Az utóbbi évek egyik legjelentősebb újítására készül a Facebook: heteken belül világszerte is megérkeznek a tavaly bejelentettReakciók. Az ikonikus lájkon kívül megkapjuk a dühöt, szomorúságot, meglepődést, hahotázást, szeretetet kifejező emotikonokat, hogy még árnyaltabban fejezhessük ki érzéseinket egy-egy poszttal kapcsolatban.
Ebből az alkalomból a Facebook termékigazgatója, Chris Cox mesélt arról a Bloombergnek, hogy mi alapján választották ki az emotikonokat, és miért is olyan kényes dolog megpiszkálni a Facebook sava-borsát jelentő lájkot.
A lájk túlzás nélkül a Facebook esszenciáját jelenti, annak legismertebb szimbóluma, és hajtóereje. Az oldal 1,6 milliárd felhasználója naponta több mint 6 milliárdszor kattint a hüvelykujjra,
ez még a napi Google-keresések számánál is több.
A márkák, kiadók, cégek mind arra törekednek, hogy olyan dolgokat osszanak meg, amik minél több lájkot hoznak - ez a közösségi aktivitás,
és maga a posztolás hajtóereje.
A hétköznapi emberek szelfikkel, vicces képekkel, érdekes tartalmakkal próbálják kivívni ismerőseik tetszését. Ha nem lehetne kommentelni, tetszikelni, kevesebb késztetésünk lenne nap mint nap új tartalmakat megosztani. A funkció ezért rendkívül kényes, egy rossz döntés miatt az egész felhasználói élmény csorbulhat.
A Tetszik gomb ma már nem csak szó szerinti értelmét fejezi ki, többek számára önigazolást is jelent. Ha egy felhasználó például a Vörös Kereszt egyik posztján nyomj rá a gombra, belül úgy érzi, hogy valami jót cselekedett, és kifejezi szimpátiáját egy nemes üggyel kapcsolatban.
Egy tetszikeléssel sokszor azt jelezzük a többiek felé a falon: én is szeretem ezt a zenét, vagy művészt, így arra is használjuk, hogy kifejezzük az identitásunkat - csak úgy, mint a posztolással.
Bár sokan jelentéktelen funkciónak találják, még a kapcsolatainkra is kihatnak. Gondoljunk csak bele, hány párkapcsolatban okoztak tányértörést az ellenkezőneműek belájkolt képei, amiről mindenki állítja: de hiszen ez nem jelent semmit.
Internetes viták esetén is sokszor egy hozzászólás lájkolásával foglalunk állást egy adott vélemény mellett, gyakorlatilag a hozzászóló mögé állunk. Vitathatatlan hát, hogy mekkora ereje van a butának tűnő funkciónak, és épp ezért érzékeny terület mindenféle újítás.
Ha megpiszkálják a Facebook lájkját,
az olyan mintha a Coca-Cola receptjét változtatnák meg.
Tavaly kapott szárnyra hír, miszerint a közösségi oldalra megérkezhet a lájk ellenlábasa, a diszlájk gomb. Az ötlet azonban számos ok miatt nem valósulhat meg soha: túlságosan negatív, és a Facebook nem akarja, hogy a felhasználók rosszul érezzék magukat, míg az oldalon tartózkodnak.
Mark Zuckerberg azt is szeretné elkerülni, hogy a portál a Reddithez hasonló, szavazatokon nyugvó közösséget építsen fel.
Így jutottak arra a döntésre, hogy inkább a jóval árnyaltabb kommunikációt elősegítő Reakciókat vezetik be. A dühös, szomorú, meglepődő, hahotázó, és szeretet kifejező emotikonokat tavaly Írországban és Spanyolországban vetette tesztelés alá a cég. A mostani fejlemények szerint készen állnak arra, hogy világszerte megreformálják a facebookos kommunikációt. Az eredeti felállásból végül a "yay" ikonocska kimarad, mert a felhasználók ennek látták legkevésbé értelmét.
A "nagy kék app" csapata még szociológusok tanácsát is kikérte az emberi érzelmekről, és számos fókuszcsoportos kísérletet hajtott végre annak érdekében, hogy kiválassza a leggyakoribb emberi reakciókat.
Ezernyi felhasználót vizsgáltak meg kamerás felvételekkel facebookozás közben,
amint azok a hírfolyamot böngészik. A dolgozók sokszor élő közvetítésben nézték, hogyan viselkednek az emberek facebookozás közben, egy-egy tesztelés órákig tartott.
A másik hangsúlyos probléma az volt, hogy az új ikonokat miként helyezzék el úgy a posztok alatt, hogy az ne legyen túl zsúfolt. Minél egyszerűbben lehet valamit használni, azt annál többet használják is az emberek.
Zuckerberg élt ezért a javaslattal, hogy
csak a felfelé mutató hüvelykujj maradjon látható
minden poszt alatt, és akkor bukkanjon elő a többi reakció, ha hosszan nyomják a gombot. A még egyértelműbb jelzés érdekében az ikonok majd mozognak is: a mérges fejecske rázza a fejét, a csodálkozó ó-ra nyitja száját.