A Logifaces egyszerre kirakós logikai játék és szemet gyönyörködtető, elegáns dizájntárgy, hasonlóan például a Zagyvai András által tervezett Okostojáshoz. A szabály nagyon egyszerű, egy mondatban összefoglalható: a különböző elemeket úgy kell egymás mellé illeszteni, hogy ne legyen ugrás a felületek között. A játék kitalálása összesen pár órát vett igénybe, meséli Lakos Dániel építész, a Logifacest készítő stúdió, a Tervhivatal alapítója. Egy ilyen játékhoz csak egy eredeti ötletre van szükség, a termékfejlesztés az időigényes.
Digitális építőelemek
A játék alapötletét, vagyis azt, hogy egy folytonos felületet kell létrehozni háromszögalapú elemekből, a 3D-s grafikai tervezőprogramok ihlették. „Ez a leképezésmód mostanában meghatározó az építészetben és dizájnban. Arra a gondolatra épül, hogy bármilyen organikusan formált felületet le lehet követni háromszögekkel."
"Innen jön a játék neve, a face, ami itt nem arcot, hanem fazettát jelent. A fazetta annak a legkisebb térbeli alapegységnek a neve, amiből bármilyen térbeli forma felépíthető. A 3D-s világban poligonokkal határozzák meg a felületeket, mert a háromszögeket akárhogy lehet illeszteni, és matematikailag könnyen leírhatók” – avat be Lakos Dániel a kulisszatitkokba.
Tehát hiába látszik a Logifaces egyszerű analóg játéknak, mint mondjuk egy hagyományos puzzle vagy a Rubik-féle Bűvös négyzetek, valójában a digitális világból származik, és ez teszi annyira izgalmassá.
"Ez a játék valahol arról szól, hogyan szivárog át a digitális világ az anyagszerű hétköznapi világba” – teszi hozzá Smiló Dávid, a Tervhivatal projektfejlesztője, aki mostanában fog végezni építész szakon.
A Logifaces attól annyira mai, hogy ötvözi a legősibb kirakós játékok szellemiségét a legmodernebb technikával és dizájnnal. „A játék térbelisége teremti meg a kapcsolatot az egyszerűbb ősi játékok, például a kínai tangram és a mai kor között. A tangramban is alapformákból kell figurákat létrehozni, de itt ugyanez a feladat térben jelentkezik. Ez nagy előrelépés a szokásos kirakós játékokhoz képest” – mondja Lakos Dániel.
Forgasd a betont az ujjaid között!
A beszélgetés közben kezembe veszem a tetszetős elemeket, forgatom őket, lassan ismerkedem a játékkal. Hiába tűnik könnyűnek, az első lépés, vagyis két elem összeillesztése után jó darabig nem jutok tovább, hosszú percekbe telik, amíg rááll az agyam a játék logikájára. A betonból készült elemeket jó érzés kézbe venni, van súlyuk, különleges az anyaguk, egyedi élményt nyújtanak.
De ne gondolja senki, hogy ez átlagos, otthon kikeverhető beton.
„A VPI Betonmanufaktúra saját titkos receptje alapján készült, a szilárdsága a házilag kikevert beton tízszerese, szálerősített, finom szemcseszerkezetű. Ha ledobjuk, maximum lepattan a sarka, de nem törik szét. Az első prototípus még fából készült, de ahhoz rengeteg kézi munka szükséges, polírozás, festés, mert itt nem előnyös, ha látszik az erezet.
Adódott még a műanyag, de ott a kezdeti szerszámköltség közel százmilliós tétel. A betont olcsó előállítani, és nagyon trendi. Ma már lámpák, evőeszközök, asztalok készülnek betonból. A beton ráadásul kiemeli a játék építészeti vonatkozását” – mondja Lakos Dániel, miközben megmutatja a különböző színárnyalatokban készült prototípusokat.
A kampányvideóhoz Dés András készített zenét:
Meditatív tevékenység
Közben egészen jól haladok a saját „építőkockáimmal,” már négyet sikerült egymás mellé illesztenem, de ez inkább a véletlen műve, nincs koncepcióm, próba szerencse alapon dolgozom.
„A kisgyerektől az idősekig sokan játszanak ezzel szívesen. Érdekes, hogy az óvodás lányom is szereti, és ahogy rakosgatja az elemeket, mindig valamilyen állatra, halacskára vagy csigára asszociál” – meséli Lakos Dániel, és a csiga szó visszaránt a valóságba.
A Logifaces elég hipnotikus hatású, vetem fel.
„Igen, lehet komolyan játszani, feladványokat kirakni, egyedül, meditatív tevékenységként, vagy úgy, mint a lányom. A háromszöget a csapat matematikusának számításai szerint harmincféleképpen lehet kirakni.”
Ugyanakkor Dinh Dorottya, a csapat marketingese szerint a játék baráti társaságok számára is nyújthat közös kikapcsolódást, és akár versenyt is lehet rendezni abból, hogy ki rakja ki hamarabb például a háromszöget.
A nemzetközi siker kapujában
„Szeretnénk nemzetközi piacon értékesíteni a Logifacest, és ehhez az első lépés az Indiegogo-kampány. Az a célunk, hogy minél többen megismerjenek, felkerüljünk dizájn- és techblogokra, teszteljük, hogy kik érdeklődnek a játék iránt, és hogy karácsonyig eladjunk száz darabot. Utána bármi lehet, a visszajelzések alapján rugalmasan alakítjuk a stratégiát. Elképzelhető, hogy dizájnboltokban és múzeumshopokban értékesítjük majd, de a logikai játékoknak aktív online piaca is van. Nagy népszerűség esetén felmerülhet újra a műanyag kivitelezés” – mondja Dinh Dorottya a játék jövőjéről.
A termékfejlesztés egyik legnehezebb része a csomagolás megtervezése volt, mert meg akarták őrizni az igényes kivitelezést, és láthatóvá is akarták tenni a játék geometriáját és anyagszerűségét. Egyszerű, de látványos megoldásra volt szükség.
Így jutottak el körülbelül egy év után a tojástartó-technológiához, amit a mobiltelefonok csomagolásánál is használnak.
„De ebben az esetben egy nagyon exkluzív tojástartót kell elképzelni, nem olyat, ami az élelmiszerboltokban látható. Ezzel a keménypapírral már nagyon magas minőséget tudnak elérni. A dobozunk első legyártott darabja jövő héten fog megérkezni Tajvanról” – teszi hozzá Fogarasi Demeter, a Mome mesterszakos hallgatója, aki ugyanakkor már végzett ipari termék- és formatervező mérnök. Fogarasi Demeter gyakornokként kezdett a Tervhivatalnál, de lassan a cég állandó munkatársává válik.
Az elnök Rubik Ernő volt
A Tervhivatal a Logifacesszel szeretne betörni a nemzetközi színtérre. A céget Benedek Zsanett és Lakos Dániel alapította 2009-ben, nem a legszerencsésebb pillanatban. „Már tartott a válság, kevés építészeti munkánk volt, mindent el kellett vállalni, ami adódott.” Ezek után főleg belsőépítészeti, lakberendezési munkákkal váltak ismertté, konceptuális bútorok tervezésével szereztek nevet maguknak.
2012-ben meghívást kaptak a Moméra egy játéktervezési pályázatra, ahol szép eredményt értek el az akkor még Faces néven futó játékukkal. A zsűri elnöke Rubik Ernő volt. „Főleg applikációkat díjaztak, de értékelték a játékunkat, hiszen majdnem 300 induló közül értünk el döntős helyezést.”
„A Tervhivatal bútorainál a sorozatgyártás elérését reménytelennek éreztem, mert nem lehet versenyezni a profi gyártókkal. A Logifacesben viszont látjuk a potenciált” – mondják a készítők.
Ahogy meghallom Rubik Ernő nevét, észreveszem, hogy az előttem lévő betonelemekből összeállt egy rombusz. Hirtelen ötlettől vezérelve elforgatom magam előtt a formát, lebontom az egyik oldalát, lelki szemeim előtt megjelenik egy egyenlő oldalú háromszög képe – és úgy érzem, nem elérhetetlen a kirakása.
Az Indiegogón 16 ezer forintért kapható a tizenhat elemből álló szett, tervezik, hogy később lesz kilences kiegészítő készlet is. A kettő együtt kiadna egy huszonötös óriásszettet, amiből már bonyolultabb formákat is ki lehet rakni.
Minderre már nem igazán tudok figyelni, mert közben a háromszög kirakásának szédítő közelségébe kerültem, mindig csak egy fránya elemmel van probléma, csak egy kis lépés hiányzik a tökéletességhez, mindig csak egy kicsi.
„Bevallom, nem vagyok nagy játékos, most hogy gyerekeim vannak, sok logikai játékot megismertem, de nem vagyok játékőrült” – mondja a játék egyik tervezője.
Én sem vagyok az, de azért öröm jár át, amikor körülbelül egy óra elteltével végre kirakom a folytonos felületű háromszöget.