogy a komplex sztorit és a nagy mennyiségű szöveget követhetővé és érdekessé tegye a színház szűkre szabott terében és idejében. Nem engedi lankadni a figyelmünket: minden egyes másodpercben jön egy újabb vizuális ötlet, ami a darab hangsúlyos verbalitását lazítja. Egy látványosan ringó csípő, szitáló eső, román népviseletbe öltözött asszony, önkielégítést imitáló katonák, egy kondér babgulyás, az évszámok kivetítése a falra, néma szexjelenet, egy kép a falon, a vér csattanása. Sok ötlet nemcsak a látványt szolgálja, hanem értelmez is, például a szereplő, akiről éppen szó van, egy hirtelen ugrással megmutatja magát).
Álmomban sem gondoltam volna, hogy a második világháborús történetből Alföldi Róbert zenés revüt csinál. Pedig jól tette. Az aláfestő zene és főleg a dalbetétek olyan távolságtartást és iróniát adnak a buta magyar lózungoknak, ami nélkül lógna a levegőben az egész. A zenét egy fiatal srác, Bella Máté szerezte, rengeteg telibe találó pillanatot adva hozzá a produkcióhoz (pl. a Ha én gazdag lennék kezdetű dalra rímelő klezmerbetét). De nem ez az igazi ötlet - hanem a kórus.
Mátyássy Bence és Söptei Andrea (az apát "játszó" Závada Pál fotójával) | Fotó: Gordon Eszter |
Závada Pál regényének elbeszélői trükkje az volt, hogy többes szám egyes személyben ("mi") mesélte a történetet, egy egyszerű nyelvi leleménnyel utalva arra, hogy a felelősség nemcsak egyes embereket, hanem mindenkit - minket - terhel. Jó, hogy ez nem maradt ki az előadásból sem, és még jobb, hogy magától értetődő és tökéletes színpadi megfelelőjét sikerült megtalálni egy szövegbeli karakterjegynek. A görög drámákból átemelt kar nélkül valami helyrehozhatatlan hiányozna az előadásból. A kórus tagjai különböző jelmezeket öltve bele-belefolynak az előadásba: ők a vendégek, a romániai áldozatok, az ünneplő magyarok, a lokál táncosai, "mi". Halas Dóráé, a Szlengopera-előadásból már ismert Soharóza kórus vezetőjéé az érdem, hogy ilyen jól sikerült a 11 tagú kart összefogni (ő maga is szerepel az előadásban). Az is remek ötlet, hogy a zenekar árok helyett egy emelvényen foglal helyet, velük szemben (nekünk háttal) kakastollas süvegben ül a karmester egy magasított úszómesteri széken. Egy újabb meglepő és látványos megoldás.
Van olyan ötlet, ami kevésbé szerencsés (pl. a kamera felesleges és zavaró, a mikrofon és Szabó Kimmel Tamás pöffeszkedő játéka épp eléggé felidézi a média világát), de ebből van kevesebb. És jó, hogy az ötletek nem uralkodnak el öncélúan a szöveg felett, hanem alányúlnak, segítik kibontakozni. Amikor Janka, a fényképésznő és az elvakult Flamm Johannka vitatkoznak az "ezeréves álom"-ról ("Ezer? Húsz!"), az erős, jó pillanat firlefánc nélkül is. De legtöbbször kell az alányúlás, jól hat, amikor Imre elbeszélését "illusztrálják" az éneklő román asszonyok.
Nagy Mari és Znamenák István | Fotó: Gordon Eszter |
Nem tudom, azok, akik nem olvasták a regényt, ugyanúgy tudják-e követni a történetet. Egy biztos: a darab vége jól összezavarja a nézőket. Legalább háromszor-négyszer vége van az előadásnak, mire valóban véget ér. Eggyel előbb szerencsésebb lett volna befejezni.
A darabból egy derül ki: semmi sem fekete-fehér. A nyilas sem velejéig gonosz, a látszólag józan embernek is vannak fatálisan rossz döntései. A történelem zajlik körülöttünk, mi meg főzzük a babgulyást. Egy szereplő nem kap felmentést a végén (a regényben sem): az egyház.
Földi Ádám, Nagy Mari, Znamenék István, Söptei Andrea, Szatory Dávid, Mátyássy Bence, Gáspár Kata, Szabó Kimmel Tamás balról jobbra)| Fotó: Gordon Eszter |
Provokatív téma (több is), sűrű darab, jó rendezői ötletek garmadája és remek alakítások. Nekem ez az első Alföldi-rendezés a Nemzeti Színházban, ami fenntartások nélkül tetszett. Eddig is becsültem Alföldi kockázatvállalását és az újító szándékot (nem véletlenül kapta meg a Színikritikusok Díját a Nemzeti Színház arculatának megteremtéséért), de eddig egyik rendezése sem csapott a földhöz. Ez igen. A statikus alapanyagból hihetetlenül dinamikus előadást csinált. Lehengerlő volt. A választások óta lóg a levegőben Alföldi Róbert leváltása a Nemzeti Színház éléről. Nem tudni, mi lesz a vége Alföldi és a politika ütközésének, de ha ez volt az utolsó rendezése igazgatóként a Nemzetiben (elvileg nem), emelt fővel távozhat.