Végre egy olyan eszköz, amit már könnyedén a tanárok kezébe lehet adni, amit lehet használni az órákon - röviden így jellemezte Stephen Reid a londoni BETT konferencián miről is szól a Minecraft oktatói kiadása.
Hiszen tanulni csak érzelmekkel lehet"
De miről is van szó? A Microsoft két éve felvásárolta a rendkívül népszerű pixelbányászós videojátékot, a fejlesztőnek több mint hatszázmilliárd forintot fizettek ki. Akkor még
kevesen értették, miért érte meg ennyi pénzt kiadni,
az utóbbi hetekben azonban már
sejteni lehetett: a redmondiak így akarják a kicsiket programozásra tanítani, de ami még fontosabb: megszeretettni velük a kódolást.A Kódolás Órája keretében indított próbafelületen unalmas parancssorok helyett a játék világában adhatunk ki egyszerű utasításokat, mint hogy "jobbra fordulás", és "zúzd szét a kockát". A szemlélet pedig szépen beivódik a gyerekek gondolkodásába, s
észrevétlenül mindenki kicsit programozó lesz.
(A leckéket bárki már most kipróbálhatja.)
Most azonban ennél is tovább ment a Microsoft, felvásárolta a több mint 40 ország iskoláiban használt MinecraftEdu-t, hogy aztán nyáron, még iskolakezdés előtt, egy saját oktatói játékot adjon ki.
Kicsit olyan ez, mint a WoW vagy a Sims játéksorozat, de akár gondolhatunk a Facebookra is: egy digitális tér, ahol szeretnek időt tölteni az emberek, ahol beszélgetnek, programot szerveznek, de akár információt keresnek, osztanak meg. Ilyen lesz a Minecraft új változata, a kimondottan iskoláknak szánt verzió.
Az új felületet tanárok és diákok úgy használhatják, mint egy virtuális oktató teret, ahol a statrégia nem az, hogy elfoglaljuk az ellenség területeit, vagy megöljük a piros színű csapatot, hanem hogy játékosan tanuljunk - és nem csak programozást.
A kétféle felhasználó között talán csak annyi a különbség, hogy
a tanároknak több "hatalmat" ad a játék,
például meg tudja fagyasztani, le tudja némítani, esetleg feladatokat adhat ki a diákoknak. Olyan pályát is építhet a pedagógus, ahol adott felhasználó csak adott színű kockára léphet, vagy virtuális kerítést húzhat fel, hogy ne szaladjanak szét az osztály tagjai.
Belépéskor a tanár azonosítja magát, ez történhet például a meglévő Microsoft-, vagy Office 365-fiókkal. Ezt követően az egy hálózaton lévő gépeken megjelenik az indítópult, ahol minden tanuló névvel tud belépni, cselekedeteiket pedig követheti, és irányíthatja is a pedagógus.
És hogy nem csak kódolást lehet tanulni, jó példa rá a római birodalom ihlette pálya. Ez úgy néz ki,
mintha a pixelezett ókorba csöppentünk volna,
közben viszont a kérdések, rejtvények, és kincskeresők által észrevétlenül meg lehet tanulni az adott korszak alapjait. Ezzel pedig a gyerekek érdeklődését is felkeltjük a történelem iránt. Ugyanezt a taktikát alkalmazhatjuk például matematika, kémia, vagy irodalom tanulására.
A Minecraft Educaion Edition nyáron érkezik. Az iskoláknak lehetősége lesz egy 12 hónapos ingyenes próbaidőszakra, így
megnézhetik, hogyan működik a játék, és az ezzel való oktatás.
A csomagban szerepelni fog a tanárok oktatása is, habár teljeskörű leírást kapnak, s maga az irányítópult, és játéktér is könnyen kiismerhető, felfedezhető.
Rögtön közösségi oldalt is kapunk
A Minecraft Education Edition mellé rögtön kapunk egy közösségi oldalt is. Itt lesznek elérhetőek az órai vázlatok, illetve a később debütáló Minecraft Mentors. A jövőbeli programban tapasztalt minecraftos oktatók segítik majd azok munkáját, akik először csatlakoznak, és próbálják ki a játékos felületet.Hogy pontosan mennyibe fog kerülni Magyarországon a program, még nem tudni. A cég dolgozik külön a magánfelhasználóknak, és külön az intézményeknek szánt árazáson.
Az Origo úgy tudja, a brit iskolák viszonylag olcsón, osztályonként/termenként 20 fontért (8 ezer forintért) vehetik majd meg a játékot, s további 8 fontba (3 ezer forint) kerül a szerver. Utóbbi biztosítja az adott osztály, vagy csoport adatainak tárolását. Innen érik majd el a tanárok, és diákok is felhasználói felületüket.
Ha megfizethető áron hozzák el Magyarországra is, az egy újabb érv lehet amellett, hogy végre a Nemzeti Alaptantervbe emeljék a programozást. A Microsoft szerint erre azért volna szükség, mert
a digitális írástudás ma már a munkaerőpiacon való érvényesülés alapfeltétele.
Ha a magyarok nem tesznek szert minimális informatikai tudásra – márpedig a legutóbbi PISA-felmérés szerint jelenleg a 15 éves korosztály 60 százaléka digitális írástudatlan – annak közvetett módon súlyos negatív következménye lehet az egész nemzetgazdaságra.