A Zeneakadémiával szembeni kis hangszerkészítő műhelyben állunk, körös-körül felújított hegedűk lógnak. Hallgatjuk, ahogy a 14 éves Nagy Dóri ismerkedik különleges hangszerével. A derecskei kislány elsős korában kezdett hegedülni, azóta hetente két-három órát vesz, és mostanában már fellép iskolájában, illetve a helyi művelődési házban.
Zenetanára szerint Dóri elérte azt a pontot, amikor a további fejlődéshez komoly hangszerre lenne szüksége, ám egy mesterhegedű nagyon drága, és a család nem engedhet meg magának ekkora kiadást. Különösen úgy, hogy közben a kislány súlyos és elhúzódó tüdőbetegségével járó kezeléseket is fedezni kell.
Szerda délelőtt Dóri mégis kezébe vehette saját mesterhegedűjét. Ezt elsősorban a Csodalámpa Alapítványnak köszönhette, amely több mint tíz éve igyekszik teljesíteni nagybeteg gyerekek különleges vágyait. A kislány két hangszer közül választhatott, mindkettőt a nemzetközi hírű hegedűkészítő mester, Rácz Pál restaurálta. Az ő király utcai műhelyében vehette át Dóri a hegedűt.
Miután mindkettőt alaposan kipróbálta, a több mint száz éves német hangszerre esett a választása, amely Rácz szerint nagyjából 700 000 forintba kerül felújított állapotában.
Az összeg 40 százalékát maga a hegedűkészítő mester állta, a fennmaradó részt pedig a Hilton Budapest City pótolta ki. A mesterhegedűk világában ez még az alsó kategóriának számít. Egy jó állapotban lévő Stradivari például általában a százmilliós nagyságrendben mozog.
Rácz szerint Dóri jó érzékkel döntött. A Louis Otto-hegedű hangja a mester szerint is szebb, mint a másik jelöltté, amely amúgy szintén veretes darab. Erről saját fülünkkel is meggyőződhettünk, amikor a kislány, lámpalázát leküzdve, eljátszott nekünk egy Händel-menüettet.
Márpedig a hangszer minőségének óriási szerepe van a fejlődésben, épp ezért van szükség mesterhegedűre a tanulás egy pontján.
„A minőség azért nem mindegy, mert egy rossz hangszeren háromszor annyit kell dolgozni egy szép hangért. A hangszer kvalitása motiválja a muzsikust. A legnagyobb zenészek is azért játszanak Stradivarin, hogy már magától a hangszertől is inspirációt kapjanak, ami elengedhetetlen az átszellemült előadáshoz. Sajnos Magyarországon erre csak nagyon ritkán van lehetőség” – mondta Rácz.