* A Szingapúri Nagydíj csak 2008 óta a Forma-1-es versenynaptár része, de az autóversenyzés korábban sem volt teljesen ismeretlen az ázsiai országban. 1966 és 1973 között nyolc alkalommal rendeztek Szingapúri Nagydíjat a Formula Libre kategóriában, igaz, ezek a versenyek csak elnevezésükben hasonlítottak a mai F1-es futamokhoz.
* Az első Szingapúri Nagydíjat nagy várakozás előzte meg, mivel
ez volt a Forma-1 történetének első éjszakai versenye,
a felhőkarcolókkal szegélyezett, kivilágított utcák pedig különleges hangulatot kölcsönöztek a futamnak. Manapság már Bahreinben és Abu-Dzabiban is naplemente után lengetik meg a kockás zászlót, de Szingapúr maradt az egyetlen igazi éjszakai futam.
* A Szingapúri Nagydíj az időbeosztása miatt is különleges, a mezőny ugyanis meg sem próbál átállni a helyi időzónára, a késői kezdés miatt kitartanak az európai napirendjük mellett. Itt éjszaka kell csúcsformában lenniük, ezért kora reggel kerülnek ágyba, és az újabb nap csak délután kezdődik számukra. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a módszer működik, és a legtöbb pilótának kifejezetten tetszik, hogy így Szingapúrban nem bolygatja meg a szervezetüket az időeltolódás. A versenyzők körében a pálya is népszerű,
Fernando Alonso "modern klasszikusnak" nevezte a Szingapúri Nagydíjat.
* Az eddigi nyolc szingapúri futamból négyet Sebastian Vettel nyert meg, 2011 és 2015 között csupán Lewis Hamilton tudta legyőzni két évvel ezelőtt. A brit 2009-ben is nyert, és Alonso is kétszer állhatott a dobogó tetejére, egyelőre tehát ők hárman osztoznak a szingapúri győzelmeken. A csapatok közül a Red Bull a legeredményesebb, Vettel háromszor nyert az osztrákok autójával.
Emlékfoszlány
Az első Forma-1-es Szingapúri Nagydíj óriási meglepetésgyőzelemmel ért véget, egy évvel később azonban hatalmas botrányba fulladt. A 2008-as idény első 14 futamán Fernando Alonso dobogóra sem tudott állni a gyengélkedő Renault-val, a szingapúri utcákon viszont remek tempót diktált a szabadedzéseken, és az időmérő második etapjába is gond nélkül bejutott. A Q2-ben azonban elromlott az autója, mielőtt mért kört futhatott volna, ezért csak a 15. rajtkockából indulhatott. A futamon meglepően korán, a 12. körben kiállt kereket cserélni, és a furcsa taktikai húzás később nyerőnek bizonyult - csapattársa, Nelson Piquet Jr. ugyanis két körrel később a falnak csapta az autóját, amiért a pályára kellett küldeni a Safety Cart. A korai bokszkiállás előnyhöz jutatta Alonsót, aki hirtelen a mezőny elejében találta magát, a verseny végén őt intették le győztesként Nico Rosberg és Lewis Hamilton előtt.
Sokan rögtön a futam után gyanúsnak találták Piquet tökéletesen időzített megpördülését, az esetet ráadásul még furcsábbá tette, hogy a brazil a felvezető körben is megforgatta az autóját ugyanabban a kanyarban, de akkor távol maradt a falaktól. A csalásról szóló pletykák lassan abbamaradtak, de 2009 augusztusában robbant a bomba: a Renault-tól a gyenge teljesítménye miatt elküldött Piquet kitálalt, és elismerte, hogy főnökei utasítására előre kitervelten, szándékosan ütközött a falnak Szingapúrban, hogy Alonsót hozzásegítse a jó eredményhez. Az FIA azonnali vizsgálatot indított, a Renault-t bűnösnek találták, a csapatfőnök Flavio Briatorét és a technikai igazgató Pat Symondst pedig évekre kitiltották a Forma-1-ből. Alonso viszont megtarthatta a győzelmét, és a mai napig állítja, hogy semmit nem tudott a csalásról.
Az elmúlt öt év győztesei:
2015 Sebastian Vettel (Ferrari)
2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Sebastian Vettel (Red Bull)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
Az elmúlt öt év edzéselsői:
2015 Sebastian Vettel (Ferrari)
2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
Megint küszködni fog a Mercedes?
Az istálló a turbómotorok bevezetése óta, az elmúlt két és fél évben a 2015-ös Szingapúri Nagydíjon nyújtotta a leggyengébb teljesítményt. Esélyük sem volt a győzelemre, miután az időmérőn mindkét Ferrari és Red Bull megelőzte őket, és a futamon sem tudták tartani velük a lépést. Lewis Hamilton műszaki hiba miatt célba sem ért, Nico Rosberg pedig csak a 4. helyen futott be Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo és Kimi Räikkönen mögött. A Mercedes nem talált egyértelmű magyarázatot a tavalyi gyengélkedésre, ezért nem kizárt, hogy az idei szingapúri hétvégén is problémákba ütköznek. Hamilton azonban bízik benne, hogy csak egyszeri kisiklásról van szó, és szerinte ezt a hétvégét is a Mercedes várhatja a legnagyobb esélyesként, de igyekszik minden eshetőségre felkészülni.
„Azt már tudjuk, hogy milyen beállításokat kell majd alkalmaznunk ahhoz, hogy elkerüljük a tavaly történteket, úgyhogy remélhetőleg jobb helyzetben leszünk" – nyilatkozta a brit, aki szerint "egyáltalán nem lesz könnyű" dolguk a hétvégén. „
Amikor ennyi versenyen veszünk részt, bármikor elveszíthetjük az egyiket,
és csak akkor tudjuk meg, hogy az autónk milyen tempóra képes, amikor már a helyszínre érünk."
Az eddigi tapasztalatok alapján nem: 2008 óta az összes szingapúri futamon legalább egyszer a pályára kellett küldeni a biztonsági autót, ami egy utcai pálya esetében nem is annyira meglepő. Az idei szezonban viszont - nagyrészt az egyre jobban működő virtuális Safety Car-szabálynak köszönhetően - kevesebbszer kell megszakítani a versenyeket, mint a korábbi években, de nagy összegben azért nem érdemes fogadni arra, hogy komolyabb incidens nélkül megússzuk a futamot. Tavaly egy egészen furcsa ok miatt is be kellett küldeni a Safety Cart: egy néző valahogy a pályára keveredett, és néhány másodpercig sétálgatott az aszfalton, amiért később néhány hetes börtönbüntetésre ítélték. A gyakori Safety Car-fázisok egyébként ahhoz is hozzájárulnak, hogy
a Szingapúri Nagydíj szinte mindig az idény leghosszabb versenye,
és már többször előfordult, hogy a kétórás időlimit miatt a tervezettnél kevesebb kört teljesített a mezőny.
A Mercedes olykor nyomasztó fölénye miatt sokan hajlamosak elfeledkezni arról, hogy
a pilóták világbajnoksága még egyáltalán nem dőlt el, sőt alig lehetne ennél szorosabb.
Az idény kétharmadánál járunk, és Hamilton mindössze 2 pontos előnnyel vezeti a tabellát Rosberg előtt. Noha az utóbbi időben a brit vezet meggyőzőbb formában, a versenyeket egy-egy mozzanat is eldöntheti, Monzában például Hamilton rendkívül gyenge rajtja alapozta meg Rosberg győzelmét. Arról nem is beszélve, hogy egy esetleges kieséssel bármelyik versenyző jelentős hátrányba kerülhet, és akár egy pillanat alatt Rosberg javára billenhet a mérleg. Marad tehát izgalom a hátralévő hét futamra is, Szingapúrban pedig a Red Bull és a Ferrari is beszállhat a győzelemért zajló küzdelembe.
2016. szeptember 16., péntek
12.00–13.30 1. szabadedzés
15.30–17.00 2. szabadedzés
2016. szeptember 17., szombat
12.00–13.00 3. szabadedzés
15.00–16.00 Időmérő
2016. szeptember 18., vasárnap
14.00– Szingapúri Nagydíj
Hossz: Közepesen hosszú, 5065 méteres pálya.
Pályacsúcs: 1:42.841, Sebastian Vettel futotta a 2013-as időmérő harmadik etapjában.
A leggyorsabb kanyar: Szingapúrban több kanyar található, mint bármelyik másik F1-es pályán, ezek közül az utolsó, 23-as számmal jelölt a leggyorsabb, ezt 230 km/ó-s tempóval veszik be a pilóták.
A leglassabb kanyar: Utcai pályáról van szó, ezért sok a lassú tempójú forduló - a leglassabb a 13-as, itt 80 km/ó-ra kell lelassítani.
A leghosszabb egyenes: A monacói utcai pályával ellentétben itt tényleg találunk egyenes szakaszokat. Többnyire ugyan rövidebbeket, de a 7-es kanyarhoz egy több mint 800 méteres egyenes vezet.
A legjobb előzési pont: A pálya jellegéből adódóan nehéz előzni, de nem annyira, mint Monte-Carlóban. A legtöbben a hosszabb egyenesek végén, az 1-es és a 7-es kanyaroknál próbálkoznak, a DRS segítségét is itt tudják igénybe venni.
Végsebesség: Tavaly a Mercedesek száguldottak a leggyorsabban az egyenesben, Lewis Hamilton az időmérőn 310,6 km/ó-s tempót ért el.
* A Szingapúri Nagydíjon
visszatérnek az idén debütált ultralágy gumik,
amelyeket legutóbb Ausztriában láthattunk. A Pirelli szerint egyértelmű, hogy ezeken az abroncsokon lehet majd megfutni a leggyorsabb köridőket, az élettartamukra viszont csak a szabadedzések során derül fény, ezért nem tudni, a versenyen mennyire bizonyulnak majd hasznosnak.
A Ferrari mindenesetre bízik a legpuhább abroncsokban, az élmezőnyből ők rendelték belőlük a legtöbbet,
Vettelnek és Räikkönennek is 9-9 szettet. A Mercedes és a Red Bull óvatosabb volt, ők minden versenyzőjüknek 7 szettet kértek az ultralágyakból. Hamilton és Rosberg gumiválasztása között csak kisebb különbséget fedezhetünk fel: a brit a lágy és a szuperlágy gumikból is 3-3 garnitúrát kap, a német viszont a lágy gumikat részesítette előnyben, abból 4 szettet rendelt. Ez az eltérés a szabadedzések után bizonyára eltűnik majd.
* Kevés verseny van, ahol olyan nehéz előre kiszámítani a győztes stratégiát, mint Szingapúrban. Eddig az összes itteni nagydíjon a pályára kellett küldeni a Safety Cart, és a három elérhető keverék miatt az idén a gumiválasztás is döntő szerephez juthat. Tavaly a legtöbben kétszer jártak a bokszban, a három dobogós helyezett is ezt a taktikát választotta, de öten háromszor is kereket cseréltek.
Mercedes
A Mercedes tisztában van vele, hogy a szezon egyik legnehezebb hétvégéje várhat rájuk Szingapúrban, de a tavalyinál mindenképpen jobb szereplést várnak. Hogy ez elég lesz-e a győzelemhez, arra a csapatból senki nem tud biztos választ adni. Noha
a tavalyi versenyt a Ferrari nyerte, idén a Red Bulltól tartanak jobban.
"Ez a Red Bull pályája, mi pedig gyengén szerepeltünk tavaly. Ennek ellenére hiszek a csapatomban, és az önbizalmam is nagyobb, mint korábban bármikor" - jelentette ki Rosberg, aki még mindig nem akar a világbajnoki esélyeiről beszélni. "Minden futamnak úgy vágok neki, hogy meg akarom nyerni. A pontversenyben ingadozik köztünk a különbség, de én mindig csak a következő nagydíjra koncentrálok. Számomra ez a legjobb módszer, ezt a tabella állása is alátámasztja."
Ferrari
Vettel tavaly a pole-ból indulva nyerte meg a Szingapúri Nagydíjat, az idény során a harmadik győzelmét aratta. Most az elsőre hajt, de az idén rosszabb esélyekkel vág neki a hétvégének, mert a Red Bull legyőzése a Mercedes ismételt gyengélkedése esetén is túl nagy falat lehet a Ferrarinak. Monzában az olaszok szerepeltek jobban, de a lassú szingapúri pálya a Red Bullnak kedvezhet, ők nem is tagadják, hogy a győzelem reményében utaznak el a villanyfényes versenyre. A Ferrarinál a csapaton belüli párharcot is érdemes lesz figyelni, Räikkönen az elmúlt hetekben Vettel szintjét tudta hozni.
Williams
A Williams a monzai szereplésének köszönhetően visszaelőzte a Force Indiát a konstruktőri bajnokság 4. helyéért zajló küzdelemben, de a 3 pontos előnyük ellenére korántsem nyugodhatnak meg. Szingapúrban jóval kisebb a motorerő jelentősége, Valtteri Bottas azonban tavaly elcsípett egy 5. helyet, ezért a technikai főnök Pat Symonds bizakodó. "Viszonylag jól szerepeltünk ezen a pályán az elmúlt években, ezért most is bízunk benne, hogy fontos pontokkal gazdagodunk a világbajnoki küzdelemben" - nyilatkozta.
Red Bull
A Red Bull nem titkoltan győzni megy Szingapúrba,
úgy érzik, az utcai pálya lehet az utolsó valódi esélyük a Mercedes legyőzésére. Ricciardo még mindig a monacói kudarcot próbálja feledtetni, és magabiztosan várja a hétvégét, de tudja, hogy nagyon keményen kell küzdenie a sikerért. „Nem nagyon hiszek ilyesmikben, de ha létezik a Karma, akkor szeretném azt hinni, hogy visszakapom még valahol a monacói győzelmemet" - jelentette ki az ausztrál, aki a csapat hibája miatt bukta el a sikert a hercegségben. " „A szingapúri pályát nagyon várom. Egyáltalán nem számítok arra, hogy tálcán kínálják majd a győzelmet, de úgy érzem, ha jól dolgozom a hétvégén, akkor esélyesnek kell lennem. Szingapúr lehet az, amire eddig vártunk."
Force India
A Force India rövid időre átvette a 4. helyet a Williamstől a konstruktőri tabellán, de Monza után újra az 5. pozícióba kényszerültek. A hátrányuk azonban hét futammal az idény vége előtt minimális, ezért arra számítanak, hogy a szezonzáróig szoros küzdelmet vívnak a Williamsszel. Úgy érzik, a szingapúri pálya nekik kedvezhet. "Általában jól szerepelünk Szingapúrban – 2010 óta az összes versenyen sikerült pontot szereznünk, néha egészen erős teljesítménnyel" - hangsúlyozta a tulajdonos Vijay Mallya. "Idén eddig Bakuban voltunk a leggyorsabbak, és az a pálya sok szempontból hasonlít a szingapúrira, ezért minden okunk megvan az optimizmusra."
Renault
A Renault a várakozásoknak megfelelően esélytelen volt a pontszerzésre Monzában, de valójában már a nekik kedvező pályákon sem reménykedhetnek abban, hogy a legjobb tíz között végeznek, már a kisebb fejlődéssel is elégedettek lehetnek. "Vártuk már a szezon utolsó harmadát, mert olyan pályák következnek, amelyeken sokkal jobban érvényesülhetnek az autónk erősségei" - nyilatkozta az ügyvezető igazgató Cyril Abiteboul. "Az előző versenyeken, főleg Spában megmutattuk, hogy az autónkban van lehetőség, de bizonyos incidensek miatt nem értünk el jó eredményt. A kanyargós, kigyorsításokkal teli szingapúri pályán viszont tényleg formába lendülhetünk."
Toro Rosso
A Toro Rosso egyre hátrébb csúszik az erősorrendben, a kasztni fejlesztése kevés ahhoz, hogy a tavalyi Ferrari motorjukkal lépést tudjanak tartani a riválisaikkal. Legutóbb Magyarországon szereztek pontot, de a Szingapúri Nagydíjra optimistán készülnek, az utcai pálya jobban fekszik az autójuknak, mint a nagy motorerőt igénylő Spa és Monza. Kvjat számára sorsdöntő lehet a következő néhány verseny, most kell bizonyítania, hogy jövőre is megérdemli az ülését.
Sauber
A Sauber a Szingapúrra jellemző kavarodást és a javuló formáját használná ki ahhoz, hogy végre megszerezze az idei első pontjait. "Az előző néhány versenyhétvége alapján bízom az autómban, szerintem sikerült lépéseket tennünk a megfelelő irányba. Az eredményeken ez még nem látszik, de Szingapúrban sok minden történhet a versenyen, minden lehetőséget meg kell ragadnunk" - jelentette ki Felipe Nasr.
McLaren
A McLaren fellélegezhet,
két gyors pálya után ismét egy olyan helyszín következik, amely papíron jobban fekszik az autójuknak.
"Tudtuk, hogy Spa és Monza az év legnehezebb versenyei közé fognak tartozni, de a most következő hétvégéket optimistán várhatjuk, és újra a pontokat vehetjük célba" - mondta Fernando Alonso. "Szingapúrban mindig sok az incidens, de remélem, nekünk sikerül problémamentes versenyt futnunk, és megbízható lesz az autónk. Ebben az esetben mindenképp pontszerzésre számítok."
Manor
A Manor továbbra is az Ausztriában szerzett 1 pontjával próbálja kihúzni a szezon végéig a konstruktőri bajnokság 10. helyén, azóta esélyük sem volt az újabb pontszerzésre. Az egyre erősödő Sauber ráadásul több fejlesztést is tervez a hátralévő versenyekre, ezért könnyen előfordulhat, hogy az idei szezonban is visszacsúsznak a tabella legvégére.
Haas
Az újonc istálló fejlesztésekkel térne vissza a pontszerzők közé Szingapúrban. "Szerintem közel járunk ahhoz, hogy megoldást találjunk a problémáinkra" - vélekedett a csapatfőnök, Günther Steiner.
Szingapúrban újításokat fogunk bevetni, ezek remélhetőleg gyorsabbá tesznek minket.
Új első szárnyat, módosított padlólemezt és féktárcsákat próbálunk ki. Reméljük, az autónk kiegyensúlyozottabban és hatékonyabban fog működni."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!