Manapság egyre többen utazunk repülővel akár nyaralni, akár üzleti útra. Ennek ellenére nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a repülés mindig stresszteli állapot. Nem csak azoknak, akik először ülnek repülőn és tartanak a repüléstől, netán aviofóbiájuk van, hanem azoknak is, akik esetleg nap mint nap repülővel járják a világot. Ezért mindig alaposan fel kell készülnünk az utazásra.
A repülés során többféle egészségügy problémával is számolnunk kell. Ezeket a légnyomásváltozás, a csökkent oxigénkoncentráció, a légörvények, az időeltolódás és nem utolsósorban a szellemi és fizikai stressz okozta megterhelés válthatja ki.
Problémák
Sokan félnek a repüléstől. Van, aki könnyebben, van, aki nehezebben birkózik meg ezzel a problémával. Ezért soha ne vegye félvállról, ha Ön vagy valaki a környezetében fél.
A repülőgép utastere tulajdonképpen egy túlnyomásos kabin, ahol a nagy magasságokban is 1500-2000 méteres magassághoz hasonló nyomás biztosítható. A testüregekben megrekedt levegő térfogata ilyen körülmények között megnő. Ez különböző problémákat okozhat.
- A magassági meteorizmus néven ismert jelenséget a gyomorban és a belekben lévő gázok tágulása okozza.
- Igen gyakori, főként leszálláskor, a fülekben jelentkező nyomás vagy fájdalom. Ezt a belső fülben lévő és a külső levegő közti nyomáskülönbség okozza. A leszálláskor növekedő különbség a dobhártya egyre erőteljesebb feszülését idézi elő. A külső és a belső levegő közti nyomáskülönbség kiegyenlítése megszünteti a nyomásérzetet. A kiegyenlítés a fülkürt (a középfül és az orrüreg közti összekötő járat) megnyílásával lehetséges. Ha azonban a járat elzáródik, vagy valamilyen ok miatt nem tud megnyílni, az akár a dobhártya szakadását is okozhatja. Ez igen fájdalmas és maradandó károsodást is okozhat.
A fülkürt elzáródását okozhatja allergia, nátha, megfázás, fertőzések, felső légúti gyulladások. Ilyenkor a gyulladás és a felgyülemlő folyadék megakadályozza a fülkürt megnyitását és ezáltal a nyomáskiegyenlítést is. A kialakuló betegséget a fül, illetve az orrmelléküregek barotraumájának nevezzük.
- A kabinban lévő alacsony légnyomás az oxigénkoncentrációt is csökkenti. Ez különböző problémákat jelenthet a szív- és tüdőbetegségekben szenvedők számára. A hypoxia (a vér oxigéntartalomának csökkenése) tünetei álmosság, bágyadtság, az érzékszervi funkciók (pl. látás) romlása.
- A légörvények légibetegséget okozhatnak.
- Az elégtelen mennyiségű folyadékfogyasztás szintén problémákat okozhat, ugyanis az utastér levegőjének páratartalma meglehetősen alacsony, alig 5 százalék.
- Hosszú távú repülés során egyeseknél mélyvénás trombózis alakulhat ki (ún. economy class szindróma). Különösen terhes nők és vérkeringési zavarokkal küzdők esetében fordulhat elő.
Mi a teendő?
- Ha fájdalmas nyomást érez a fülében, illetve az orrmelléküregek táján, próbáljon meg nagyokat nyelni, nyitott szájjal lélegezni, esetleg nagy kortyokkal inni. A légiutas-kísérőktől kérhet cukorkát és súlyosabb esetben orrcseppet is. Ugyanakkor tudnia kell, hogy az orrspray és az orrcsepp hatásosabb, ha már a tünetek megjelenése előtt alkalmazzuk őket, és nem csak a fájdalom megjelenése után.
- Súlyos hypoxia esetén oxigént kell a beteg számára biztosítani.
- Ma már a legtöbb járaton, a hazaiakon is tilos a dohányzás, de ha szabad, akkor se dohányozzon, mert az erőteljesen megnöveli a hypoxia kialakulásának valószínűségét.
- Ha a légibetegség tüneteit észleli, forduljon a légiutas-kísérőhöz és lehetőleg maradjon a helyén, mert az esetleges szédülés sérüléseket okozhat.
- Főleg a hosszabb utazás során mindig gondoskodjon a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelről.
- Ha kontaktlencsét hord, a száraz levegő miatt ajánlatos műkönnyet vagy szemcseppet is használnia.
Hogyan készüljünk fel az utazásra?
További részleteket olvashatnak a MediCentrumban
A hosszú távú repülés valós és vélt veszélyeiről ír az ABCnews újabb cikke is
Angolul
Ajánló:
Az emberek 10-25 százaléka fél a repüléstől. A repülési szorongás csökkentésére legújabban bevetették a virtuális valóságot is.
Korábban:
A jet lag kezeléséről és megelőzéséről szól korábbi cikkünk