Mi a legjobb a színészségben?
Például, hogy nem kell pszichodrámára járnom. (nevet) Felér egy terápiával, szabadon engedhetem a démonaimat.
Ez azt jelenti, hogy negatív figurát jobb alakítani?
Felszabadító érzés gonoszat és csúnyát játszani. Olyanfajta lelki szabadság, mint amikor gyerekként kiengedtek játszóruhában sarazni. Felszabadítóbb, mint ünneplő ruhában állni a misén.
Igaz, hogy egy kicsit mindannyian színészek vagyunk? Hiszen a hétköznapokban is sokszor szerepet játszunk.
Szerintem a jó színész nem színészkedik, hanem azonosul. A szerep fedezékében a saját gonoszságomat mutathatom fel.
A lányom a Pesti Magyar Színiakadémia elsős növendéke. Az első pillanattól azt nyomatják nekik, hogy ők különlegesek. Valóban különleges a színész?
Á, nem. Nem vagyunk különlegesek, legfeljebb annyiban, hogy
a civil ember nem figyeli annyira a másikat, mint egy színész. Nekünk ez munkaköri kötelességünk.
Erre vagyunk élesítve. Egyszer, amikor külföldön vendégszerepeltünk, Básti Julival beültünk egy kávézóba az előadás előtt. Egy párt figyeltünk a szomszédos asztalnál, és mindketten felállítottunk valami teóriát, vajon miről beszélnek, milyen a viszonyuk. Én mondtam valamit, mire Juli: „Nem, nem, nézd, hogy lüktet a lány nyaki ütőere!” És tényleg. Egy igazán jó színész minden apró részletet észrevesz.
Mit jelent önnek a taps? Valódi visszajelzésként éli meg?
A tapson mindig lehet érezni, hogy őszinte-e, vagy csak udvarias. Amúgy, ha valakinek nem tetszik az előadás, manapság gond nélkül feláll, és kimegy. Számomra annak az egy-két embernek a véleménye fontos, akik számítanak nekem. De a taps jólesik. Mi, színészek mindannyian szeretethiányosak vagyunk.
Édesapja a színészóriás, Szirtes Ádám. Az ő becsvágyához tartozott, hogy színészt faragjon a lányából?
Ezt én úgy fogalmaztam meg magamnak, hogy ő minden kiterjedésében színész akart lenni.
Szóval nem azért lett színész, hogy örömet szerezzen az apukájának?
Dehogy, a színház és a film számomra csodálatos világ volt, amiben az apám volt a király. Úgyhogy engem nem kellett ambicionálni. Igyekezett belém plántálni azokat a képességeket, amikre egy színésznek szüksége van. Elvittek balettra, taníttattak zongorára, német óvodába írattak. Aggódott, amikor az úszóedzések után mértéktelenül szélesedni kezdett a vállam: „Ági, egy színésznőnek nem lehet széles válla.”
Nyomasztó volt a főiskolán Szirtes Ádám lányaként érvényesülni?
Kiemelt figyelmet kaptam, de kiemelt volt a követelmény is.
Nehéz volt apu árnyékában.
Hosszú idő, mire az ember elhiszi, hogy önmagában is ér valamit.
Mikor sikerült kilépni az árnyékból?
Szakmai tekintetben talán a Három nővér környékén kezdtek elfogadni, 1986-ban. Minden szakasza nehéz ennek a mesterségnek, az eleje, közepe, vége.
Szokott a halálra gondolni?
Persze. Woody Allen mondta, én nem félek a haláltól, csak nem szeretnék ott lenni. A haláltól nem félek, csak a meghalástól. A nemlét, mivel nem tudom elképzelni, nem kelt bennem félelmet.
Látta meghalni az apukáját?
Nem. Sokszemélyes kórteremben feküdt, és annyira zavart a többi ember, akik mind néztek minket, hogy nem tudtam ott maradni. Apu már nem volt magánál, azt gondoltam, már messze jár, nem érzi, hogy ott vagyok. Borzasztó lelkiismeret-furdalással hagytam ott. Pár órával később meghalt.
Nem is látta többé?
De igen, a halottasházban búcsúztam el tőle. Annyi volt akkor a halott, hogy nem jutott neki máshol hely, csak a földön. Lerakták a földre, én pedig ott búcsúztam el tőle.
Nem tudtam azonosulni a halálával, mert számomra élt. Ahhoz voltam szokva, hogy az apám neve filmek elején-végén van kiírva, meg a lakásunk ajtaján. De egy koporsón meg egy fejfán látni a nevét, az elviselhetetlen volt. Szépeket gondolhatnak rólam, amiért olyan gondozatlan a sírja, de nem szeretek kimenni a temetőbe.
Miután meghalt, még hosszú évekig beszélgettem vele, és máig eleven emlékeim vannak róla. Nekem nem ott van a kereszt alatt, hanem bennem.
A lányából, Pálmai Annából is színész lett, ráadásul mindketten a Katonában játszanak. Egyszer azt mondta, elhatározta, hogy nem nevel belőle olyan roncsot, mint amilyet önből az apja. Sikerült?
Nem akartam átadni a szorongásaimat, az önbizalomhiányomat. Azt akartam, hogy bízzon magában. Ezért aztán csak pozitív megerősítést kapott. Kicsit túl is lőttem a célon. (nevet)
Azt mondja, annyira szerette az édesapját, mégis neki köszönheti a szorongásait. Miért, mit csinált rosszul?
Ritkán dicsért, ritkán színészként, nőként szinte soha. Pedig egy lányt különösen dicsérni kell. Egyszer bejött megnézni a Három lány kékben című előadást. Básti Juli meg Udvaros Dorottya is nő, te miért nem vagy nő, Ági? – kérdezte. Vagy kamaszkoromban, amikor egy kicsit meg voltam vastagodva, azt mondta: „Ha ilyen lábakon állna Magyarország!” Ez nagyon fájt. Csak utólag jöttem rá, hogy az ilyenek miatt lettem önbizalom-hiányos kis göcsört. A lányom viszont tényleg teljesen rendben van önmagával.
Jelenleg hat darabban játszik. Elégedett a szerepeivel?
Nem is én lennék, ha azt válaszolnám, hogy igen.
JELENLEGI SZEREPEI A KATONÁBAN
Egressy: Portugál - Jucika
Schwab: Elnöknők - Grete
Tersánszky J. Jenő - Grecsó Krisztián: Cigányok - Harkocsányné
Samuel Beckett: Szép napok
Pommerat: A két Korea újraegyesítése
Sarkadi Imre: Oszlopos Simeon - Vinczéné
Amikor a Kossuth-díjat megkapta, az indoklásban valami olyasmi szerepelt, hogy elképesztő hitelességgel ábrázolja a nehéz sorsú, társadalom peremén élő figurákat.
Boldogan játszom ezeket a szerepeket, én is ilyen nyomorult vagyok.
Közösséget érez az elesettekkel? Ez mondjuk olyasmiben is megnyilvánul, hogy pénzt ad a hajléktalanoknak?
Ambivalens érzéseim vannak. Együtt is érzek velük, de irritálnak is. Adok pénzt, persze, de azért megkérdezem, hogy honnan jön, mert néha biztos vagyok benne, hogy a román koldusmaffiának dolgozik. A Kiscelli utcában van egy agilis, fiatal nő, szép, rendezett ruhában a Fedél nélkül-t árulja, tudom, hogy ez disznóság, de neki például ritkán adok. A János-kórháznál van egy csodás fazon, egy foga sincs, és így köszön: „Hejcegnőm, hejcegnőm!” Mindig felvidít, neki boldogan adok.
Most fogják bemutatni Sarkadi Oszlopos Simeon-ját. Vincénét alakítja. Ő is ilyen figura?
Ilyen velejéig gonosz embert még nem játszottam. Különleges észjárású ember, nem buta, de a műveltség hiányzik belőle.
Valahol azt olvastam, a darab a reményvesztett értelmiségiről szól.
Szerintem a mi előadásunk másról szól, de erről inkább kérdezze Gothár Pétert, a rendezőt.
A Katona darabválasztásaiban mindig benne van az igény, hogy reflektáljon a jelenünkre.
Ez a színház feladata. Örülök, ha felfedezem egy-egy előadásban, de nem kell feltétlenül mindig valami aktuális tartalmat belepasszírozni egy darabba. Molière-nél aktuálisabbat például nehéz elképzelni.
Hisz abban, hogy a színházzal lehet változtatni a legégetőbb társadalmi kérdéseken?
Ma már nem annyira. Szerintem ma az interneten keresztül lehet a legjobban hatni. De a színház nagyon eleven, pulzáló élet, ezért szuggesztíven tud hatni. Persze csak arra, aki eljön az előadásra.
Amikor az édesapja, Szirtes Ádám a fénykorát élte, úgy néztek a színészre, mint egy istenre. Fáj, hogy a színész ma már nem olyan fontos?
Hogyne fájna. Na, de a zenészek fontosak? A képzőművészek fontosak? A kultúra fontos? Csak stadionok épülnek.
Nemrég egy kollégája azt nyilatkozta, nincs szükség arra, hogy a színészek politizáljanak. Egyetért vele?
Karaktere válogatja. Van, aki olyan harcos alkat, hogy nem bírja ki, ha nem mondhatja meg a színpadon kívül is, amit gondol. Szerintem mindenképpen állást kell foglalnunk.
Ha engem megkérdeznek társadalmi-politikai kérdésekben, nem szeretek hazudni.
Az ember felelős magáért, a gondolataiért.
Nem azért nem mernek politizálni a színészek nyilvánosan, mert félnek?
Tudnunk kell, hogy következménye van mindannak, amit mondunk. Sőt annak is, amit nem. Nemrég a Facebookon meghívtak a kormány menekültpolitikája elleni tüntetésre. Elfogadtam a meghívást, mire a követőim látványosan megcsappantak. A tüntetés egyébként nagy csalódás volt. Mintha egy iskolai ünnepségbe csöppentem volna bele. Valahogy a legtöbb tüntetés ilyen, igazából nincs hatása. Hazamentem, mert ideges lettem, hogy nem történt semmi.
Hogyan éli meg, hogy a színházi világ is megosztott?
Hülyeség, hogy ez van, de ugyanakkor álságos minden közeledés.
Ezt majd kihúzza az interjúból, amikor leokézza?
Utálom a mismásolást. Benne marad, és kész. Legfeljebb majd kapok a fejemre.
Milyen a hangulata, hogyan látja a mi kis világunkat?
Én igazából egy világháborútól félek. Persze nem látom át, mi van Szíriában, a környező országokban. Az ember éli a hétköznapi életét, fagyit vesz, elvan a gondjaival, kutyaiskolába viszi a kutyáját, és fogalma sincs, mi lesz a következő pillanatban.
Ennyire pesszimista?
Nem, nem vagyok az, de azt gondolom, egy meleg, békességes világ már nem jön el.
Mit gondol a menekültkérdésről?
Van egy mondatom a Borbély Szilárd-darabban, az Olaszliszkai-ban. A bírónőt játszom, aki így szól: „Ha a bíró a bűnnek részese, vajon képes-e valójában igazságot szolgáltatni?”. Hogy ez az áradat onnan keletről elindult, abban az egész európai kultúra is bűnös.
Már csak ezért sem mindegy, hogyan bánunk azokkal, akik a segítségünket kérik.
Amikor a menekültek elindultak a Keletiből, a Reuters riportere követte őket. Valaki megkérdezett egy mankós fiatalembert: Do you know how far Wien is? Mosolyogva felelte: No, I don’t know! A kamera követte távolodó alakját.
Szirtes Ági 1978-ban végzett a Színművészeti Főiskolán, és a kecskeméti Katona József Színház tagja lett. 1979-ben átszerződött a Nemzeti Színházhoz, majd 1982-ben alapító tagként csatlakozott a Katonához.
Kövesse az Origo Kult rovatát a Facebookon!