Ugyan már több mint egy hónapja kivonult - mint fogalmaztak, ideiglenesen - az Uber Magyarországról, a szolgáltatásnak annyi haszna volt legalább, hogy a helyi taxiscégek is felkötötték a nadrágot, applikációik pedig rengeteget fejlődtek az elmúlt két év során.
Ahogy megjelentek olyan alkalmazások is, amellyel maguk az utasok is meg tudják becsülni, hogy egy adott utazás mennyibe fog kerülni, reális árat kér-e érte a sofőr.
Na de akkor vegyük őket sorra:
TAXICHECK
Az alkalmazás rögzített alapadatok alapján - mint az alapdíj, távolság egységára, várakozási díj, minimális sebesség, illetve a GPS-információk - kikalkulálja, hogy nagyjából mennyibe kerülhet egy adott út. A hivatalos számítással megegyezően a minimálisnál kisebb haladási sebesség esetén percdíjjal számol, a fölött távolsági egységárral.
Az app használatához internetkapcsolat és GPS is kell,
ezek nélkül pontatlan lehet a becslés. Azt is érdemes fejben tartani, hogy az app nem hitelesített mérőeszköz - erre egyébként a fejlesztők is felhívják a figyelmet -, azaz mutathatjuk mi ezt a taxisofőrnek, rendőrnek, bíróságon, a kiszámolt adatok mit sem érnek.
Az app androidos telefonokra 499 forint, iPhone-ra és iPadre pedig 2,79 dollár, átszámítva körülbelül 765 forint.
TAXIBUDAPEST
Az előzőhöz nagyon hasonló alkalmazás, de nemcsak megtervezni lehet az utazást vagy megbecsülni annak költségét, de rögtön taxit is lehet hívni. A budapesti társaságok az appon keresztül hívhatóak: az összes elérhetőségük megtalálható benne telefonszámokkal, e-mail címmel, honlappal, amit csak tudni akarunk.
Utazás közben is van lehetőség internet és GPS támogatásával mérni a távolságot, és ezáltal egy elvi árat: az adatok alapján elég jól kalkulál az app, hogy mennyinek is kell lennie a hivatalos végösszegnek.
Az app ingyen letölthető Androidra.
Letölthető:
TAXIBUDAPEST: Google PlayA magyar taxitársaságok appjainak egyik legnagyobb előnye, hogy az ember hivatalosan rendeli meg az autót.
Nincs az a veszély, hogy egy hiénát szedünk fel az út széléről,
akinek nincs engedélye, és akár a megszabott tarifánál drágább árat mond be az utazás végén. Akárcsak a rendőrök által
üldözött, majd elfogott sofőr, aki papírok nélkül grasszált Budapesten.FŐTAXI
Az applikáció nem újdonság, azonban érdemes hozzátenni, hogy az elmúlt pár hónapban látványos változáson ment keresztül: szebb dizájnt kapott, és az Uberre jellemző funkcionalitásokkal is kiegészült.
A Főtaxinál az extra, hogy reptéri pre-voucher fizetésére is van lehetőség -
a taxisokkal szembeni egyik legnagyobb fájdalompont sokaknak pont a reptéri út volt.
Van egy összetett rendelés menüpont is, ahol például kombit lehet rendelni, illetve előhűtött (!) autót kérni, jelezni, hogy állatot szállítunk, illetve akár oroszul beszélő sofőrt kérni.
Ami kicsit hiányzik az applikációból, hogy a Google térkép API-ját jobban kihasználhatnák: ha én a Westendbe akarok menni, miért írnám be a pontos címet, ahelyett, hogy csak az áruház nevét pötyögném be? De a Főtaxi applikációjával ennél tényleg nincs nagyobb baj, nagyon korrekt kis app.
CITY TAXI
A City Taxi appja a FőTaxival ellentétben nem Google térkép API-ján, hanem OpenStreetMapen fut.
Szépen mutatja, hogy hol vannak körülöttünk szabad taxik
- ez előny a többi applikációhoz képest, rögtön látszik, hogy érdemes-e rendelni, vagy túl sokat kellene várni. Egy már megtett utat el lehet menteni, majd egy gombnyomással újrarendelni, azt is be lehet állítani, hogy hány személy fog utazni, illetve hogy kombit rendelnénk-e.
A City Taxi egyébként a legakkurátusabb az utazás értékelésében is: a taxi tisztaságát, a sofőr pontosságát és udvariasságát is pontozhatjuk. Összességében ez az applikáció tetszett a legjobban, a legkönnyebben kezelhető és leghatékonyabb app volt.
A City Taxi és a Budapest Taxi applikációja egyébként szinte ugyanaz, csak a dizájn más. Snowden-megszállottaknak előny lehet, hogy
ez az app kér hozzáférést a legkevesebb adatunkhoz:
csak a GPS-koordinátáinkat akarja, még például a Taxify a készülék számától kezdve szinte minden iránt érdeklődik, de még a 6x6 is szeretne hozzáférni a kamerához.
Letölthető:
CITY TAXI: Google Play, App Store
BUDAPEST TAXI: Google Play, App Store
6x6 TAXI
A 6x6 applikációja a telefonon alapbeállításként megadott nyelvhez igazodik, így ne lepődjünk meg, ha egy hosszú, angol nyelvű szöveg fogad minket - valószínűleg angolul használjuk a készüléket.
A felület különbözött a leginkább attól, amit az Uber után egy applikációtól várnánk: a térképes megjelenítés helyett nevet, telefonszámot kér (bár ezt egy mentés után betölti magától), majd a következő lépésben kiválaszthatjuk, hogy hova rendelnénk a taxit (a címet a megrendelő írja be, hiába megy a GPS).
Az első lépés a legzsúfoltabb,
annyi mindent kellett kitölteni, hogy elbizonytalanodtam, mi is történik.
Viteldíj-kalkulációval együtt 4 lépéssel jutunk el a rendelésig, ami pont hárommal több, mint amennyit egy applikációtól elvárnánk. Persze az app egyik menüpontjában a diszpécsert is tudjuk hívni, ami kicsit furcsa egy mobilapplikációnál, ami
pont a diszpécsert hivatott kiváltani.
Pozitívum, hogy van gyermeküléses autó, lehet rendelni több autót, és többszemélyes autót. Egy kártyával pedig több fuvardíjat is ki lehet egyenlíteni.
TAXIFY
A Taxifyt hívta a TechCrunch "anti-Ubernek". Az észt startup
egy Uber-szerű platformot biztosít a helyi taxitársaságoknak, sofőröknek.
A cég hivatalos engedéllyel rendelkező taxitársaságként tör be a piacra, azaz a magyar taxirendeletet is betartják: mind a rögzített árak, mind a sofőrök terén. Azaz csak az vezethet sárga Taxify-autót, aki letette a személyszállítói vizsgát, illetve pályaalkalmassági és taxiengedélye van.
Az app dizájnja szinte megszólalásig hasonlít az Uberéhez: például meg lehet hívni a haverokat, van promókód is. Viszont nemcsak bankkártyaadatok megadásával, de
készpénzzel is fizethetünk az útért.
A Taxifyjal az egyetlen probléma, hogy itthon még kevés a sofőr. Ez volt az egyetlen applikáció, ahol azért nem tudtam rendelni, mert nem volt egy elérhető autó sem. Ez annak fényében, hogy csak augusztus 19-én indultak, nem csoda.
Összességében elmondható, hogy a hazai taxis applikációk mindegyikének jót tett az Uber jelenléte. Aki kénytelen taxizásra adni a fejét, és egy jól működő taxis appot választana, azoknak immár van több lehetősége is.