Hétfőn este riporterek, híradóstábok és kíváncsi érdeklődők özönlötték el a Los Angeles-i Tom Bradley Nemzetközi repülőteret. Innen indult Frankfurtba az első robot, aki már az utastérben utazhatott egy repülőgépen.
A tolószékben ücsörgő Athenának a Lufthansa járatának turistaosztályára váltottak jegyet: bár a fémdetektoron nem kellett átgurítani, a repülőtér biztonsági személyzete alapos elektronikus motozásnak vetette alá, mielőtt felengedték volna a gépre.
Az Athena nevű humanoid robotot olyan feladatok elvégzésére használnák, amelyek túl veszélyesek az emberek számára. Ő az első robot, akinek jegyet váltottak egy repülőgépre - írja a Verge.
Athenát egy Salt Lake City-i robotikai fejlesztőcég, a Sarcos építette. Tőlük vásárolta meg a német Max Planck társaság, amelynek szakemberei a Kaliforniai Egyetem kutatóival együtt olyan feladatok elvégzésére szeretné felkészíteni, amelyek – mint például egy, a fukusimaihoz hasonló atomerőmű-baleset utáni kárfelmérés – túl veszélyesek lennének az emberek számára.
„Nem akarjuk, hogy embereknek kelljen veszélyeztetniük az életüket. Azt szeretnénk, ha egy robot is el tudná végezni ezeket a munkákat” – magyarázta Alexander Herzog, az egyik kutató, aki elkísérte Athenát a repülőútra.
Athena egyelőre csak a karjait tudja mozgatni: a lábait vezérlő szoftver fejlesztésén még javában dolgoznak a Sacros szakemberei. A robotot egyébként a legmodernebb kamerákkal és szenzorokkal szerelték fel – éppen ez teszi alkalmassá arra, hogy később ipari és természeti katasztrófák helyszínén is bevethető legyen.
A robotnak a többi utashoz hasonlóan egy székbe szíjazva kellett megtennie a Los Angeles és Frankfurt közötti, több mint tizenegy órás repülőutat. A repülés ideje alatt végig kikapcsolt állapotban volt, nehogy elektronikája bármely módon megzavarja a fedélzeti számítógépek működését.