Először sikerült megvernie egy számítógépes programnak profi versenyzőt a Gó nevű táblajátékban. Az AlphaGo szoftver mind az öt játszmában legyőzte a háromszoros európai góbajnok Fan Huit anélkül, hogy bármilyen előnyt kapott volna. A következő mérkőzésen már a tízszeres világbajnok Lee Sedul ellen játszik.
Mérföldkő az AI kutatásban
A győzelem mérföldkövet jelent a mesterséges intelligencia (AI) kutatásban. A kutatók ugyanis eddig úgy találták, hogy legalább még 10-15 év kell ahhoz, hogy egy program megtanulhassa, és mesteri szinten űzhesse a Gót, ami a világ legnehezebb táblás játéka.
Meglepő, de a sakk nála sokkal egyszerűbb:
sakkvilágbajnokot megverő szoftvert már 1996-ban sikerült írni.
AlphaGót a Google mesterséges intelligenciákra specializálódott
Deepmind cége fejlesztette,
amit még 2014 elején vásárolt fel a keresőóriás 400 millió dollárért. Tavaly azzal hoztak áttörést, hogy gépi intelligenciájuk saját magától tanult meg nyerni a videojátékokban, és négyből háromszor legalább olyan jól teljesített, mint egy profi emberi játékos.
A cég által használt deep learningnek nevezett technológia lényege, hogy nem mesterségesen próbálnak egy szoftvert mindennemű ismeretekkel ellátni,
hanem képessé teszik a tanulásra, és összekapcsolják egy óriási adatbázissal,
amelyből maga képes megszerezni és fejleszteni ismereteit.
A Deepmindot állítólag a Facebook is szerette volna felvásárolni még a Google előtt, ám erre nem került sor. Érdekes egybeesés, hogy mielőtt a keresőóriás közzétette az AlphaGo átütő sikerét, Zuckerberg egy posztot tett közzé arról, hogy cége "közel jár" ahhoz, hogy a Góban remekelő gépi intelligenciát fejlesszen.
A Facebook konkurens programját Darkforestnek hívják, ám a Google ezzel már elhappolta a nagy kék cég elől a dicsőséget - az AlphaGo már tavaly októberben megnyerte a győztes meccset, ám utána még hosszasan elemezték azt.
A Gó a táblás játékok igazi rekordere, több mint kétezer éve játsszák a stratégiai játékok szerelmesei, és még nem untak rá. Az első pillantásra egyszerűnek tűnő, kevés és könnyen megtanulható szabályon alapuló játék rendkívüli mélységeket rejt. Már egészen kis korban el lehet kezdeni, viszont a mesterré váláshoz hosszú évek és gyakorlás szükségesek.