Számításaink szerint arányaiban legalább 27 milliárd forinttal drágább lesz a 3-as metró felújítása, mint a 2-es vonal rekonstrukciója. A leharcolt kék vonal felújítási tervét tavaly év végére kellett elkészítenie a Főmtervnek. Úgy tudjuk, ez meg is van, de egyelőre sem a BKK, sem a BKV nem adja ki az anyagot.
A BKV válaszaiból azonban kiderül, hogy a felújítás során a következő munkákat fogják elvégezni:
Ez a vonalrekonstrukció tehát, úgy tűnik, tartalmában lényegében megegyezik a 2-es vonal 2004 és 2007 közötti felújításával. A BKV honlapja alapján a piros metróra összesen 43 milliárd forintot költöttek, ami az inflációt figyelembe véve jelen értéken 57,3 milliárd forintnak felel meg.
A 3-as metró infrastruktúrájának rekonstrukciójára 125 milliárd forintot különítettek el az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból (IKOP).
Ez lesz a legdrágább beruházás az IKOP programok közül,
a második legnagyobb összeg a Püspökladány–Debrecen vasútvonal fejlesztése 95 milliárd forinttal.
Tarlós István azonban már tavaly decemberben azt mondta,
hogy 125 milliárd forintnál biztosan többe fog kerülni a felújítás.
Mivel a Főmterv felújítási tervében becsült összeget nem ismerjük, mi 125 milliárddal számoltunk – ennyire biztosan szükség lesz a felújításhoz. Ebben nincs benne a szerelvények felújítása, és a metrópótló buszok beszerzésének költsége sem.
A 2-es vonal csak 10,3 kilométeres, és 11 állomása van, a 3-as ezzel szemben 17,3 kilométer hosszú, és 20 állomása van. Ha a piros vonal inflációval kalkulált felújítási költségét felszorozzuk a két vonal hosszának arányával, akkor
97 milliárd forintot kapunk.
Vagyis a 2-es vonal felújítási költségét a 3-as vonalra vetítve körülbelül ennyibe kerülne annak rekonstrukciója.
Ha a felújítási költséget kilométerre bontjuk, akkor az jön ki, hogy a 2-es vonalat kilométerenként 5,6 milliárd forintért újították fel mai értéken, míg a 3-as vonalra 7,2 milliárd forintot költenének kilométerenként.
Ha állomásokra bontjuk le a teljes felújítási költséget, akkor pedig azt kapjuk, hogy a 2-es esetén egy megállót 5,2 milliárd forintért, míg a 3-as vonalon 6,3 milliárd forintért újul meg.
Igényeiben a 3-as felújítása hasonló, mint a 2-es rekonstrukciója.
A kék metró esetén azonban ma már sokkal súlyosabbak a problémák, mint amik a piros vonalnál voltak
– mondta az Origónak Orosz Csaba építőmérnök. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Út és Vasútépítési Tanszékének egyetemi docense szerint például komoly talajmechanikai kockázatokkal lehet számolni, gondot jelentenek a rendszeres beázások, illetve a pálya egyenetlen süllyedése is.
A kék metrón ráadásul hosszabb szerelvények futnak, több utasa van, így a pálya terhelése is nagyobb.
A 3-as tehát rosszabb állapotban van, mint a 2-es vonal volt 2004-ben, amikor elkezdték a felújítását.
Azért is kellett az elmúlt években a vonal nagy részén kicserélni a síneket, hogy egyáltalán fenntartható legyen a közlekedés.
A Nagyvárad térnél azonban még így is húsz kilométer per órás sebességre kell lassítaniuk a szerelvényeknek a pálya állapota miatt. A felújítás szükségességét így nem is lehet vitatni.
Orosz Csaba szerint azonban
a megfelelő szakmai nyilvánosság és ellenőrzés mellett a minimum 125 milliárd forintos felújítási költséget lejjebb lehetne faragni.
A rekonstrukció pontos összegét persze majd csak a Főmterv felújítási terve alapján kiírt kivitelezői pályázat eredményhirdetése után láthatjuk.