Az augusztus végén indult blogra eddig közel ötven verset tett fel névtelen szerzője, mindegyik egyetlen témát, az átható, értelmetlen és dühös szerelmi bánatot variálja, egyszerű, de hatásos eszközökkel. Például így:
szarok a tokyo towerre
Az otthonmaszturbálok szerzője nyilvánvalóan beletalált valamibe, hiszen versei gyakran két-háromszáz fölötti megosztást érnek el. A szitkozódó és a szerelem tárgyát felmagasztaló hangszíneket ügyesen keverő versekről, a közösségi médiában névtelenül szétkürtölt magányról kérdeztük Bárány Tibor kritikust és filozófust, aki nemrég megjelent, A művészet hétköznapjai című könyvében a populáris művészet elméleti kérdéseit tárgyalja.
A legelemibb olvasói reakció az lehet az otthonmaszturbálok-versekre, hogy azok trágárak, ezért értéktelenek, miközben a "szerelmes szitkozódásnak" van hagyománya az irodalomban.
Nem tudom pontosan, mi lehet az oka, de sok olvasó valóban zsigerileg idegenkedik a trágárságtól. Miközben a trágárságnak a költőileg megformált szövegekben funkciója van, nem csupán itt, hanem a legmagasabb magasirodalomban is. Igaz, azt a szlogent is unásig ismerjük, hogy „a modern művészet tele van trágársággal”.
Ezek a szövegek mennyire kötődnek ahhoz a mikroblogfelülethez, ahol megjelennek? Helyet kaphatnának egy irodalmi lapban?
Az otthonmaszturbalok.tumblr.com versei nem élnének meg az irodalmi folyóiratok hasábjain, de nem azért, mert csúnya szavakat tartalmaznak, ennél cifrább trágárságokat is olvashatunk a legjobb folyóiratok versrovataiban – hanem azért, mert irodalmilag nem elég összetettek. Egyetlen témát variálnak: a lírai én nem tudja feldolgozni a szakítást. Ezt tulajdonképpen egyetlen költői eljárás segítségével teszik: kontrasztba állítják a lírai én által felvett pózt vagy szerepet azzal, ami a beszélő lelkében zajlik.
nekem te voltál a legfinomabb
after eight-ben a mentolos krém
mozartkugel díszdobozban
lindt nyúl aranycsengővel
most már sajnos tudom hogy
olvadt balaton szelet vagy
egy lajosmizsére tartó vonat
húgyszagú kabinjának
szakadt, forró
bőr ülésén
Hogyan épülnek fel ezek a versek, miért ilyen hatásosak? Mi a káromkodások szerepe bennük?
A versek csattanóiból rendre kiderül: az agresszív dühkitörés mögött végtelen szomorúság húzódik meg, a nosztalgikus visszatekintés a kapcsolat legszebb pillanataira csupán az önsajnálat és önsajnáltatás eszköze, a veszteségével férfiasan szembenéző hősszerelmes szitkozódó lúzer - és akkor az olvasónak eszébe juthat, hogy igen, ő is ugyanígy megjátszotta magát saját maga előtt, ugyanígy röhejes szerepeket próbálgatott, amikor megpróbálta feldolgozni a szakítását. Az ismeretlen költő szövegei kevés költői eszközt használnak, ám ezt a legtöbbször annál ügyesebben teszik. Egyszerű, jól szerkesztett, erős, hatásos alkotások – profi közköltészet.
nem merem senkinek mondani
A már említett könyvében és irodalomkritikai munkáiban sokat foglalkozik a szépirodalmi és populáris alkotások szétválaszthatóságának kérdésével: ezek a versek melyik kategóriába esnek? Nevezhetjük irodalomnak?
Ezek a művek egyértelműen a tömegkultúrához tartoznak, hiszen különösebb erőfeszítés nélkül hozzáférhetők olvasók széles tömegei számára. Ha az ember legalább minimálisan tájékozott irodalmilag, vagyis olvasott már verset életében, és azt is tudja, hogy a költemények nem feltétlenül rímelnek, meg fogja érteni ezeket az alkotásokat.
Miért is ne lennének versek? Pontosan olyanok, mint amilyenek a versek szoktak lenni, és pontosan úgy viszonyulunk hozzájuk, ahogyan a versekhez szoktunk. Miért félnénk hát az „irodalom” címkétől?
sosem felejtem el
A művészet hétköznapjai című könyvében többször felmerül a popularitás és a művészi érték fogalma. Milyen viszonyban van egymással az érték és a népszerűség?
Semmilyenben. Abból, hogy egy mű igyekszik megfelelni a feltételezhető olvasói igényeknek, nem következik, hogy ne rendelkezhetne komoly esztétikai vagy művészi értékkel. És fordítva: attól még, hogy egy mű csak a legkifinomultabb műértők számára befogadható vagy hozzáférhető, nem válik automatikusan értékessé. Tény és való, népszerűség és művészi érték nem mindig járnak kéz a kézben – de az sem igaz, hogy soha ne járhatnának együtt.
Sőt, inkább az számít ritkaságnak, hogy szuszogó dilettánsok művei tartósan felkerüljenek a sikerlistákra. Vannak könnyen hozzáférhető és nehezen hozzáférhető művek, meg vannak esztétikailag értékes és értéktelen művek. És a két megkülönböztetésnek, a két skálának semmi köze egymáshoz.
További versek az otthonmaszturbalok.tumblr.com-on.