Tavaly, december 28-án a West Bromwich Albion a West Ham United csapatával találkozott egy teljesen szokványos angol Premier League-meccsen. A West Brom francia labdarúgójának, Nicolas Anelkának a gólöröme felett azonban még mindig nem tudott napirendre térni az angol szövetség. A mozdulat ugyanis, amellyel Anelka ünnepelt, már jó ideje a francia közélet egyik legforróbb témája, és egyre inkább antiszemitának vélik.
Az úgynevezett quenelle, amelyet az egyik kar kinyújtásával, és a másik vállhoz emelésével lehet kivitelezni, egy Franciaországban ismert komikus, Dieudonné M’bala M’bala 2005-ös szellemi terméke. A kézmozdulat egy nácikarlendítés-szerű mozdulatot ötvöz a Franciaországban elterjedt, nem túl szalonképes gesztussal, az úgynevezett bras d’honneurrel, amelynél a jobb karjukat behajlítva a felkart ütögetik a ballal, és amellyel ugyanazt üzenik, mint ha felmutatnák a középső ujjukat.
A humorista és a követői is azt állítják, mindössze egy rendszerellenes gesztusról van szó. A tiltakozók viszont antiszemita provokációt látnak benne, és fordított náci tisztelgésként értelmezik a mozdulatot. Dieudonné komikusi munkásságának a kiteljesedéséig egyébként a quenelle a franciáknak nem jelentett többet egy ételnél. Egy lyoni specialitás, amely leginkább a galuskához vagy a nokedlihez hasonlít.
Dieudonné M’bala M’bala az elmúlt években tehetséges komikusból az anticionista megjegyzések és összeesküvés-elméletek lelkes hirdetőjévé vált, és érdekes utat járt be addig, amíg a művészi hitvallása már a francia belügyminiszter érdeklődését is felkeltette. A ma már sokak által antiszemitának mondott, magát anticionistának valló kameruni-francia komikus az első sikereit egy zsidó kollégája oldalán érte el. Élie Semounnal közösen épp a faji sztereotípiákból csináltak viccet. Dieudonné politikai ambíciói már ekkor megmutatkoztak, azzal a lényeges különbséggel, hogy ekkor még úgy gondolta, a rasszizmus elleni fellépés a legfontosabb hivatása, ennek megfelelően a szélsőjobboldali, szerinte rasszista Nemzeti Front ellenében indult a választásokon, igaz, nem sok sikerrel.
Komikusi és politikusi nézőpontjában nagyjából tíz évvel ezelőtt állt be változás. 2003 decemberében egy tévéműsorban a poén kedvéért nácinak ábrázolt egy zsidó telepest. Innentől nehezen tudta levakarni magáról az antiszemitizmus vádját, és egy idő után úgy tűnt, nem is akarja. Inkább jobban ráállt a cionizmus és a zsidó lobbi kárára elkövetett poénokra. Dieudonné pálfordulását kevés mozzanat érzékelteti jobban, mint az, hogy a korábban nagy ellenfélnek tekintett Jean-Marie Le Pennel, a Nemzeti Front egykori vezetőjével politikai szövetségre lépett. Barátok lettek, és Le Pen még Dieudonné egyik lányának is a keresztapja lett.
A quenelle központi eleme volt Dieudonné 2009-es EP-választási kampányának is. Szélsőjobboldali aktivisták támogatásával indult az „anticionista” lista élén. A Le Parisien szerint még a Carlos nevű terrorista is azt remélte, hogy Dieudonné végül Strasbourgban köt ki. Végül csak a szavazatok 1,3 százalékát sikerült megszereznie.
Gyűlöletkeltés miatt több pénzbüntetést is kiszabtak már rá. Sok helyen nem látták szívesen, de az interneten és a párizsi színházában kitartanak mellette a rajongói. Idei országos turnéjának első fellépését betiltotta a francia Államtanács azzal az indokkal, hogy a humorista veszélyt jelent a közrendre és az alapvető francia értékekre. Manuel Valls belügyminiszter nagy megkönnyebbülésnek nevezte a döntést. Korábban már több település próbálta betiltani a humorista fellépését, de ezeket a próbálkozásokat a szólásszabadság nevében rendre elhárították. A francia belügyminisztérium most tanulmányozza a jogi lehetőségeket Dieudonné minden nyilvános szereplésének a betiltására, azzal érvelnek, hogy a humorista fellépései már túlmutatnak a művészeten, és alkalmasak arra, hogy megzavarják a közrendet.
Dieudonné egyelőre támadással védekezik, perrel fenyegette meg ugyanis az őt bíráló csoportokat, amiért náci üdvözlésnek nevezték a gesztusát. Továbbra is kitart amellett, hogy a quenelle nem antiszemita, hanem anticionista és rendszerellenes mozdulat.
Tavaly augusztusban Dieudonné egy videóban próbálta elmagyarázni, hogy a quenelle már túlnőtt rajta, önálló életre kelt, és már nem az ő kizárólagos szellemi tulajdona. „Nem gondoltam, hogy ebből a meglehetősen buta gesztusból ilyen felforgató aktus lesz, amely kirobbanthatja a dolgozó tömegek emancipációját. Már nem tartozik hozzám. Ez már az eljövendő forradalomhoz tartozik.”
Az érvelését némileg gyengíti a France24 szerint, hogy a quenelle-hullámot meglovagolva széles rajongói termékskálával próbál pénzt szerezni. A quenelle-ező Dieudonné karikatúrájával ellátott pólót 20, egy kapucnis felsőt 30 euróért lehet megvásárolni. A humorista felesége pedig a France24 szerint tavaly októberben védjegyként jegyeztette be a quenelle-t.
Hogy pontosan mitől lesz antiszemita a quenelle-nek elnevezett mozdulat, azt a Nicolas Anelka mutatványa után kialakult társadalmi vitában több szakértő is megpróbálta ismét felfejteni. Az egyik francia zsidó szervezet elnöke, a Zsidó Világkongresszus alelnöke, Roger Cukierman a Le Figaro című lapban úgy érvelt, hogy a quenelle csak akkor számít antiszemitának, ha egy zsidó vonatkozású hely közelében végzik. Ezért Anelka ötmeccses eltiltását is kissé keménynek érezné.
A Rasszizmus és Antiszemitizmus Elleni Francia Liga elnöke, Alain Jakubowicz szerint viszont a quenelle egy fordított náci üdvözlés, amellyel meggyalázzák a holokauszt áldozatait. A melegházasság ellen kampányoló Francia Tavasz mozgalom szóvivője, Béatrice Bourges a társadalmi tiltakozás jelképét látja benne.
A France24 szerint a quenelle hivatalosan nem antiszemita gesztus, a rá rakódott többletjelentések teszik azzá. Ilyen többletjelentést kaphat a mozdulat, ha például egy zsinagóga mellett követik el, és nyilvánvalóan antiszemita színezetet kapott akkor is, amikor a nemzeti frontos Jean-Marie Le Pen quenelle-ezett széles vigyorral, róla ugyanis köztudott, hogy a holokausztot a második világháború egy mellékes epizódjának tekinti. Újabb antiszemita réteg rakódott a quenelle-re, amikor Dieudonné barátja, a francia szélsőjobb egyik ismert alakja, Alain Soral rendező a berlini holokauszt emlékműnél mutatott be egy jóízűt. Az interneten keringő képek szerint a quenelle megjelent Auschwitzban is. (Dieudonné weboldalán gazdag gyűjtemény található az internetre feltöltött quenelle-ekből.)
Jean-Yves Camus, a szélsőjobboldalt tanulmányozó politikai elemző a Libérationnak azt mondta, hogy a quenelle az identitás egyfajta jelképe lett, különösen a fiatalok körében, bár kétséges, hogy tisztában vannak-e a mozdulat igazi jelentésével. Dieudonné egy olyan mozgalomnak lett a jelképe, amely átnyúlik a jobb- és baloldal hagyományos határain, azokat az embereket találja meg, akiknek elegük van a rendszerből, fogékonyak az összeesküvés-elméletekre, és meg vannak győződve arról, hogy a világot Washington és Tel-Aviv irányítja – próbálta megrajzolni a humorista követőinek egyszerűsített portréját Jean-Yves Camus.
Csakhogy a helyzet Franciaországban már elfajult, már nemcsak mutogatásról, hanem tettlegességről is szó van. A quenelle-hívőkkel szemben már rendezték is a soraikat a quenelle-ellenes csoportok. December végén Lyonban a gesztus ellen összeállt zsidó fiatalok csoportja támadott meg egy fiatal muszlim férfit. Egy másik banda azért támadott meg egy észak-afrikai származású fiatalembert, mert a Facebookra egy quenelle-ező képet töltött fel. Előfordult az is, hogy hoteleket és diszkókat támadtak meg a bandák a quenelle-ellenes harc részeként.
Anelka azt állítja, hogy a gól utáni mozdulattal a barátja, Dieudonné előtt próbált meg tisztelegni. A labdarúgó a Twitteren próbálta tovább magyarázni a dolgot, amelyről csütörtökön fejtheti ki hivatalos álláspontját az angol futballszövetség előtt, és amely valószínűleg ötmeccses eltiltásba fog kerülni neki.
A bejegyzései szerint továbbra sem látja a mozdulatban az antiszemitizmust, ami a francia belügy- és sportminiszter, illetve a rasszizmusellenes szervezetek szerint benne van. „Természtesen nem vagyok sem rasszista, sem antiszemita, és teljes mértékben vállalom a gesztusomat. A quenelle-nek rendszerellenes jelentése van. Nem tudom, a vallásnak mi köze van ehhez a történethez” – magyarázta a 34 éves focista, aki a politikusokra hárította a felelősséget, szerinte ugyanis ők azok, akik a saját értelmezéseikkel zűrzavart és ellentmondást teremtenek, anélkül, hogy tudnák, mit is jelent pontosan. Egyúttal megkérte az embereket, ne hagyják, hogy becsapja őket a média, az angol szövetséget pedig egy Facebookon közölt üzenetben szólította fel arra, hogy ejtse ellene a vádakat.
Bármit gondol is Anelka, az biztos, hogy az angol labdarúgó szövetség és több francia miniszter is másként gondolja. Valérie Fourneyron francia sportminiszter provokációnak nevezte a gesztust, zsidó csoportok pedig Francois Hollande francia államfőnél panaszkodtak a kézmozdulat miatt, amely szerintük szoros összefüggésben van az antiszemita megnyilvánulásokkal és erőszakos cselekményekkel.
Egy zsidó komikus, David Baddiel a BBC-nek azt mondta, Anelka azt próbálja bizonygatni, hogy a mozdulata nem volt antiszemita, csak egy kiállás a barátja mellett. "Csakhogy ez a barát antiszemita", mondta a humorista.
A West Bromwichnak már eddig is sokba került Anelka gólöröme, emiatt távozik ugyanis a csapat főszponzora. A brit ingatlanügyi portál, a Zoopla – amelynek egyik társtulajdonosa Alex Chesterman zsidó üzletember – 2012-ben lett a WBA főszponzora, és a támogatás eredetileg a 2014–15-ös idényig tartott volna. Közben a csapat másik két szponzora is fontolgatja a távozást.