Nyugodt, sötét a Budapest Sportaréna terme, a hangszórókból kellemes háttérzene szól. A levegőben emberek röpködnek bungee jumping-kötélen, akik pedig éppen nem röpködnek, a többiek röpködését felügyelik, vagy a szivárványszínű színpadon ülnek, és a lábukat masszírozzák. A Cirque du Soleil nevű kanadai cirkuszi társulat próbáján jártunk a szerdán kezdődött budapesti előadássorozat előtt. (A kulisszák mögött készült képek erre tekinthetők meg.)
"Geri, can you check the swing please?" (Geri, meg tudnád nézni a pörgést?) - kiállt egy hang a színpadról. Nem véletlen a magyarosan hangzó megszólítás, a Föld körül turnézó show vezetőedzője magyar, Boi Gergelynek hívják.
A nagyfőnök magyar
A társulat tagjai által Geriként emlegetett Boi Gergelyt a cirkusz egyik tehetségkutatója fedezte fel, 2004 elejétől a társulat tagja. Augusztusig több mint hat éven át artistaként volt a színpadon: erőssége az orosz hinta, korábban főszereplő is volt. Augusztustól ő a vezetőedző, 80 emberért felel. "Néha nagy döntéseket kell hozni. Ha valakin például úgy látom, hogy nincs jó passzban, veszélyhelyzetet okozhat, akkor nem engedhetem föl a színpadra, aminek természetesen nem örül. De ha a következő nap van egy próba, és minden oké, mehet tovább" - magyarázza. Hogy a sok Cirque du Soleil-társulatból éppen ennek magyar a nagyfőnöke, a véletlen műve.
Tíz és 17 éves kora között az Állami Artistaképző Intézetben tanult, majd a Fővárosi Nagycirkuszban és a Nemzeti Cirkusznál dolgozott. Néhány európai kitérő után az Egyesült Államokban kötött ki; egy nemzetközi cirkuszfesztiválon bukkantak rá a világot artista-fejvadászként járó tehetségkutatók. Nem ő az egyetlen magyar az összesen 5000 fős Cirque du Soleil-birodalomban: egyik barátja Las Vegasban dolgozik, de vannak olyanok, akik éppen most Amerikában turnéznak. Hat-hétre becsüli a magyarok számát a Cirque du Soleil 23 műsorában, a legmagasabb beosztásban jelenleg ő van.
"Nagyon nagy fizikai meló, rengeteget kell kondizni, de vannak velünk masszőrök és fizioterapeuták is, akik vigyáznak ránk" - magyarázza. Ami pedig a legjobb - amellett, hogy eddig háromszor körbeutazta a Földet -, a családias hangulat - mondja. Annak ellenére vagy éppen azért, mert nemzetközi a közeg: 25 különféle országból érkeztek az emberek. A száztagú produkcióban ötven művész dolgozik, és még egyszer ennyien végzik a háttérmunkákat. France feliratú melegítős srác, mongol fiú, brazil capoeirás mozdulatokkal melegítő fiú, és néhány alacsony lány, akik oroszul beszélnek: valóban multikulti a közeg.
Az előadás: gyíkból angyallá fejlődő lények
A Saltimbanco című előadás 19 éve van úton, Montrealból indult. A produkciót a nagyvárosok sokszínűsége inspirálta, az álomszerű világban játszódó történet kétszer ötvenöt percben azt mutatja meg, ahogy a gyíkból angyallá fejlődnek a lények - magyarázta ezt már Maxime Charbonneau turnészóvivő. A tízhetes turnusokat rendre két hét szünet követi, a hétfő-kedd szigorúan pihenőnap. Egyes városokban 6-8 előadást tartanak, Budapesten - ahol korábban egyszer járt a Cirque du Soleil - szerdán lesz az első, vasárnap az utolsó. A csapatba bekerült akrobatákat és egyéb sportmúlttal rendelkező fiatalokat hat hónap alatt Montrealban képzik át művésszé. Csak Las Vegasban hét nagy show fut egyszerre, hasonlóan helyhez kötött előadások vannak Tokióban, Los Angelesben is; de párhuzamosan is több produkció turnézik egyszerre, és mindegyik más és más.
Nézze meg a kulisszák mögött készült képeinket - kattintson!
Miniváros a backstage-ben
A backstage-ben derül ki, mekkora rákészülést igényel egy ilyen produkció: a minikonditeremtől a konyhán át a kis műhelyekig tucatnyi helyiséget magába foglal. Minden egyes előadást felvesznek - éppen két argentin balerina nézi vissza saját koreográfiáját - a kis tornatermen átgyalogolva egy terembe jutunk, ahol zsinórba állított ventillátorokkal szárítják a még nedves fellépőruhákat. A 2000 darab, Montrealban kézzel varrt, személyre szabott ruha mindegyikébe bele van hímezve gazdájának neve. Victoria, a kellékes lány éppen egy citromsárga cipőt festeget "kínai rúd" feliratú festékkel. "Naponta átlag 25 pár cipőt kell újrafestenem, mert a kínai rúd megfogja őket" - magyarázza. A konyha előtti folyosón tápláló és izombarát élelmiszerek sorakoznak rekeszekben, a gránátalmától az avokádón át a sütőtökig. És hogy az előadásokat fékvesztett ünneplés követi-e? Nem, sokan az előadás után kicsit gyúrnak még: egyrészt ha már úgyis be vannak melegedve, nem árt az izmoknak egy kis pluszmunka, másrészt így vezetik le a feszültséget.
A backstage-túra során kiderül, hogy valóban egy mozgó városról van szó. Charbonneau elmondása szerint a 15 kamionból 12 óra alatt építenek fel és le mindent, és még három óra a csomagolás.
S hogy a multikulti csapatnak megéri-e az évi 300 előadás, a sok hurcolkodás, a költözködés, a kilónyi smink, a határokat feszegető izommunka és hogy még karácsony másnapján is dolgozniuk kell? Mint kiderült, megéri és nemcsak az előadásokat követő vastaps miatt: a társulatnak van olyan tagja, aki 22 évesen már a második lakásra valót spórolta össze a levegőben.
A riport és a 360 fokos felvételek a Koncertblog közreműködésével készültek.