A Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) történetében az is többéves hagyománynak számít, hogy a szervezők már tél közeledtével, még karácsony előtt felhívják a figyelmet arra, mi várható majd a főváros legjelentősebb tavaszi eseménysorozatán.
Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, a BTF Operatív Testületének elnöke tehát már most, november végén bejelentette, milyen meghatározó fókuszpontok köré szerveződik a fesztivál 2017-es programja, illetve
kik lesznek azok a világsztárok,
akikkel jövőre Budapesten találkozhat a közönség.
2017-ben
a kiegyezés 150. évfordulója, a Kodály Zoltán születésének 135. és halálának 50. évfordulóján meghirdetett Kodály-év, illetve Liszt Ferenc életműve
áll majd a középpontban.
Ezek a kiemelt irányok izgalmas módon találkoznak és kapcsolódnak is egymással, hiszen a kiegyezés történelmi évfordulójáról a korszak egyik legemblematikusabb művével, Liszt Koronázási misé-jével emlékezik meg és áll színpadra az Osztrák–Magyar Haydn Philharmonie és a Bécsi Állami Opera kórusa. De
a kiegyezés témakörét teljesen új megközelítésből feldolgozó produkció
is kap helyet a kínálatban: Káel Csaba kiemelte, hogy a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Kiegyezés 1867–2017 című bemutatója és Zsuráfszky Zoltán erre az alkalomra készített koreográfiája egy ritkábban vizsgált vetületet, népek és nemzetiségek találkozását dolgozza fel, felvonultatva a magyarokkal együtt élő nemzetiségek virtuóz táncait, gazdag viseletkultúráját, zenei világát. A Budapesti Történeti Múzeum Kincsek a város alatt című kiállításán pedig a kiegyezést követő időszak régészeti feltárásainak és a legutóbbi 10 év legfontosabb ásatásainak eredményeit ismerhetik meg a fesztiválozók, illetve látogatók.
A Kodály-év alkalmából új premierre készül a Magyar Állami Népi Együttes, de maga a BTF zárókoncertje is Kodályhoz kapcsolódik: egyik legnépszerűbb művét, a Háry János című operát mutatják be a Nemzeti Hangversenyteremben, félig szcenírozott előadásban, Anger Ferenc rendezésében.
Káel Csaba azt is elmondta, hogy 2017-ben, újdonságként,
három és fél hetesre duzzad a fesztivál,
tehát az eddigieknél egy teljes héttel hosszabb lesz. Akkora a programgazdagság, hogy szét kellett húzni a programstruktúrát ahhoz, hogy mindenki eljuthasson az őt érdeklő összes rendezvényre, mondta az Operatív Testület elnöke.
Budapest a négy évszak fővárosa"
– mondta Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezetője, az Operatív Testület tagja, arra utalva, hogy Budapest az év minden részében kínál olyan kulturális programlehetőségeket, amelyek a külföldiek figyelmét is felkeltik. Mint mondta, a fesztivál küldetése az értékteremtés úgy, hogy közben a fiatalokat is megszólítsák. Így jövőre is minden műfajban egymás mellett szerepel majd a klasszikus és az új: miközben húsvét alkalmából elhangzik a Stabat Mater, és keringő-est keretében emlékeznek a 140 éve született Dohnányi Ernőre, az Operaházban különleges atmoszférájú és látványvilágú, modern balettbemutató lesz április 10-én: Ibsen Peer Gynt-jét Grieg népszerű zenei kompozíciója mentén gondolta újra Edward Clug rendező-koreográfus és a Maribori Szlovén Nemzeti Színház Balettegyüttese.
Bán Teodóra azt is hangsúlyozta: nagy eredmény, hogy Budapestnek van egy olyan komoly múltra visszatekintő kulturális sorozata, mint a Tavaszi Fesztivál, és fontos a tematikát tekintve is fókuszba emelni a fővárost – hiszen Budapest kulturális fellegvár, ahol számtalan tehetség él.
Katona András, a Magyar Turisztikai Ügynökség marketing igazgatója, szintén az Operatív Testület tagja azt is hozzáfűzte ehhez, hogy
a Budapesti Tavaszi Fesztivál már önmagában hívószónak számít:
sokan érkeznek kifejezetten ennek a rendezvénysorozatnak a kedvéért a városba, ahol a konkrét események mellett maga az utcákon kialakuló fesztiválhangulat is vonzó.
A 2017-es Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik kiemelkedő meglepetése, hogy a Budapesten is bemutatott Pokoli vígjáték – Egy sorozatgyilkos vallomásai után
John Malkovich és Michael Sturminger ismét egy különleges műfajú előadással térnek vissza.
A Just Call Me God – A diktátor utolsó beszéde egy színházi-zenei one-man-dráma, ahol Malkovich játékát Martin Haselböck orgonista-karmester kíséri majd orgonán, Bach, Ligeti és Messiaen műveit megszólaltatva. A BTF nemzetközi rangját mutatja, hogy a darab a 2017-es márciusi világpremier után alig néhány héttel érkezik Budapestre: az előadást Hamburgban, a futurisztikus Elbphilharmonieban mutatják be, utána a londoni Barbican színpadán lesz látható, és közvetlenül ezután már a Müpa lesz a következő állomás.
További világsztár-vendégek is várhatóak
a fesztivál jövő évi programjában: Budapesten első alkalommal lép majd fel a dél-afrikai énekesnő, Pumeza Matshikiza, és koncertet ad a zongoravirtuóz Ivo Pogorelich valamint a két év után visszatérő, káprázatos technikájú orosz zongoraművész, Gyenyisz Macujev is.
Nem a Peer Gynt lesz az egyetlen klasszikus műből készült rendhagyó interpretáció sem: a Guardian kritikusa "Burton, Dickens, Fritz Lang, a 20. század eleji némafilmek és a 21. századi képregények világának keverékeként" jellemezte a Komische Oper Berlin Varázsfuvolá-ját, amely szintén a BTF keretében lesz először látható a régióban, április 19-én és 20-án.
A képzőművészet rajongóinak a szervezők „fesztivál a fesztiválban" élménnyel kedveznek a hatnapos Budapest Art Week formájában, de valódi kuriózumnak számít majd Georg Baselitz Magyar Nemzeti Galériában nyíló kiállítása is.
Jegyeket a Müpa és a BFTK jegyértékesítési pontjain, illetve online a www.btf.hu honlapon lehet venni, ahol a folyamatosan bővülő programkínálatról is naprakész információk találhatók.