2010 nyarán Postr néven blogmotort indít az Origo, amely egyaránt kiszolgálja a hagyományos és mikroblog formátumokat, a webes és mobilos felületeket, és egységes szerkezetben teremt lehetőséget arra, hogy a közösségi érdeklődés pillanatok alatt felemelhessen új szerzőket vagy témákat. Ehhez teremt csatornát az [origo] tartalomportfólió oldalain és az iWiW sokmilliós közönsége előtti megjelenés integrált lehetőségével. A Postr második generációs blogszolgáltatás: úgy tervezték, hogy a mai tartalomelőállítási szokásokhoz igazodjon és kihasználja a social media egyre nagyobb szerepét.
A napjainkban népszerű, széles körben használt platformokat egy olyan időszakban tervezték, amikor a közösségi média a civilek által írott újságcikk-szerű, hosszabb szöveges tartalmakat jelentette, amelyeket elsősorban a blogger ismerősei, később rajongói olvastak. Mára nagyot változott a világ, a blogbejegyzésekről RSS-olvasókból, megosztásokból, főként pedig közösségi oldalak státuszüzeneteiből szerzünk tudomást, s egy új formátum, a mikroblog is teret nyert. Az elsősorban a webes tartalmak újrafeldolgozására, remixelésére építő Twitter és Tumblr azok számára is megteremtette a tartalomelőállítás, illetve -szerkesztés lehetőségét, akik nagyobb lélegzetű önálló írásokra nem vállalkoznak, de az irdatlan online tartalomtömegből koncepciózusan válogatva, a remix-kultúra logikája szerint mégiscsak önálló ízt, ízlést mutatnak fel, s ezzel maguk is tartalomelőállítókká válnak. A hagyományos blogszolgáltatások ezzel a változással nem tartottak lépést, így ma nincs olyan platform, ami a különféle formátumokat, az ezekhez kapcsolódó tartalomfogyasztási szokásokat és a tartalom fogyasztókhoz juttatását, a közösségi tartalomszűrést egyetlen keretrendszerben támogatná. Ennek megteremtésére vállalkozik az Origo, amikor elindítja Postr nevű blogszolgáltatását.
Mit tud és miben különbözik?
A Postr minden olyan lehetőséget nyújt, amely a hagyományos blogszolgáltatásoknál megszokott: a bejegyzések változatos eszközökkel hozhatók létre (bejegyzésszerkesztő, bookmarklet, e-mail, SMS, több mobilkliens), a blogok megjelenése sablon-alapú, és widgetekkel bővíthető, támogatott a többszerzős blog, a kommentelés és a kommentek moderálása, természetes a kiterjedt feed-támogatás, a rendszerhez pedig komoly statisztikai modult is kapnak a blogtulajok. A mikrobloggerek a Tumblr-ről ismerős bejegyzéstípusokat (szöveg, link, kép és video) és az ehhez igazított bejegyzésszerkesztőt használhatnak, de megússzák a Tumblr zavaros reblog-rendszerét, helyette az újrafelhasználást támogató reblog lehetőségének megmaradása mellett önálló, átlátható kommentrendszert is kapnak.
A mobiltelefont tartalomelőállító eszköznek is tekintő felhasználók iPhone, Android és natív okostelefonos kliensek közül választhatnak, de SMS-ben és emailben is posztolhatnak, a blogsablonoknak pedig eleve létezik mobilképernyőre optimalizált változata.
A blogrendszer talán legvonzóbb tulajdonságai az Origo sajátos helyzetéből adódnak, hiszen a médiavállalat portfóliójába tartozik az [origo] portál mellett az iWiW közösségi oldal is. A blog ezekkel való összeépítése nagyban segíti, hogy a jó blogok szerzőinek megérje itt publikálni - az ismertség és az anyagi előnyök tekintetében egyaránt. Az integráció két rétegből tevődik össze: a platformba épített közösségi funkciók széles köre közösségi kontrollt és szűrést nyújt, a jórészt automatizált blogosztályozó rendszer pedig, amely megtalálja a legnépszerűbb tartalmakat, segíti az [origo] professzionális felületein való megjelenést és a bevételtermelést is - nemcsak a szolgáltatónak, hanem a szerzőnek is.
Közösségi funkciók
A mikroblogokról és közösségi site-okról ismert lájkolást és reblogolást, valamint a follow-funkciót (követést) a Postr kiterjeszti a hagyományos blogokra is, többletként pedig bevezeti a dislike- avagy nemszeretem-gombot. Ennek persze leginkább akkor van értelme, ha az olvasóközönség efféle minőségügyi megnyilvánulásairól mások is értesülnek. A Postr központi eleme egy hírfolyam, amellyel minden blogfelhasználó találkozik, s amelyben nem csak a követésre jelölt felhasználók vagy blogok új bejegyzései, hanem a lájkolások, reblogok is megjelennek, így a Postr közössége könnyen felkaphat vagy letúrhat egy témát, egy szerzőt vagy akár egy sokszor reblogolt linket is.
A nagyközönséghez nem csak a Postr saját hírfolyamán keresztül lehet eljutni. Az iWiW-vel való összekötés több szintje azt biztosítja, hogy a közösségi oldalon kialakított kapcsolati hálózatunk automatikusan értesülhessen arról, ha például új posztot írtunk. Mi több, ha ismerőseink között van másik Postr használó, ő az iWiW hírfolyamban megjelent posztunkat már az iWiW-felületen is reblogolhatja.
Tumblaritás és meggazdagodás
A blogszolgáltatásban született tartalmakat összetett automatizmus értékeli, s az így nyert index alapján egy tízszintű hierarchiába sorolja a blogokat - ez némiképp emlékeztet a Tumblr által népszerűvé tett, tumblarity-nek nevezett népszerűség-mérő eszközre. Az értékelés paraméterei közé tartozik többek között az olvasottság, a kommentek, like-ok és reblogok száma, a posztok megjelenésének gyakorisága, a külső hivatkozások mennyisége és még több más tulajdonság mérése is. Az így nyert besorolás két dolgot határoz meg: egyrészt az adott tartalom az [origo] portfólió mely részein jelenhet meg ajánló formájában, másrészt a blog felületeinek értékesítéséhez nyújtott támogatás formáját is befolyásolja. A blogger dönthet úgy, hogy nem szeretne hirdetést látni az oldalain, de ha mégis megpróbálkozna a pénzkereset ezen formájával, és a blogja el is ér egy bizonyos népszerűséget, több lehetőség közül választhat: saját maga értékesítheti a felületeket (linkhirdetés vagy akár banner formájában is), vagy rábízhatja magát az [origo] Adhouse-ra is, utóbbi esetben osztozva a bevételeken.