Kozmikus látomás szabálytalan szintikkel

Hieroglyphic Being
Vágólapra másolva!
Lehet leírni és kontextusba helyezni, mindjárt meg is teszem - de az első fél percben úgyis eldől, hogy az ember imádja vagy kikapcsolja Hieroglyphic Being lemezét. Torzuló, túlvezérelt, valahol a béna és a zseniális közötti dobgép indítja, majd tétovázó, "talán ha elég sokat nyomogatom, valami dallam is kijöhet" szinti érkezik, szintén fura hangzással: néha mintha zavar lenne a vonalban.
Vágólapra másolva!

A későbbiekben a háttérbe érkezik némi szintikáosz, újabb torzulások, történik még egy-két dolog, de alapvetően ez megy hat és fél percen át a Seer Of Cosmic Visions című, a Wire magazin honlapján meghallgatható és letölthető Hieroglyphic Being-lemez első számában. Aztán a maradék ötben is, összesen negyven percen át. Van, amikor kicsit szabályosabb és táncosabb a ritmus, ismerősebbek a szintihangok dallamszerűségei és csavarodásai; és van, amikor több a torzulás, vagy a hétköznapi józan ész számára átláthatatlanabb, miért pont arra mennek a szintik. Engem az első percben megvett, majd onnantól nem is eresztett. De aki hamar kikapcsolja, annak is be kell látnia azt, hogy legalábbis blöffről nem lehet szó: az végig érződik, hogy Hieroglyphic Being tényleg kozmikus látomásait igyekszik itt zenébe fogalmazni, legfeljebb mi nem akarjuk vele együtt nézni; illetve az is, amit az XLR8R frappánsan megfogalmaz: a zenész "ismeri olyan alaposan a house-t, hogy rendesen szét tudja szedni." A lemez egyébként új számok mellett korábban megjelentek új verzióit tartalmazza.

Hieroglyphic Being, vagyis Jamal Moss a meghatározó chicagói house színtér közepéből kormányozta magát a szélekre, hogy aztán a kalandosabb elektronikus zene meghatározó lapjai (például a Wire, XLR8R vagy a Fact) az utóbbi években kedvenceik közé emeljék. Még hallotta a legendás Ron Hardy fellépéseit a Music Boxban, és a kezdetekben ő is egyértelmű bulizenét csinált; a szcéna egy másik atyafigurája, Adonis vette szárnyai alá. Aztán a house mellé megérkezett Sun Ra kozmikus jazze, a pszichedélia, kísérletezés, zajzene és még sok minden hatása, és Jamal Moss most valahol a tánczenén egyszerre belül és kívül működik. Nagyon tanulságos elolvasni és meghallgatni, hogy hogyan dj-zik, illetve mit válaszol egy kommentre itt.