Az elegancia attitűd, életérzés, jelenség. Nem köthető egyes ruhadarabokhoz vagy színekhez, benne van az ember személyisége, tartása és viselkedése, része a viselő és a ruha közötti összhang, és természetesen a ruha szabása, alapanyaga és mívessége is.
Az elegancia nem másolható, nem elég hozzá a legcsodálatosabb ruhadarab sem, ha nincs meg hozzá a szellem, a belbecs. Ahogy Monsieur Chanel, Karl Lagerfeld mondta, az elegancia nem megvehető és nem is hamisítható. Vagy része a személyiségnek vagy sosem lesz az.
Sajnos napjainkban az egykor oly elegáns sztárok stílusa sem valóságos, hiszen ellentétben a korábbi évtizedekkel, a legtöbb filmcsillag csak a fényes eseményeken visel különleges darabokat.
De még ilyenkor is a divatházak felajánlásának vagy reklámszerződéseknek köszönhetően feszítenek a milánói, párizsi vagy New York-i házak sok ezer eurós darabjaiban. Hollywood elvesztette egykori fényét és tartását, az igazi elegancia ma már ott is csak nyomokban lelhető fel.
George Clooney azon kevesek egyike, akik a klasszikus filmsztár üzenetét hordozzák. Mindig jól vasalt és tökéletes, az ötvenes évei derekán járó amerikai színész sármja és makulátlan megjelenése a nagy hollywoodi klasszikusra, Cary Grantre emlékeztet, aki személyiségével és tökéletes eleganciájával mindig magára vonta a figyelmet.
Pedig neki sem volt egyszerű. Olyan korban élt, amikor a jól öltözöttség része volt a sztárok mindennapjainak, mégis azt nyilatkozta egyszer, hogy a legnehezebb dolog az életében folyamatosan Cary Grantnek lenni.
A libanoni-angol Amal Alamuddin és Clooney velencei esküvője különleges eseménynek ígérkezett. A világ minden hírműsora foglalkozott a négynapos ceremóniával, az A-listás vendégekkel, valamint a karcsú, magas menyasszony és az őszülő vőlegény ruháival. Kétségtelen, hogy elegancia, kitaláltság és átgondolt összhang jellemezte a pár négy napját Velencében.
A Comói-tó mellett is élő, Olaszországért rajongó Clooneyt régi barátja, a milánói divattervező Giorgio Armani látta el világos tónusú, könnyed öltönyökkel, illetve az egyházi szertartásra fekete szmokinggal. Alamuddin esküvői ruháját pedig az amerikai elegancia atyja, Oscar De la Renta álmodta meg csipkéből.
A pár megjelenése megfelelt a klasszikus szabályoknak, nagyvilági eleganciát láthattunk luxuskivitelben, de túlzások és hiábavaló sallangok nélkül. Igazi, képes albumok lapjaira kívánkozó látványban lehetett részünk.
Clooney hűvös visszafogottsággal jelent meg az összes eseményen. A két gombos Giorgio Armani öltönyök régi kedvencei, szinte a legtöbb nyilvános szereplésén ezeket a fekete címkés darabokat viseli. Egyenes vállak, hagyományos, csapott rever (hajtóka) és a ritkán alkalmazott, sliccelés nélküli kidolgozás, ezek adják a puha anyagokra és könnyedségre épülő Armani stílus lényegét.
A kora őszi napsütésben a jól megválasztott ezüstszürke alapanyagok, a világos ingek és vízkék tónusú nyakkendők könnyed, de átgondolt eleganciát sugalltak. Tökéletesen kiegészítették az őszülő férfi karakterét, annak ellenére, hogy az öltönyök átlagosnak mondható szabása, hétköznapisága sokakat meglepett.
Miközben az álomgyár számos sztárja Tom Ford éles vonalú, extrémebb darabjait, Dior végtelenségig leegyszerűsített csak-a-fekete ötleteit vagy a Dolce & Gabbana páros nem egyszer színpadias öltönyeit viseli, Clooney maradt a jól bevált klasszikusnál, Armani mester biztos vonalainál.
Megjelenése minden alkalommal visszafogott volt, egyetlen pillanatra sem öltözte túl menyasszonyát, magabiztosan és sejtelmesen mosolygott teknősmintás Persol napszemüvege mögül. Szolid megjelenésével keretet és támaszt adott Amalnak, nagyvonalúan és igen helyesen a főszerepet átengedte hitvesének.
Amal Alamuddin elegáns jelenség. A magas és törékeny nő magabiztosan mozgott a fokozott érdeklődéssel kísért négy nap alatt. Láthatóan jól érezte magát a szerepében, visszafogott eleganciát mutatott a széles csíkos, de lényegében egyszerű midi Dolce & Gabbana vállatlan ruhájában, amelyben vőlegénye mellett behajózott Velencébe.
Esti, vörös uszályos feketemintás Alexander McQueen selyem darabja pedig a pazar nagyvilágiságot üzente. Az esküvői szertartáson viselt francia csipke ruháját az az Oscar de La Renta álmodta meg, aki az amerikai arisztokrácia egyik elsőszámú kedvence.
A mindig makulátlanul öltözködő gentleman finoman bánik az arányokkal, rafináltan helyezi egyensúlyba a test adottságait, a személyiséget és a ruha részleteit.
A vállatlan, hosszú, selyemcsipke ruha, amit erre az alkalomra tervezett, olyan megkerülhetetlen klasszikus, amely hangsúlyt ad a nőies karcsúságnak, keretbe fogja a törékenységet és a finomságot.
A legtöbb feltűnést az újdonsült feleség hosszú ujjú csipke ruhája keltette, amelyet Giambatista Valli álmodott meg apró rózsaszín és lila rózsákkal megszórva. Amal ebben az aszimmetrikusan szabott és a combjait alaposan megmutató, kissé pimasz darabban tett tanúbizonyságot arról, hogy magabiztos és tudatos nő, aki nemcsak azért valaki, mert Clooney felesége.
Végül a polgári szertartáson viselt törtfehér, kétrészes Stella McCartney-összeállítás, és az ahhoz viselt széles karimájú, kék szalagos kalap egyértelművé tette a hölgy magabiztosságát és természetes sikkjét.
Egy biztos, a világ gazdagabb lett egy igazán elegáns párral, ebben a pár napban visszakaptunk valamit a nagy korok legendás hangulatából, amikor szépnek lenni még kötelező volt. Clooney és Alamuddin megmutatta a világnak, milyen az elegancia azon a bizonyos magasabb fokon.
Schiffer Miklós Budapesten született, itt végezte iskoláit, az ELTE jogi karán jogi doktorátust szerzett. A divat világának meghatározó alakja kezdetben egy német-magyar cég művészeti igazgatójaként, majd ügyvezetőjeként híres márkaneveket vezetett be a magyar piacra, később saját üzletet, márkanevet és tanácsadócéget alapított.