Az Apple szeptember 7-i bemutatójának első fél órájában úgy éreztük magunkat, mintha egy játékos eseményen lettünk volna.
Egyértelműen mindenki az iPhone 7-re várt, ám addig is voltak meglepetések: a nyár őrülete, a Pokémon Go érkezik az Apple okosórájára, a buli elején pedig azzal a bejelentéssel nyitottak, hogy
iPhone-ra és iPadre jelenik meg először egy új Mario-játék, egyenesen a Nintendótól.
Ezután felvonult a színpadra a Mario-játékok atyja, Mijamoto Sigeru is, aki a videojátékok területén olyan nagy név, mint a rajzfilmek világában Walt Disney.
A bemutatott Super Mario Run játékmenete nem bonyolult, gyakorlatilag egy "endless runner" típusú játék. Az olasz vízvezetékszerelő magától fut, nekünk csak akkor kell nyomunk, ha ugrani akarunk.
Az ugrás kihasználja a 3D Touch előnyét is: minél hosszabban tappolunk, Mario annál nagyobbat ugrik, power upokkal pedig irányt is változtat. A Nintendo szerint ez azért remek, mert
egy kézzel is lehet játszani mobilon.
Később Androidra is meg fog jelenni, bár eleinte csak az iPhone és az iPad kiváltsága lesz a december tizedikén debütáló játék.
Egyszer kell érte fizetni majd (nem lesznek játékon belüli vásárlások), de hogy pontosan mennyibe kerül, még nem árulták el. Azt eddig is tudtuk, hogy a Nintendónak komoly tervei vannak a mobilplatformmal, a bejelentés mégis váratlan volt.
De mit keres a Nintendo egy Apple-eseményen? Nyilvánvalóan nem a Super Mario-játékokért fognak iPhone-t venni az emberek, sokkal inkább a Nintendo számára fontos a partnerség. És ha közelebbről nézzük, bizony az Apple-nek is.
A Nintendo csak hosszú idő után adta be a derekát a súlyos dollárokkal kecsegtető mobiljáték-piacnak. Ivata Szatoru, a cég elhunyt elnöke sokáig erősen ellenezte, hogy a Nintendo karakterei kisképernyőre költözzenek.
Ha ezt tennénk, a Nintendo nem lenne többé Nintendo
- mondta még 2011-ben. Szatoru hajthatatlan volt: ha Mario mobilplatformra költözik, azzal ugyan rövidtávon sok bevételre tehetnének szert, de teljesen átalakítaná a Nintendóról alakított képet, és nem illene a cég filozófiájába.
2015-ben megtört a jég, ekkor jelentették be, hogy a DeNa-val együtt elkezdenek mobiljátékokat fejleszteni. Erre a pálfordulásra nem lehet ésszerűbbnek tűnő indokot találni annál, minthogy a
gyenge eladásokat produkáló Wii U után felszeretne állni a cég pénzügyileg,
és erre mi sem lenne okosabb döntés, mint az egyre jövedelmezőbb mobilplatform megcélzása, amit buta döntés lenne nem kiaknázni.
Tavaly meg is jelent a cég első játéka, a Miitomo, ami inkább egy közösségi alkalmazás, mintsem játék. Korábban azt is bejelentették, hogy még négy másik mobiljátékon is dolgoznak, és már sejteni lehetett, hogy biztos lesz köztük egy mariós.
Hogy Mijamoto megjelent az Apple színpadán, mindenképp beszédes. A GamesBeat újságírója, Serkan Toto szerint több üzenete is volt ezzel a cégnek, ő így fordította le az üzenetét: "Komolyan vesszük a mobilplatformot, és a legjobb szakembereink dolgoznak az új játékokon. A világ legnagyobb techcégével lettünk partnerek, akik megcsinálják nekünk a marketinget."
A mobilplatform az új aranybánya, akár a Nintendo egyik fő tartópillére is lehet pénzügyileg. A globális játékpiacon évről-évre nő a mobiljátékok részesedése.
Idén első alkalommal előzte meg a mobiljátékok bevétele a PC-s játékokét.
A konzolos játékok eladásai csökkentek az elmúlt években, a PC-s játékok eladásai stagnálnak, a mobil viszont megállíthatatlanul tör előre.
Ezt már sokan előre jósolták, és sok hagyományos konzolos szofverekkel foglalkozó vállalat stratégiaváltásában is érezhető volt. Többek közt a másik nagy japán játékfejlesztő a Konami is felismerte a lehetőséget. A cég új vezérigazgatója, Hajakava Hideki egyenesen kijelentette:
A jövőt a mobiljátékok jelentik.
A SEGA is még inkább ráfeküdt a mobiljátékokra, ahogy a Sony is bejelentette idén, hogy kimondottan mobiljátékokra szakosodott céget indít.
Az Apple pedig jól tudja, hogy mennyire jövedelmező a játékpiac. A cég úgy reklámozta az iPhone 7-et, hogy az A10-es processzorral felszerelt telefont már "konzolszintű" játékokat is képes futtatni (bár ez elég elnagyolt kijelentés).
Ezzel az Apple egyben a játékosoknak is pozicionálta az iPhone-t.
Mint kiderült az eseményen, az Apple alkalmazásboltjából már több mint 140 milliárd appot töltöttek le a felhasználók, és Tim Cook elmondása szerint a játékok számítanak az App Store legnépszerűbb kategóriájának.
Az Apple-vezér elejtett egy mondatot is, ami egyben megmagyarázhatja azt, miért az Apple-t választotta a Nintendo. "Az App Store-ban már 500 ezer játék található, amivel a cég áruháza
kétszer több bevételt tud generálni, mint a konkurencia."
- célozva ezzel a Google Play áruházra.
Ha az App Store és a Google Playt egyben nézzük, az összes alkalmazáson belüli vásárlás 80 százaléka egy játékon belül zajlott, derül ki a Newzoo felméréséből. Ahogy csak az iOS globális bevételeinek 75 százaléka is játékos appokból származik. Így érthető, miért éri meg az Apple-nek, hogy "kisegítse" a Nintendót.
Az Apple bejelentése egyben rámutat az exkluzív tartalmak, és még inkább a nosztalgia erejére is. Egy új Mario-játék nem csak a gyerekek és tinik körében lehet népszerű, de azok szíve is megdobban, akik Marióval nőttek fel.
Ez hasonló a Pokémon Go stratégiájához, ami szintén
a nosztalgiafaktor miatt robbant hatalmasat,
akár naponta 10 millió dollárt bevételt hozva a The Pokémon Company konyhájára (amely cégnek harmadát birtokolja a Nintendo). A kezdeti láz ugyan lecsengett, de a játék megérkezik Apple Watchra is.
A Pokémon Go sikeréből is látható, hogy a régi brandek visszahozása nagy fegyver lehet, a Mario-franchise pedig a világ legsikeresebb videojáték-lánca, míg a toplista harmadik helyén a Pokémon van.
A befektetők is optimisták a Super Mario Run bejelentése után: a Nintendo részvényei kilőttek, 28 százalékot nőtt az értékük. A régi brandek visszahozása a régi termékeknek is jót tesz - mondta Mijamoto Sigeru a Time magazinnak nyilatkozva.
Sok fiatalnak nem volt alkalma például régi Pokémon-játékokkal játszani egészen a Pokémon Go megjelenéséig. A mobiljáték hatására viszont úgy vették észre, hogy
nagyobb lett a kereslet az eredeti Pokémon Red és Blue játékokra is.
Mijamoto szerint hasonló lesz a helyzet a Mario-játékokkal, és a Super Mario Run felhasználói akár kedvet kaphatnak a Nintendo konzoljaihoz is.
De milyen sikerre számíthat a Super Mario Run? Ugyan a befektetők nagyon optimisták, sok felhasználó nem ájult el a koncepciótól.
A mobilos Mario is egyértelműen az alkalmi (casual) játékosoknak szól. Akik a franchise hívei, az elmúlt évek során tucatnyi kreatív és elképesztő Mario játékot vásárolhattak már meg Wii U-ra, a kék gatyás hős nem tűnt el teljesen.
Mivel még nem játszhatunk a játékkal, nem lehet megítélni, egy ponton azonban egyáltalán nem vall a Nintendóra: semmiképpen nem újító, amire általában mindig törekedett bűbájos játékaiban a cég.
A Super Mario Run szórakoztatónak tűnik, a grafika szép, de egy olyan runner típusú játék, amiből van még száz hasonló. A Canabalt, a Temple Run, a Subway Surfers és a Jetpack Joyride játékok már telítették a mobilpiacot a magas minőségű runner élményekkel.
Az kétségtelen, hogy az alkalmi játékosok egyik legkedveltebb műfaja a runner, így
a cég gyakorlatilag óvatosan biztosra megy,
ami Marióval karöltve sikerreceptnek tűnik - mégha a régivágású Nintendo-rajongók nem is látnak benne sok fantáziát, erre minden bizonnyal lesz igény.
Mijamoto Sigeru elmondta: törekednek arra, hogy a Super Mario Run többet nyújtson az átlagos runnereknél. Szerinte lesz épp elég kihívás, és a többjátékos harc (battle mode) is arra fogja buzdítani a gamereket, hogy minél technikásabban játszanak.
Mijamoto szerint az okoseszközök penetrációja egyre nagyobb a világban, a Nintendo célja pedig minél szélesebb közönséghez eljuttatni a karaktereket. Hozzátette: saját érkező konzuljukra, a Nintendo NX kódnéven emlegetett konzolra is lesz bőven játék,
nem kell félni attól, hogy már csak telefonon játszhatunk Marióval.