Egy koppenhágai végzős tervezőmérnök találmánya megfordítja az idáig megszokott szerepeket, melyben az ember tanítja meg a gépeket bizonyos feladatok elvégzésére. A Teacher nevű, kézre kapcsolható gép használójának ujjait irányítva taníthatja meg az embert rajzolni vagy zongorázni.
Saurabh Datta, a gép készítője általános iskolai emlékeiből merített ihletet a szerkezet tervezésekor. Tanára az ábécé tanítása során az izommemóriát hívta segítségül: a betűkön vezette diákjai kezét, így segítette elő a megfelelő mozdulatok rögzülését az agyban és a kéz izmaiban. Datta ezt ültette át a technológia nyelvére, és egy olyan szerkezetet alkotott, ami a gyengéden, mégis határozottan irányító tanári kezet hivatott utánozni egyes finom mozdulatok megtanulása során, legyen az rajzolás vagy zongorázás - írja a Wired.
A Teacher az úgynevezett érintési és mozgási visszajelentés elvét használja, melynek lényege, hogy a gép bizonyos mozdulatok elvégzése közben vagy után valamilyen módon jelzést küld a felhasználónak. Ez leginkább a mobiltelefonok haptic feedback funkciójára hasonlít: ez biztosítja, hogy ha megnyomunk egy virtuális gombot az érintőképernyőn, egy pillanatra az egész készülék megremeg. Emellett a videjátékos irányítókban alkalmazott force feedback technológiát is alkalmazza az eszköz: ez az a megoldás, ami például játékkormányokban tart ellen, amikor egy gyors kanyart próbálunk bevenni egy virtuális autóval.
Régóta megszoktuk már, hogy az emberek alkotta gépek azt teszik, amire tervezték, beprogramozták, megtanították őket. Ezt a hagyományos felállást fordította meg már első, Forced Fingers nevű találmányával Datta: a csuklóra rögzített, szervomotorral irányított szerkezet egy apró kar segítségével irányította az ember ujját a zongora billentyűin, előzőleg betáplált mozdulatokat reprodukálva.
Ennek továbbfejlesztéseként született meg a Teacher végső prototípusa, ami a rajzolás elsajátítását hivatott elősegíteni, és a Stanford Egyetem idei hallgatói konferenciáján is bemutatásra került. A készülékethét nap alatt, egy szétszerelt 3D-nyomtató alkatrészeiből építette a mérnök, amelyeket egy olcsó Arduino lapka irányít, olyan érzékelőkkel kiegészítve, amelyek mérik a mozdulatok közben kifejtett esetleges ellenkezést, és az izmok bioelektromos aktivitását.
A kísérletek során nem minden zajlott zökkenőmentesen. A Teacher különböző geometriai ábrák rajzolásának tanítása közben vibrálással és erőkifejtéssel tereli a megfelelő irányba a mozdulatokat. A készítő elmondása szerint a feszültebb pillanatokban a gépet kipróbáló emberek hajlamosak voltak erővel átvenni az irányítást a gép felett - ez némileg aláásta az eredeti célt, vagyis a gép segítségével történő, érintésen és mozdulatokon alapuló tanulást.
A fiatal mérnök szerint a többszintű irányítás megosztás jelenthet erre megoldást, hogy a felhasználó ne érezze úgy, hogy a gép dominálja őt - hiszen a végső cél egy olyan robot megalkotása, ami segíti az embert meglévő képességeinek kiaknázásában és fejlesztésében.