Gyakorta hallani olyan véleményeket, hogy az internet és a közösségi média rontja az emberi kapcsolatokat. Nos, tegnap este egy rövid időre mindenki a saját bőrén tapasztalhatta meg a "régi időket", mivel több mint egy órára leállt a Facebook, korunk legnépszerűbb közösségi oldala. Ráadásul egy héten belül immár másodszor.
Magyar idő szerint nem sokkal kilenc után a portál egyszerűen bedöglött.
Az oldal hol egyáltalán nem töltődött be, hol egy hibalapra dobott, másszor pedig behozott pár felületi elemet, de csak hogy utána megint teljesen összeomoljon. A leállás globális volt, igaz, az Egyesült Államok területén mindössze 40 percig tartott a teljes sötétség.
Nem csak a weboldallal volt baj: sem a mobilalkalmazás nem működött, sem pedig azok a szolgáltatások, amelyek a Facebook holdudvarába tartoznak.
Elérhetetlen volt az Instagram képmegosztó és a Tinder randiapp is.
Amikor ilyen történik, a felhasználók többsége azonnal más forrásból vár hivatalos reakciót. Ez legtöbbször a Twitter nevű mikroblog, amelyen a Facebooknak is van hivatalos fiókja. A legutóbbi, múlt csütörtöki leállás idején a portál munkatársai azonnal jelezték az aggódók felé, hogy nem kell pánikba esni, tudnak a hibáról, és dolgoznak rajta. Most azonban semmilyen információt nem közölt a cég, így
a világ tanácstalanul állt az utóbbi idők legnagyobb Facebook-leállása előtt.
Másfél óra európai szünet után a portál egyszer csak visszatért, azóta rendesen működik. Kiderült, hogy
a leállást az oldal felületét is vezérlő kódjának meghibásodása okozta.
A Graph névre keresztelt alrendszer felel egyebek között a Facebookon, valamint a hozzátartozó egyéb szolgáltatásokon megosztott tartalmak - úgymint fényképek, videók, gifek, akármik - megjelenítéséért, gráfokba rendezéséért.
Roppant fontos elemről, mondhatni a Facebook motorjáról van szó, amely közvetlen összeköttetésben áll a másfél milliárd felhasználó információit tároló weblap adatbázisával.
Magyarán, ha a Graph leáll, minden leáll. Ez történt tegnap is.
Kis csavar a sztoriban, hogy a hibát tulajdonképpen a leállás pillanatában megmagyarázta a Facebook egy szoftvermérnöke, tőle tudni, mi állt a háttérben. Volt tehát hivatalos állásfoglalás, csak épp nem jutott el a felhasználókhoz, sem a részvényesekhez - utóbbinak tudható be, hogy a leállás azonnali 4 százalékos esést produkált a Facebook-részvények értékében.
Ez nem tűnik olyan nagynak, de ha belegondolunk, egy cirka 90 perces kihagyáshoz képest igenis meredek zuhanásnak mondható. Amennyiben az oldal tovább áll, a részvények szó szerint elértéktelenednek, ezt pedig a Facebooknál is tudják.
A múlt csütörtöki, pár perces üzemszünet a Facebook szoftvermérnökeinek hibája volt, ezt a cég is elismerte. A mostani esetről nem érkezett részletes beszámoló, de az időpont gyanús egybeesést mutat az oldal egyik legújabb és sokak által roppant idegesítőnek vélt funkciójának élesedésével.
A Facebookon mostantól minden videós tartalom lejátszása automatikusan elindul,
akár mobilon, akár asztali számítógépen nézi a portált a felhasználó. Bár a beállítások között ki lehet kapcsolni, a rögtönzött lejátszás központilag élesedett minden profilon, ez pedig óriási megterhelést jelent a grafikus felületnek.
Az oldal vezetése még egy fontos változtatásra készül.
A Facebookot sok kritika érte, amiért képtelen fellépni a rasszista és gyűlölködő megosztásokkal szemben, legutóbb épp a német igazságügyi miniszter részéről.
Sőt, a vállalatot vezető Mark Zuckerberg nemrég Angela Merkel német kancellárral is váltott pár szót arról, hogy meg kell fékezni a gyűlöletkeltő felhasználói tevékenységet. Zuckerberg elmondta, hogy dolgoznak az ügyön, ezt pedig később a Facebook szóvivője is megerősítette.
Ezenfelül két hete robbant a hír, hogy a Facebook egy diszlájk gombon dolgozik. Az új jelzés alapjaiban változtathatja meg az eddig kizárólag pozitív visszacsatolást támogató oldalt.
Szóval sok dolog történik most a motorháztető alatt, ráadásul egyszerre.
Ez azonban nem biztos, hogy jó stratégia: a Facebook üzemeltetése a felhasználói szám gigantikus volta miatt már nemcsak pénzügyi, hanem egyúttal társadalmi felelősség is.
A Facebook az elmúlt tíz év során többé vált, mint mezei közösségi portál. Elsődleges kommunikációs eszközzé lépett elő, és még mindig terjeszkedik. A cég dollármilliárdokat fektetett be a virtuális valóságba. Egyre több helyre próbálja eljuttatni az internetet, köztük a menekültek európai táboraiba is. Felvásárolta az egyik legnépszerűbb csevegőappot, a jövőben pedig egy üzleti felülettel is jelen lesz a piacon. Utóbbi kis- és nagyvállalatok számára nyújt majd biztonságos információs platformot.
Több mint félmilliárdan mobilról érik el a Facebookot.
Ezenfelül a vállalat nagyon sokat jótékonykodik. Legutóbb például 15 millió dollárt (4,2 milliárd forint) gyűjtött össze a nepáli földrengés károsultjai részére.
Mindennek tükrében érthető, miért tör ki kisebbfajta online pánik, ha a Facebook valamiért nem működik. A cég rengeteg bevételtől esik el egy-egy ilyen alkalommal, a felhasználók pedig elveszítenek egy fontos, a mindennapi élet szerves részévé vált alkalmazáscsomagot.
Emiatt van, hogy egy rövid leállás alkalmával az egész világsajtó ráugrik a Facebook fejére.
Ráadásul az elmúlt egy hónapban ez már nem a második, hanem a harmadik ilyen eset volt: szeptember 17-én is volt egy rövidebb szünet, ami miatt a felhasználók a Twitteren indítottak panaszrohamot. Utóbbi mostanra szinte hagyománnyá vált, többen viccelődtek azzal, hogy a mikroblog hajlandó befogadni a Facebook több millió menekültjét.
Az oldal üzemeltetői elnézést kértek az "esetleges kellemetlenségért", a hiba helyreállítása óta pedig minden a régi kerékvágásban halad. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az efféle leállásoknak örökre vége.
Muszáj elfogadni, hogy a Facebook is egy szoftver, emberek alkották, és nem tökéletes.
Csak reménykedhetünk benne, hogy tíz év múlva nem egy virtuális sisakkal a fejünkön kell majd átélnünk, ahogy összeomlik körülöttünk a teljes barátlistánk.