Ugyan még jócskán messze vagyunk attól, hogy Magyarországon is olyan kultusza legyen a versenyszerűen űzött videojátéknak, mint mondjuk Amerikában vagy Dél-Koreában, valami itthon is elindult. Erről árulkodnak a szaporodó, egyre komolyabb támogatókat megnyerő rendezvénysorozatok, a nemzetközi megméretéseken remekelő magyar versenyzők.
Míg a legtöbb e-sport-rajongó rendezvényszervezéssel és edukációs tartalmakkal próbálja népszerűsíteni itthon az e-sportot, addig az eSports Horizon egy komplett vállalkozás.
Ritka egy olyan, kezdőktől jövő ötlet, ami kimondottan az e-sport köré épül,
és még ritkább, hogy diákok vágnak bele a megvalósításba.
Az ötfős csapattal stílusosan a Barcraft 2 e-sport-bárban ültünk le beszélgetni arról, hogy halad a fejlesztés, és hogyan nőtte ki magát egy TeamSpeak-szerverből az ötlet, amit nemrég 150 millió forint értékű támogatással díjazott a Telenor a mentori programjában.
Az elszánt csapat egy tálca játékbeli tárgyakról elnevezett koktéllal fogad, majd elkezdünk beszélgetni magáról az e-sportról. Ők maguk is mind játékosok, de szerényen leszögezik, hogy nem profik – ők más téren próbálnak hozzátenni a magyar e-sport fejlődéséhez. Még mindegyikük diák, nevetve jegyzik meg, hogy nagyon informatikus beállítottságúak, „tipikus kocka arcok vagyunk", így jól jött nekik a kezdetekkor minden üzleti tanács és segítség.
Persze eleinte szó sem volt világmegváltó tervekről, az eSports Horizon ötlete egy kisebb játékos közösségből indult. „Miénk a legaktívabbnak mondható TeamSpeak-szerver, a Klánok.hu, ahol 500-600 játékossal tudunk napi szinten kommunikálni.
Így láthattuk testközelből, hogy milyen problémái vannak a piacnak,
és inkább technikai oldalról közelítettük meg a dolgot. Innen jött a platform ötlete, ezt eleinte a Klánok.hu-n keresztül próbáltuk megvalósítani. Erre húztuk rá az első weboldalt, és zajlott le a kis bétateszt. Utána döntöttünk úgy befektetői tanácsra, hogy új brand alatt elvisszük az ötletet a nemzetközi piacra" - meséli Árkosi Adrián projektvezető, aki fejlesztőként vesz részt a startup életében.
Az eSports Horizon weboldalán ugyan még nem talál semmit a látogató, a háttérben már majdnem minden készen áll, év végén el is rajtol az oldal nyílt bétája. A felületet magyar mellett angol és német nyelven lehet majd elérni, az oldalra rakott cikkekért, hírekért külön tartalommenedzser fog felelni Molnár Gergely személyében.
A weboldal célja, hogy egy teljesen kezdőként regisztráló játékos mindent egy helyen találjon meg, ami neki kell, és eljusson oda, hogy az e-sporttal pénzt is keres. Ezért a közösségi funkciókon túl lesznek
profik által indított online kurzusok, egy komplett valutarendszer, és egyben egy olyan platform,
amelyen keresztül bárki kupákon indulhat, és bárki pénzdíjas versenyeket indíthat.
"Az e-sport-piac még nemzetközileg is újnak számít, feltörni csak most kezdett, ezért kevés a piaci szereplő. Akik vannak, egyeduralommal rendelkeznek, ezért kevés az innováció, az új fejlesztés. Ezek is főleg a profi játékosokat szólítják meg a nagy nézettség és pénz miatt,
mi inkább a másik oldalról közelítjük meg ezt, és az átlagos, akár kezdő játékosokat szólítjuk meg"
- foglalta össze a csapat célját Adrián.
„A dolog úgy néz ki, hogy jön egy új felhasználó, beregisztrál, és felméri a tudását. Ezután választhat háromféle meccs közül: vannak a kihívások, a kisebb kupák és a bajnokságok. Ha úgy gondolja, hogy segítségre van szüksége, edzőt kereshet, vagy saját edzésbe kezdhet.
Ezután megmérettetheti magát a többiekkel, és pénzt kereshet az e-sporttal"
- meséli Adrián.
Az online kurzusok egy része ingyenes lesz, másrészt pedig pénzért indíthatják őket elismert játékosok. Bárki megtalálhatja a számára érdekes tanfolyamokat, ehhez több szűrőt is beállíthat attól kezdve, hogy milyen játékban, milyen pozícióban szeretne fejlődni.
Egyelőre nyolc játékot támogat az oldal, de később ez bővülni fog. Bárki megtanulhatja majd többek közt a HearthStone, a League of Legends, és a DOTA 2-játékok alapjait.
A trénerprogramba bárki jelentkezhet, azt az eSports Horizon csapata hagyja jóvá. Az edző külön felületen láthatja a saját statisztikáit, a kurzus leírásában megadhatja, hogy az mennyi ideig tart, mennyibe fog kerülni, utóbbi önszabályozó módon áll majd be egy szintre. Tartalom terén teljesen szabad teret kapnak, tőlük függ, mi lesz a tematika.
Egyrészt ez lesz a fejlesztők egyik bevételi forrása is, 30 százalék részesedést kérnek egy kurzusból, hetven százalék vándorol az edző zsebébe. Ám aki több, sikeres online tanfolyamot indít,
az idővel egyre nagyobb részesedést tarthat meg,
ami így akár felkúszhat 90-95 százalékra is – fejti ki a rendszer lényegét Kerék László projektmenedzser, aki az angol nyelvű fordításokért, valamint prezentációkért is felel.
Adriánon, Lászlón, Gergelyen kívül a csapat tagja még Nemes Alex, aki a szerverekért, a weboldal zavartalan működéséért felel, és Borbély Bálint, aki az e-sport szakértőjeként, és egyben a csapat legelszántabb játékosaként segíti szakmai szemmel a projektet.
Ha egy játékos úgy érzi, már szeretné magát élesben is kipróbálni, többféle verseny közül választhat. Versenyeket nemcsak szervezetek, de magánszemélyek is indíthatnak, valamint az eSports Horizon csapata is indít majd mérkőzéseket heti rendszerességgel. Ez kiszervezett módon, partnerekkel is működik.
A partnerek számára ők adják a platformot, majd bárki létrehozhat kupát saját névvel, rendszerrel.
A versenyeken krediteket, ticketeket nyerhetnek el a játékosok, amiket aztán tárgyi nyereményekre válthatnak be az oldal áruházában. Ezek többek közt értékesebb perifériák, szórakoztatóelektronikai eszközök lesznek.
A versenyekhez való nevezéshez viszont díjat kell fizetni kredit formájában, amit csomagokban vásárolhat meg a játékos. Öt euróért jár az öt kredit, és így tovább. "A lényeg, hogy a játékos befizetés nélkül nem távozhat profittal. De szeretnénk hangsúlyozni számára, hogy
a pénz, amit befizet, befektetés, és nem kiadás.
Egy esély arra, hogy jobb legyen, és később nagyobb összeggel távozhasson. Minél többen jelentkeznek egy versenyre, annál nagyobb pénzalapot tudunk szétosztani a legjobbak közt" - mondják.
A játékos fejlődését segíti a saját profil, és a statisztikai rendszer is, ami egyben a fejlesztők számára is hasznos információkkal szolgál. A játékosok adatbázisaiból ki tudják vonni a játékosok általános eredményeit, ami összevethető a magyar játékosok eredményeivel, így pedig rá lehet őket vezetni a hiányos területekre.
A szolgáltatáshoz készül majd egy mobilapplikáció is, bár ehhez még keresik a befektetőket, ahhoz további anyagi forrásokra lesz szükség.
Mindezt év végén lehet majd kipróbálni a nyílt béta keretében, ám az október és a november még a finomhangolással telik. Az ötfős csapat fele ráadásul nem is pesti, vidékről dolgoznak a projekten.
Van pár sztorijuk, amit szívesen elmesélnek arról, hogyan is zajlik a startup-élet, ennek kapcsán
egy YouTube-csatornát is fognak indítani,
ahol a szakmai fejlődésükkel egyetemben az eSports Horizon mint vállalkozás alakulását is figyelemmel kísérheti majd bárki.
„A Microsoft Imagine Cup volt, ami igazán összehozta a csapatot - meséli Kerék László. - A kevés személyes találkozó miatt lassú volt a folyamat. A Klánok.hu idejében tárgyaltunk befektetőkkel, tanácsadókkal, ezt követte sok sikertelen próbálkozás. Az Imagine Cup volt az első olyan sikeres dolog a csapat életében, ami megadta a kezdőlöketet, hogy folytassuk."
Ezután a következő sikert a Telenor hozta, a cég azon öt magyar startup közé választotta az eSports Horizont, amelyek az Accelerate mentorprogram keretén belül 150 millió forint értékű támogatást kapnak az elinduláshoz.
A programra több mint 140 kezdő digitális startup jelentkezett.
"Napjainkban a profi videojátékosok mérkőzéseinek online közvetítése rendkívül népszerű, míg az e-gaming az egyik legdinamikusabban fejlődő ág a játékok piacán. Ezt a Telenornál mi is megtapasztaltuk idén tavasszal, amikor a MyTV szolgáltatáson egy League of Legends-bajnokság mérkőzéseit közvetítettük: a felhasználók száma a sokszorosára emelkedett. Ezért láttunk komoly fantáziát az eSports Horizon webes megoldásában" - mondta Takács Zoltán, a Telenor innovációért felelős alelnöke.
Az eSports Horizon beindításához többek közt a technikai hátteret, a szakmai támogatást adják a képzéseken felül, és a korlátlan irodaház-igénybevétel, különféle hirdetéscsomagok is a program részei.
A csapat egyben reméli, hogy a szolgáltatással a magyar e-sport fejlődéséhez is hozzájárulhat.
"Büszkék vagyunk arra, hogy Magyarországon egy ilyen dolog elindult, és látjuk, hogy a magyar e-sport-közösség is egyre inkább felfedezi, hogy van ebben potenciál. Szeretnénk sportszintre emelni az e-sportot, fontosnak tartjuk, hogy ne csak a fiatal, de az idősebb generáció is elismerje azt. És hogy aki nem ezen a vonalon mozog, ne csak mosolyogjon, ha e-sportos karrierről van szó, és megrántsa a vállát.
Helyette mondja azt: igen, ez működhet."