Az ismert játékbaba legújabb generációja interneten keresztül beszélgetni is tud majd a gyerekekkel. Nem csoda, hogy a szülőkre már most ráhozza a frászt. Már megjelenése előtt betiltatnák az amerikai Mattel cég interaktív képességekkel felvértezett Barbie babáját, amelynek prototípusát nemrég mutatták be egy játékkiállításon.
A játékbaba az Apple Siri vagy a Google Now beszédfelismerőkhöz hasonlóan felhőalapú, interneten át nyújtott szolgáltatáson keresztül képes válaszolni a kérdésekre, ha megnyomtak rajta egy gombot.
A Hello Barbie nem csupán néhány előre beprogramozott válaszra képes, mivel egy bonyolult mesterséges intelligencia dolgozik mögötte, amelynek adatbázisát az interneten éri el. A gyerekek által feltett kérdéseket is wifin keresztül - a fejlesztők szerint titkosítva - továbbítja a feldolgozószervereknek, amelyek értelmezik azokat, és ennek megfelelően értelmes választ mondatnak el a babával.
A baba premierjén például megkérdezték tőle, hogy tetszik-e neki New York, amire több mondatos választ adott, kiemelve kedvenc ottani látványosságait is.
A Kampány a Reklámmentes Gyermekkorért nevű jogvédő szervezet munkatársai azt akarják elérni, hogy a tervek szerint a karácsonyra már boltokba kerülő Hello Barbie-t ne árusíthassa a Mattel cég - írja a Guardian című brit lap.
A szervezet vezetője, Susan Linn szerint a beszédfelismerős játékbaba félelmetes hátékszer, hiszen az interaktív Barbie-t használó gyerekek legintimebb dolgaikat közvetlenül egy játékgyártó óriáscéggel osztják meg, amely csupán hasznot akar húzni felhasználóiból.
Mint kiderült, a Barbie mögött álló intelligenciát fejlesztő ToyTalk cég harmadik féllel is megoszthatja a használat során rögzített felvételeket a szolgáltatás tökéletesítése céljából. Hasonló probléma legutóbb a Samsung okostévéi kapcsán merült fel.
A Guardiannak Angela Campbell, a Georgetown Egyetem jogászprofesszora úgy nyilatkozott, hogy ha lenne kisgyermeke, szülőként biztosan nagyon aggasztaná, hogy egy olyan játékot adjon neki, amely folyamatosan rögzíti a párbeszédet, amelyet egy távoli rendszerben tárolnak és elemeznek.
Campbell szerint a gyerekek a legintimebb dolgaikat is megosztják majd egy ilyen játékkal, így a gyártó vagy hirdető aránytalanul mély ismereteket szerezne róluk.