Mint Elon Musk legtöbb ötletét, azt is sokan szkeptikusan fogadták, hogy a Tesla-vezérnek sikerülhet egy olyan gigagyárat építeni 5 milliárd dollárból, ami képes lesz évi 35 gigawattórányi akkumulátort gyártani.
Még Josi Jamadának, az autógyártó partnereként részt vevő Panasonic vezérigazgatójának is voltak fenntartásai eleinte az ötlettel kapcsolatban – mára már az ő cége szállítja a lítiumion-cellákat a Tesla Model S és Model X autóihoz, és a gyár építésébe is beszállt 1,6 milliárd dollárral.
A Gigafactory névre keresztelt komplexumot két éve kezdték el építeni a nevadai sivatagban,
és még csak 14 százaléka áll készen.
2017-re sikerülhet elérni a 31 százalékos kiépítettséget, kész állapotában összesen 930 ezer négyzetmétert foglal majd el. A terv az, hogy egyedül ebben az üzemben több lítiumion-akkumulátor készüljön el egy év alatt,
mint amit összesen gyártottak 2013-ban a világon.
Ugyan még közel sincs kész az óriásgyár, nemsokára megindulhat a termelés. Elon Musk az elkövetkező kilenc hónapban szeretné legyártatni az első akkumulátorokat.
2018-tól kapcsolnak gyorsabb fokozatba: innentől kezdve évi 35 gigawattórányi akkumulátor legyártása a cél, ami később akár 150 gigawattórás termelésre növelhető.
A Tesla szerint a saját gyárnak köszönhetően
30 százalékkal sikerülhet csökkenteniük az akkumulátorok költségét.
Az üzemnek kulcsszerepe lesz Elon Musk terveiben, elsősorban abban, hogy megfizethetőbbé tegyék drága elektromos autóikat, és elindulhasson a tömegtermelés.
Ennek feltétele, hogy olcsó, de nagy kapacitású akkumulátorokat állítsanak elő, így egyre sürgetőbb a gyár épülése.
Még 2020 előtt évi 500 ezer autót szeretnének legyártani.
A globális kereslet a korlátozott mennyiségben elérhető lítiumion-akkumulátorokra továbbra is nő, azáltal, hogy az autógyártók egyre több hibrid és elektromos autót gyártanak. A Tesla pedig nem szeretne függeni senkitől.
A cég következő járművére, a 35 ezer dolláros Model 3-ra már 400 ezer darab előrendelés érkezett.
Az autó akár évi 20 milliárd dollár körüli bevételt is hozhat,
közölte Elon Musk nemrégiben egy sajtókonferencián.
A másik fontos termékvonal, a Powerwall egységekbe szánt akkumulátorok gyártása is a Gigafactory-ban zajlik majd, ezek otthoni áramtároláshoz készülnek háztartásokba, irodákba. Eleinte csak a kapacitás harmadát szánják rá, később már felét.
Nemcsak az elektromos autók alkatrészeit fogják gyáron belül készíteni,
de a gyár tetejére szerelt napelemeket is,
amelyek áramot biztosítanak a gyártáshoz. A Panasonic pedig az olyan nyersanyagokat szállítja, mint a lítium.
A gyárban robotok fogják elvégezni a munka jelentős részét, de a mérnökök asztalai közel lesznek a gyártósorhoz, így mindig szemmel tudják tartani a munkavégzésüket. Ugyan a gyár nagy mértékben automatizált lesz,
6500 emberi alkalmazott is dolgozni fog a kész épületben.
Musk elmondta a BBC-nek, hogy még több olyan országban épülhet majd hasonló üzem, ahol nagy a kereslet a végtermékre, például néhány európai országban, Indiában, Kínában.