Megkérdeztem Fazekas Gergely zenetörténészt, mit gondol, mi az oka annak, hogy az európai közönséghez képest a magyarok kevésbé nyitottak a kortárs zenére? Egyáltalán, így van ez?
Talán igen. Az embernek legalábbis ez az érzése.
De mégis, mi az oka?
Különválasztanám a kulturális és a társadalmi okokat. Különös kettősség a magyar kultúrában, hogy Bartóktól Ligetin keresztül Kurtágig mindig voltak egészen kimagasló újítói, akik egy befelé forduló, konzervatív közegben alkottak és alkotnak. A konzervatív közegnek köszönhetően a koncertszervezők, zenekarok sem elég bátrak ahhoz, hogy rendszeresen műsorra tűzzenek kortárs zenéket, persze tisztelet a kivételnek.
Igaz, ez nemcsak bátorság kérdése, hiszen itthon sokkal kevesebben vannak, akik megengedhetik maguknak azt a luxust, hogy pénzt fizessenek a kortárs zene nyújtotta újdonság szellemi izgalmáért. Éppen az a társadalmi réteg rettentő szűk itthon, amely Nyugat-Európában a kortárs zene befogadó közegeként működik.
A gyerekek hogy viszonyulnak a kortárs zenéhez?
Nekik nincsenek előítéleteik. Őszintén kiváncsiak, és ha az ember meg akarja érteni, s nem élből veti el azt, amit nem ért azonnal, akkor a kortárs zene ugyanúgy működik, mint Bach vagy Mozart.
Igen, de nem lehet, hogy Bachban és Mozartban inkább a harmóniát, a kikapcsolódást keresik a legtöbben? Hozzájuk képest Ligeti vagy Kurtág egyszerűen túl elvont, absztrakt, megerőltető?
Sokan vannak, akik szeretik Bach zenéjét, meghallgatják a Máté-passiót, és azt mondják, milyen gyönyörű volt, kipihenték magukat szellemileg. De azt gondolom, hogy az adekvát reakció a Máté-passió esetében sem más, mint amit az ember egy intellektuális kihívást jelentő kortárs zenére ad. Bach sem "easy-listening".
Ez előadásfüggő is, nem?
Igen, a historikus előadói gyakorlat pont erről szól, hogy kortárs zenévé teszi a régizenét.
Szóval nem az a „baj” a kortárs zenével, hogy nehezen érthető?
Vannak, akik közérthetőbb nyelven írnak, vannak, akik csak a saját ideáikat követik, mindegyiknek megvan a maga közönsége. A kortárs zenében vannak persze irányok, de minden zeneszerző a saját individuális útját járja, ami nehézsége és szépsége is napjaink zenei világának. Külön kis galaxisok, amelyek között vannak kapcsolódások, de szerintem alapvetően a galaxison belül kell megérteni, nem egymáshoz méregetni őket. Ha meg nem tetszik, vagy nem érdekes, űrhajóra lehet szállni.
Kurtág György a zenei világ egyik csodája. Kilencven évesen élete első operáján dolgozik. Születésnapján nagyszabású rendezvénysorozattal tisztelegnek magyar és külföldi muzsikusok. Boldog születésnapot, Kurtág György!
A 2016. február 14. és 21. között megrendezendő Kurtág 90 fesztivál hatalmas ívet jár be szerző szóló- és kamaradarabjaitól a kórusműveken át a nagyzenekari kompozíciókig.
A fesztivál a Müpa, a Zeneakadémia és az Editio Musica Budapest partnerségével, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával a BMC szervezésében valósul meg.
Kurtág mai portréja elképzelhetetlen felesége, Márta nélkül, akivel 1947 óta házasok. „Márta a kivetített szuper-énem. Neki van arányérzéke” – vallja Kurtág.
Ő műveinek első kritikusa, zongoradarabjainak a szerzővel kongeniális előadója. Aki látta valaha négykezes koncertjüket, ahogyan a Játékok-sorozat darabjait és Bach-átiratokat játszanak, az elmondhatja, hogy az emberi és művészi összetartozás felfoghatatlan mértékével találkozott. Két ember tökéletes harmóniájával és egységével.
Édesanyját, akinek a zenéhez való kötődését köszönheti, korán elvesztette. 1945-ben azért jött Budapestre, a Zeneakadémiára, hogy Bartók Bélától tanuljon, de Bartók már nem jött haza. Helyette megnyerte Ligeti György életre szóló barátságát, és egy jó iskolát. Zongorázni Kadosa Páltól, zeneszerzést Veress Sándortól és Farkas Ferenctől, kamarazenét Weiner Leótól tanult.
A Zeneakadémia elvégzése azonban még senkit nem tesz zeneszerzővé.
Kurtág életútját alkotói válságok, elhallgatások, a kreatív bénultság időszakai kísérik. Az első nagy krízisből 1959-ben, Párizsban Marianne Stein pszichoterápiás kezelése jelentette a kiutat. Ez a pillanat a tabula rasa, a tiszta lappal indulás lehetősége Kurtág életművében. Minden egyes hangért keservesen megküzdött, de az ezután megszülető hangok mindegyikéről elmondható, hogy csak Kurtág írhatta meg őket.
Ahogyan ő fogalmaz: „minden hangot meg kell érdemelni.” Ez a küzdelem különösen intenzív, expresszív zenei nyelvet eredményezett már az 1960-70-es évek hangszeres zenéjében is; első nagylélegzetű műve, a Bornemisza Péter mondásai (1963-68) pedig Schütz vagy Monteverdi szenvedélyének magas hőfokán ég.
Egy újabb alkotói válságból a kisformák felfedezése vezette ki a zeneszerzőt. A Játékok sorozat nemcsak pedagógiai célú zongoradarabok gyűjteménye, hanem Kurtág zeneszerzői műhelye, zenei nyelvének antológiája, sőt a legszemélyesebb zenei napló, mely a mai napig gyarapodik.
A kisformákban való gondolkodás sokáig meghatározta Kurtág pályáját. Egyes tételei gyakran mindössze tíz-húsz másodpercbe sűrítenek egy-egy érzelmet, gesztust, vagy egy egész drámát.
József Attila, Franz Kafka, Friedrich Hölderlin vagy Samuel Beckett egy-egy sora, néhány szava viszont olyan gondolati súlyú töredék, amelynek „befejezése”, „kiegészítése” egy egész élet munkája lehet. Az említett költők életművének vezérfonala a szenvedés és az őrület. Ilyen fajsúlyú szövegekből születtek Kurtág miniatúrái, amelyekből ciklusok épülnek, s megszületik a nagyforma.
Kurtág e „töredékekből” épít olyan katedrálisokat, mint a József Attila töredékek (1981), vagy egyik főműve, a Kafka-Fragmente, de ebbe a vonulatba illik a Rimma Dalos orosz szövegére komponált két ciklus, A megboldogult R. V. Truszova üzenetei (1981), mely a nemzetközi sikert meghozta a zeneszerző számára, és a Jelenetek egy regényből (1982) is.
Forrás: Farkas Zoltán
***
Nyerj Kurtág CD-t, DVD-t és koncertjegyet!
Küldd el válaszodat az alábbi kérdésre: Mi a címe Kurtág első nagy lélegzetű művének?
A válaszokat beküldők között az alábbi nyereményeket sorsoljuk ki:
A nyeremény felajánlói a Hangvető és a Budapest Music Center.
A megfejtéseket 2016.02.12.-én 12:00 óráig várjuk a info@life.hu e-mail címen. A tárgyba ezt írd: Kurtág 90.
A megfejtés mellett a válaszlevélbe kérjük, tüntesd fel neved, telefonszámod és postacímed. A kisorsolt játékosokat a megadott elérhetőségeken a sorsolás napján (2016.02.12.) értesítjük. A játékosok a játékban való részvétellel, azaz a megfejtés e-mailen való elküldésével elfogadják a lenti nyereményjáték szabályzatot.
A nyereményjáték szabályzatot itt olvashatod.
***
2016. február 14. (vasárnap) 19:30
BMC Koncertterem
Kurtág 90 – Truszova / Szálkák / Ahmatova
Műsor:
Kurtág György: A boldogult R.V. Truszova üzenetei, Op.17 / Szálkák – Vékony Ildikó emlékére / Négy Ahmatova-költemény, Op.41
Közreműködik:
Natalia Zagorinskaya – ének
Szalai András – cimbalom
UMZE Kamaraegyüttes
Vezényel: Eötvös Péter
BMC Könyvtár
Kurtág 90 – Más nézőpontból – kerekasztal-beszélgetés
Zenészek és más művészeti ágak reprezentánsai beszélgetnek Kurtág György művészetéről
Közreműködik:
Csalog Gábor, zongoraművész
Földényi F. László, esztéta, műkritikus
Jeney Zoltán, zeneszerző
Kemenes András, zongoraművész
Szűts Miklós, festőművész
Ungváry Rudolf, újságíró
A beszélgetést vezeti Farkas Zoltán, zenetörténész
BMC Koncertterem
Kurtág 90 – Zongoristák köré
Műsor:
Kurtág György: Szóló és duó darabok / Bach-Kurtág átiratok
Közreműködik:
Csalog Gábor – zongora
Kemenes András – zongora
Szalai András – cimbalom
Ludium Együttes
BMC Koncertterem
Kurtág 90 – Hommage à Kurtág - magyar pályatársak művei
Műsor:
Szőllősy András: Elégia / Vidovszky László: Budapest Promenade / Jeney Zoltán: Herakleitoszi töredékek / Ligeti György: Csellóverseny
Közreműködik:
Rohmann Ditta – cselló
UMZE Kamaraegyüttes
Vezényel: Rácz Zoltán
BMC Koncertterem
Kurtág 90 – Játékok
Műsor:
Johann Sebastian Bach: Háromszólamú invenciók BWV 787-801 közöttük / Kurtág György: Jelek játékok, üzenetek vonóstrióra / Pilinszky János: Kórkép és hattyúdal / Klárisok / Kurtág György – Olivier Cuendet: Játékok – átiratok kamaraegyüttesre
Közreműködik:
Kruppa Bálint – hegedű
Tornyai Péter – brácsa
Zétényi Tamás – cselló
Nemzeti Énekkar
Vezényel: Antal Mátyás
Nemzeti Filharmonikusok Kamarazenekara
Vezényel: Olivier Cuendet
BMC Koncertterem
Kurtág 90 – Kocsis Zoli hangjegyfüzete
Kocsis Zoltán Kurtág György által összeállított kéziratos hangjegyfüzetének bemutatója
Közreműködik:
Kocsis Zoltán – zongora
Beszélgetőtárs: Wilheim András, zenetörténész
Zeneakadémia
Kurtág 90 – Születésnap
Műsor:
Kurtág György: Petite musique solennelle en hommage à Pierre Boulez / ...quasi una fantasia..., Op.27 no.1 / Op. 27 no.2 – Double Concerto / Üzenetek zenekarra Op. 34 / Új üzenetek zenekarra Op. 34a / KurtágGyörgy – ifj. Kurtág György – Olivier Cuendet: Zwiegespräch – dialógus szintetizátorra és zenekarra
Közreműködik:
Pierre-Laurent Aimard – zongora
Tamara Stefanovich – zongora
Louise Hopkins – cselló
ifj. Kurtág György – elektronika, billentyűs hangszerek
Szent Efrém Férfikar
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
Müpa Fesztivál Színház
Kurtág 90 – Kurtág Home Video
Műsor:
Kurtág Judit egy évtizednyi filmfelvételeiből összeállított dokumentumfilmje zenei köszöntőkkel /
Kurtág György: Kafka-töredékek, Op.24
Közreműködik:
Pierre-Laurent Aimard – zongora
Xelo Giner – bariton szaxofon
Ken Hakii – brácsa
Hiromi Kikuchi – hegedű
Szalai András – cimbalom
Juliane Banse – szoprán
Keller András – hegedű
2016. február 21. (vasárnap) 19:30
Koncertterem
Kurtág 90 – A csaknem ismeretlen Kurtág
Műsor:
I. A csaknem ismeretlen Kurtág
Kurtág György: Suite (1950-51) zongorára, négy kézre / Életút op.32 (1982) két basszetkürtre és két zongorára /Herdecker Eurythmie op.14 (1979) / ...forSteven... (2010) / Sappho: Δεδυκε μεν α σελαννα... (1994-98) / Schatten (200-2002) / Rilke: Schlußstück (2005) / Varga Bálint ligatúrája (2007) / Jelenetek op.39 – szóló fuvolára – ŐSBEMUTATÓ / Suite (1943) zongorára / Hérekleitos-töredékek (1999) / Kedves (1952) / Kedves-kettő (2007) / Hommage a Kurtág Márta / Kedves 2-3 (2009) / ...coupe égypien en route vers l'inconnu... [...egyiptomi pár, úton az ismeretlen felé...] (2013) / (passio sine nomine) (2015) / ...ein Brief aus der Ferne an Ursula... (2014) / Ligatura-Message to Frances-Marie –- The Answered-Unanswered Question op. 31/b (1989)
II. Virágok a régi muzsika kertjéből
Schütz: Eile, mich, Gott, zu erretten / Bach‑Kurtág: Nun komm’ der Heiden Heiland, BWV 599 /Bach‑Kurtág: Herr Christ, der ein’ge Gottes Sohn, BWV 601 / Bartók: Népdalféle (Mikrokosmos 100.) /Cage: Five / Frescobaldi: Toccata a Fiori musicali című gyűjteményből / Tractus: Vinea facta est dilecto / Webern: Három kis darab csellóra és zongorára, op.11 / Stravinsky: Három darab klarinétra / Ligeti: Der Sommer / Mozart: Adagio az Esz dúr divertimentóból, KV 563 / Muszorgszkij-Kurtág: Intermezzo in modo classico / Schubert: Herbst; Im Frühling / Beethoven: G-dúr bagatell, op.126 no. 1 / Haydn-Kurtág: Adagio sostenuto a G-dúr vonósnégyesből, op. 76 no. 1
Közreműködik:
Wilheim András – a műsort szerkesztette és zongorán közreműködik
Bán Máté –- fuvola
Borbély László – zongora
Darázs Renáta – szoprán
Dóry Zsuzsa – gordonka
Klenyán Csaba – basszetkürt
Kruppa Bálint – hegedű
Márton László – recitació
Mizsei Zoltán – ének
Szalai András – cimbalom
Szűcs Péter – basszetkürt
Tornyai Péter – hegedű
Zétényi Tamás – gordonka