Vágólapra másolva!
Az időmérőn bukott, a rajtnál kiugrott első rendes versenyhétvégéjén Sebestyén Péter, a gyorsaságimotoros-vébé egyetlen magyar résztvevője. A versenyző még nincs 17 éves, egyelőre örül, ha rajta marad a motoron, de idén már szeretne pontot szerezni a 125 köbcentis kategóriában. 

Sebestyén Péter karrierje hatévesen, egy automata motor nyergében indult, attól fogva évről évre egyre tudatosabban készült versenyzőnek. Többek között a román bajnokságban és a magyar robogóbajnokságban is indult, ám az áttörést az Alpok-Adria nemzetközi sorozat hozta meg számára, ahol csak korkedvezménnyel indulhatott 2006-ban, alig 13 évesen.

Utóbbi szériából válogatták be a Red Bull Rookies Cupra, ahová 1200 fiatal közül 23 fért be, és amelynek keretében MotoGP betétfutamokon indult. 2009-ben és tavaly pedig már a MotoGP előszobájának számító spanyol bajnokságban szerepelt.

- Mit tart a legfontosabbnak az eddigi pályafutásából?
- A spanyol bajnokságban eltöltött két év volt az eddigi legkomolyabb tapasztalatom. Igazán erős csapathoz sosem igazoltam, de többször együtt tudtam menni az élmezőnnyel, ezért kaptam párszor szabadkártyát vb-futamon is. Egyszer például Valenciában ugrottam be, 17. lettem, amire sokan felfigyeltek. A 15. hely ugyanis már vb-pontot ér.

- Erre a legbüszkébb eddig?
- Igen, mindenképpen. Nem hangzik jól a 17. hely, de amilyen motorral mentem, ahhoz képest ez értékelendő. A spanyol bajnokságban pedig volt, amikor egészen hátulról ötödiknek jöttem előre. Azt tudni kell, hogy itt rengeteg a versenyző és a szurkoló, a hangulat a világbajnoki futamokat idézi, a pályák között több vb-helyszín is van.

- Megszokta már az állandó utazást?
- Igen, már 14 évesen hozzáedződtem, 2007-2008-ban lakóautóval jártuk Európát a Red Bull-sorozat kedvéért. Most már repülővel megyünk össze-vissza, de egyelőre nem unom, sőt még élvezem is.

- Az estorili 23. helyezést hogyan értékeli?
- Boldog voltam, hogy egyáltalán ott lehettem, de csalódott is vagyok, mert jobbra számítottam. A motor nem fekszik még a stílusomnak, de a csapat mindent megtesz értem, sokat segít. A többiek már két futamon és egy sereg teszten túl vannak, nekem ez volt az első idei versenyhétvégém - viszont van még hátra 15 futam, nincs veszve semmi.

- A rajtnál kiugrott, áthajtásos büntetést kapott. Túlpörgött?
- Igazából körülöttem vagy négyen kiugrottak, de ebből csak kettőt hívtak ki büntetésre. Én észre se vettem, hogy kiugrottam, nagyon meglepődtem, amikor felmutatták a büntetést közlő táblát. Volt, aki egy sort előbbre haladt ezzel. (A 125 köbcentiseknél négy motoros indul egy rajtsorból.)

- A szombati időmérőn nagyot bukott, mi történt pontosan?
- Ez a pálya nagyon alattomos, kétféle aszfaltból áll össze, és úthibák, gödrök is vannak rajta. Ezen kívül aznap félig vizes, félig száraz volt az út, de az első kanyar előtt nem lehet látni, hogy milyen. Centiken múlhatott, hogy egy vízfolton elcsúsztam, de ezzel rengeteg versenyző volt így, ugyanazon a ponton. Nagyjából százzal mehettem, a telemetriai adatok szerint mindent ugyanúgy csináltam, mint a többi körben. (Az esésről készült képsorozat Sebestyén Facebook-oldalán.)

Forrás: MTI/EPA/Nuno Vega

- Miben más a MotoGP, mint a korábbi szériák?
- Minden komolyabb: Felkészültebbek a csapatok, az ellenfelek komolyabbak, és van néhány technikailag rendkívül erős motor. Bár nem szívesen emelek ki egy csapatot sem, és nem állítom, hogy a versenyzői csak ezért jók, de az Aspar gépei szinte űrhajónak számítanak. (A spanyol istálló színeiben lett világbajnok Talmácsi 2007-ben.) Ezen kívül itt már nem csak versenyzünk, ez kezd kemény munka lenni, reggel felkelünk és egyből nekilátunk.

- A kemény munka edzéseket jelent?
- Nem. A versenyhétvégéken van kétszer negyven perc tréning, arra készülünk. Átbeszéljük a technikai részleteket, a telemetriai adatokat, a vázgeometriát, rengeteg motorral kapcsolatos dolgot. Ez nem hangzik olyan kemény munkának, de nagyon is kimerítő.

- Milyen nyelveken beszél, hogyan kommunikál a csapatával?
- Az angol nagyon jól megy, a csapat viszont olasz, de van benne japán és argentin szerelő, bár ők is olaszul beszélnek. Egyelőre én maradok az angolnál, és tanulom az olaszt.

- A japán csapattársával hogyan kommunikál?
- Nehezen, mert ő se olaszul, se angolul nem tud, de az eddigi mutogatások alapján szimpatikus srác.

- Meddig szól a szerződése?
- Erre az évre, úgyhogy most nem is foglalkozom távolabbi dolgokkal. Ha jár valami a fejemben, az az, hogy a hétvégén felmerült gondokat hogyan oldhatjuk meg.

- 16 évesen mennyire számít fiatalnak a jelenlegi 125-ös mezőnyben?
- Az angoloknál, olaszoknál, spanyoloknál átlagos ez a kor, de sok országban nagyon fiatalnak számítanék. A spanyoloknál őrült nagy a verseny, sokat motoroznak, ezért hamarabb fel tudnak készülni. Magyarországon nem lehet ennyi tapasztalatot szerezni, mert nincs annyi verseny, és annyi jól felkészített versenyző. Nekem még minden új, sokat kell tapasztalnom, hogy beérjem a többieket.

Forrás: Faster management

- Mit tippel, szerez idén pontot?
- Mindenképp a pontszerzés a cél, ez a reális. De az első feladat, hogy a motort hozzám állítsák. Aztán, ha minden tökéletes, akkor húzom, ahogy a csövön kifér, mert egyelőre még örülök, hogy a motoron maradok.

- Az 56-os rajtszám a véletlen műve, vagy valamilyen babona?
- Régen mindig hatos voltam, a spanyol bajnokságban viszont már foglalt volt ez. Néztük a szabad rajtszámokat, láttuk az 56-ost. Mivel az ötöshöz és a hatoshoz is sok minden köt - személyes dolgok, például az ötödik hónapban születtem - jó választásnak tűnt.

- Ismeri személyesen Talmácsi Gábort?
- Persze.

- Próbál tanulni a pályafutásából? A sajtó egy része két dolgot tart elhibázottnak az ő karrierjében, hogy későn hagyta el a 125-ös géposztályt, aztán viszont hamar, az idény elején szakított a 250-es Balatonring Teammel.
- Lehet ilyeneket mondani, de kevés olyan versenyző van, mint Gábor, aki tíz évig a vb-mezőnyben tudott maradni, és jól is szerepelt. Ha megnézzük, sok világbajnok is eltűnt a süllyesztőben később, míg nála a vb-címe után a bronzérem is csalódásnak számított. Szerintem a tavalyi hatodik helye a Moto2-ben egy fantasztikus eredmény. Gábor még a lehetetlen helyzetekben is küzd, mégis hideg fejjel megy, és nem csinál hülyeségeket.

- Hasonlít is rá ezekben?
- Az akarat bennem is megvan, de én kicsit bevállalósabb vagyok, mint Talmácsi. Az még kérdés, hogy ez lesz-e a végleges stílusom, mert szerintem minden fiatalabb versenyző így kezdi a pályáját.

Forrás: MTI/EPA/Nuno Vega

- A menedzserével, Roberto Favaróval milyen a kapcsolata? Baráti vagy csak szakmai?
- Baráti, együtt utazzuk át az egész világot, nagyon jól kijövünk. Tud komolytalan is lenni, ugyanakkor azonnal vált, ha munkáról van szó. Jó értelemben véve két arca van: a laza srác és a komoly menedzser.

- Roberto apja, a korábban Talmácsit istápoló Stefano elkísérte a spanyol bajnokság versenyeire. Ez még most is így van?
- Roberto még nagyon fiatal, neki teljesen új ez a világ, Stefanónak viszont hatalmas tapasztalata van, ezért természetes, hogy segít.

- Néhány pályát már ismer a korábbi sorozatokból. Melyik futamot várja különösen?
- A valenciai pályát nagyon szeretem, jól is ment eddig ott. Igazából ugyanakkor nincs olyan pálya, amit a versenyző szeret vagy nem szeret: ha jó a motor, mindenhol jó menni. Valencián kívül azért ott van Németország, ahol nem számít a motorerő, illetve Brno, ahol rengeteg a magyar szurkoló, ezeken a helyszíneken szeretnék még sikereket.

"Roberto egy nagyon jó gyerek"

Talmácsi Gábor korábbi menedzsere, Stefano Favaro úgy érzi, sokat tehet Sebestyénékért: "Segítek nekik, nemrég beszéltem a csapatfőnökkel és a tulajdonossal, harcolok a jobb technikai feltételekért. Öt-hat versenyre elmegyek majd idén, Mugellóban tuti ott leszek, mert Roberto egy nagyon jó gyerek, de még nincs kellő tapasztalata, ezért segítek neki, bemutatom néhány fontos embernek a DORNA (a világbajnoki sorozatot szervező cég) részéről, illetve csapatfőnököknek. Ezen kívül a GP3-ban szereplő Kiss Pál Tamás menedzsere lettem, most tehát ezzel a fiatal, tehetséges sráccal foglalkozom főként."