A BKK, és az MTA SZTAKI Big Data kutatócsoportjával közösen hirdette meg szeptemberben a MOL Bubi felhasználási adataira épülő adatelemzési versenyét. A résztvevőknek meg kellett becsülniük, hogy a korábbi felhasználási adatok alapján
adott napon melyek voltak a legforgalmasabb útvonalak
és állomások, illetve az adatokat szabadon felhasználva állíthattak és döntögethettek hipotéziseket a magyarok kerékpározási szokásairól.
A résztvevők 5 hónapnyi adathalmazt kaptak meg a kiinduló- és célállomásokról, a használat kezdetének és végének idejéről, illetve egyéb adatokat a dokkoló állomásokra, és az időjárásra vonatkozóan.
A regisztrált több mint 60 csapat többsége a műszaki egyetemről indult, bár szép számmal képviseltették magukat az ELTE, és a Corvinus diákjai, illetve független szakértők is –
volt pályázó, aki Thaiföldről, és volt, aki Mexikóból elemezte ki az adatokat.
Végül összesen harminc csapattól érkezett megoldás a feladatokra. Tíz csapat pedig 25 és 100 ezer forint közötti nyereményt vihetett haza munkájáért, illetve éves MOL Bubi bérlettel gazdagodtak.
Nyolc csapat tíz-tíz percben kapott lehetőséget kutatásuk bemutatására. Volt, aki már praktizáló big data szakértőként állt neki a projektnek, és volt, aki a szakdolgozatát írta az adatelemzésből. Közös volt azonban, hogy minden csapat egyszerűnek tűnő módszerrel indított, majd minden megközelítésnél egyre lelkesebb, és egyre összetettebb adatmanipulációval próbálkozott.
A verseny célja nem csak a fiatal kutatók inspirálása volt, de
az ismertetett módszerek segíthetnek optimalizálni a kölcsönbicajt,
tovább fejleszteni a MOL Bubi rendszerét.
Az akadémia a közeljövőben két másik versennyel is jelentkezik. Január végén indul az első. A céges közösségi oldalak: a Linkedin, és a Xing adatainak felhasználásával lehet majd megújítani az online reklámszakmát, és olyan hirdetési módszereket kidolgozni, ami a legmegfelelőbb embereknek ajánlja az adott hirdetéseket.
Később pedig az OTP anonimizált hitelkártya-adatai alapján lehet majd megbecsülni, melyik felhasználó melyik bankfiókba fog bemenni. Akit érdekel a kreatív adatbányászat, az figyelje a kutatócsoport honlapját.