Őrült ötlettel rukkolt elő 2013 nyarán Elon Musk, az elektromos autókat gyártó Tesla milliárdos elnöke. Egy hangsebességnél is gyorsabb, óránként akár 1200 kilométeres sebességgel is száguldó szupervasúttal forradalmasítaná a közösségi közlekedést.
A gyakran hangzatos bejelentésekkel előrukkoló Muskot akkor kevesen vették komolyan, de még abban az évben közölte: a szupervasút működési elvét már kidolgozta, csak a megvalósításra nincs ideje.
Ekkor jött képbe a közösségi finanszírozással és crowdsourcinggal foglalkozó JumpStartFund, amely a Hyperloop létrehozásához szükséges tőkét és csapatot kívánta összegereblyézni.
Tavaly megalakult a Hyperloop Transportation Technologies, amely mintegy száz mérnököt foglalkoztat. A NASA-tól, a Boeingtől, a Yahoo-tól, az Airbustól, és Elon Musk űrturizmussal foglalkozó cégétől, a SpaceX-től toborozták a szakértőket, akik gyakorlatilag szabadidejükben foglalkoznak a projekttel.
A JumpStartFund üzleti modelljének értelmében ha megvalósul a szupervasút, akkor ismerik el fáradozásukat: a vállalat nyereségéből kapnak majd részesedést a részvényeken keresztül.
A cég jelenleg 8,5 millió dolláros vagyonnal bír, és még az idén további 80 millió dollárt kap befektetőktől az ötlet megvalósítására - írta a Forbes. A Hyperloop Technologies honlapja és Twitter-fiókja szerdán vált elérhetővé. "Megvan a csapat, az eszközök és a technológia: meg tudjuk csinálni" - mondta Brogan Bambrogan, a cég elnöke, a Space X egykori mérnöke.
Túl sok konkrétum a Hyperloopról nem ismert: Musk csőpostához hasonló elven működő, légpárnákon sikló kapszulavasutat álmodott meg, amely a működéséhez szükséges energiát a csövekre helyezett napelemekből nyerné.
Már egy tucatnyi megvalósítandó járat útvonalát kidolgozták, ahol a Hyperloop megvalósítása kifizetődő lenne. Minden esetben két irányba kell kiépíteni a vasutat kiszolgáló csőrendszert, hogy a járatók két irányban tudjanak közlekedni.
A repülőjáratokhoz hasonlóan a szupervasúton is lesz zsúfoltabb turistaosztály, és elsőosztály, a csomagokat pedig az utasoktól külön kabinban szállítanák. A táskákat, bőröndöket az Amazon raktáraiban használt Kiva robothoz hasonló droid pakolná ki a megállókban.
Tavaly a Hyperloop Technologies úgy becsülte, nagyjából tarthatók a még Elon Musk által közölt építési költségek: a szupervonat 640 kilométeres szakaszát 6-10 milliárd dolláros költségvetéssel lehetne megépíteni.