Kozák Lajos fázisfotói tanulmányszerűen, elképesztő részletességgel mutatja be az Aranycsapat, valamint a kor több ismert klasszisának emblematikus trükkjeit, technikai megoldásait. Az ötvenes években jellemzőek voltak a fázisfotós felvételek, amelyek a sport és testnevelés oktatási programban játszottak kulcsszerepet. Kozák Lajos ennek a műfajnak specialistája volt, munkáival több sporttémájú könyvet is illusztrált. A most előkerült képeken Puskás Ferenc ballábas lövése, Kocsis Sándor fejese és ollózása, Hidegkuti Nándor cselei vagy Grosics Gyula védései is mozdulatról mozdulatra végigkövethetők.
A Labdarúgás Művészete kiállításon megcsodálható, digitálisan felújított képek mellett a másik igazi szenzációt az jelenti, hogy egy új, innovatív technológia segítségével a fázisfotókból szuperlassított, HD-minőségű videók is készültek. Az Aranycsapat játékát eddig csak töredezett, sok esetben hiányos filmszalagokról ismertük, most azonban a kor technológiájának megfelelő, 3D-ben animált, szuperlassított felvételeken is láthatjuk.
A videókat – Kozák Lajos fázisfotóit felhasználva – kifejezetten a Millenáris Parkban hamarosan megnyíló, a Labdarúgás Művészete elnevezésű kiállítás számára készítették el. A projekt kedvéért független grafikusok álltak össze egy animációs csapattá, egy-egy kisfilm elkészítése pedig még úgy is többhetes munka volt, hogy az ehhez szükséges technikát Németh Péter vezető animátor tökéletesítette számukra.
"Egyetlen mozgássorról készült, 20-30 állóképből és fázisfotóból lehet több másodperces, szuperlassított filmet készíteni. A tévében sugárzott mozgóképen 25 képkockát látunk másodpercenként, ezért nekünk a hiányzó kockákat digitálisan kellett megalkotni, hogy a végeredmény egy szép, sima, lassított mozgás legyen" – magyarázza Varsányi Pál, a csapatban dolgozó egyik grafikus.
Miért készül hetekig egy kisfilm?
"Ez egy nagyon aprólékos munka, ahol képkocáról képkockára halad az ember. Ami különösen komplex feladattá teszi mindezt, az az, hogy a teljes mozgássor jól mutasson, hihető, egyúttal szakmailag is helyes legyen. Előfordult, hogy képben megvolt a rúgás előtti és utáni pillanat, de maga a láb és labda találkozása nem. Ilyen helyzetekben volt a legnehezebb rekonstruálni a labdaelrúgás pillanatát, így a munkában futballszakértők is segítették a stúdiót" – tudtuk meg Varsányitól.
Kozák Lajos mintegy nyolcvan, digitálisan felújított képe mellett fél tucatnál is több animált videó tekinthető meg a június 12-én nyíló Labdarúgás Művészete kiállításon.