Az oroszok nyerték a magyar helikoptertendert. Erről a Rosztek orosz állami konszern helikoptergyártásra és -felújításra szakosodott vállalata, a Vertoljoti Rosszii tájékoztatta az Origót.
A birtokunkba került közlemény szerint a szerződést kedden írta alá az orosz vállalat igazgatóhelyettese, Igor Csecsikov és a Honvédelmi Minisztérium Beszerzési Hivatalát vezető Tomka Barnabás. Csecsikov az aláírás után azt mondta: több tucat szovjet-orosz helikopter van még Magyarországon, és készen állnak ezek javítására.
Szerinte a most megkötött szerződést – amely eredetileg öt Mi-17-es szállítóhelikopter nagyjavításáról szól, amit az orosz cég novoszibirszki javítóüzeme végez majd –
mindkét fél számára vonzó feltételekkel kötötték”.
A Mi-17-es – a Mi-8-assal együtt – az orosz helikoptergyártás sikertörténete: 2014 végéig több mint 12 ezer darab készült belőle a Vertoljoti Rosszii ulan-udei és kazanyi gyárában. A cég közleménye szerint eddig több mint 100 országba exportálták őket, és összesen több mint 100 millió repült órát teljesítettek.
Az öt magyar Mi-17-es nagyjavítására a HM még február közepén írt ki tendert, igen szűk, március 11-én lejáró pályázási határidővel. A felhívásban az is szerepelt, hogy május 31-ig hirdetnek győztest, a felújítást pedig 2017. november 30-ig be kell fejezni – az oroszoknak ezek szerint hat héttel kevesebb idejük maradt.
A Magyar Honvédség helikopterbeszerzése több mint öt éve húzódik. Szóba került már több gyártó – például az amerikai Sikorsky vagy az olasz AgustaWestland –, de a vásárláshoz szükséges forrás soha nem állt rendelkezésre.
Nota bene: a HM Beszerzési Hivatalának idei tervében
sem új helikopterek vételére, sem pedig a jelenlegiek felújítására utaló tétel nem szerepel.
Legutóbb Szergej Lavrov orosz külügyminiszter utalt sejtelmesen az ügyre, amikor májusban Budapestre látogatott, de az orosz sajtó még Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin februári, moszkvai találkozója előtt és után cikkezett arról, hogy Magyarország inkább a nagyjavítás mellett dönt, semmint, hogy új modelleket szerezzen be.
Oroszországból ezt egyébként nem is tehetné meg, mert az efféle katonai üzleteket európai uniós embargó tiltja. Ez viszont felújításról nem rendelkezik, így a HM döntése nem sért EU-s szabályokat.
Stratégiai léptékűnek azonban aligha lehet nevezni,
hiszen több évtizedes modellekről van szó, amelyeknek a felújítása csak rövid távon kerül kevesebbe, mintha új gépeket vennének.
A HM közben megerősítette értesülésünket a távirati irodának, de kiderült az is, hogy
az eredeti öt helyett csak négy helikopter újítanak fel az oroszok, mintegy 4 milliárd forintért.
A minisztérium a csökkenést azzal magyarázza, hogy „a kiírás rögzítette: az ajánlatkérő a rendelkezésre álló fedezet függvényében legalább 4 darab helikopter ipari nagyjavításának megrendelésére vállal kötelezettséget”.