Az Amnesty International legújabb jelentésében ranglistát állított fel a 11 legnépszerűbb csevegőt kiadó vállalatokról aszerint, hogy mennyire védi a felhasználókat az általuk alkalmazott titkosítási technológia.
A szervezet kiemelte a végpontig terjedő (end-to-end) titkosítást - az adatok olyan jellegű keverését, amelyet kizárólag a küldő és fogadó láthat - mint olyan
minimum követelményt a tech vállalatok számára,
amely által biztosítható, hogy a csevegőprogramokba kerülő privát információk privát jellege megmaradjon.
A szervezet százas skálán osztályozta a tech vállalatokat a következő öt kritérium szerint:
Csupán három cég,
az Apple, a Line és a Viber ért el maximális értékelést
az end-to-end titkosítás alapértelmezett beállításként történő biztosításáért valamennyi csevegő applikációjukban.
A Facebook 100 pontos skálán összesen 73-t ért el. Applikációi - a Facebook Messenger és a WhatsApp - együttesen két milliárd felhasználót számlálnak. A Facebook tesz a legtöbbet az értékelt 11 vállalkozás közül azért, hogy az alapjogokat érintő fenyegetésekre titkosítás használatával megfelelő választ adjon, valamint intézkedéseit tekintve a legátláthatóbb.
Bár a Facebook Messenger az új "titkos beszélgetés" opcióval eleget tesz az end-to-end titkosítás követelményének, az alapértelmezett Messenger beállítás a titkosítás gyengébb formáját használja, amely nem jelent mást, mint hogy a Facebook-nak valamennyi adathoz hozzáférése van.
A WhatsApp az end-to-end titkosítást alapértelmezett beállításként alkalmazza és észrevehetően biztosítja a titkosításra vonatkozó információkat az applikáción belül a felhasználók számára.
Az Apple 100-ból 67-es osztályozást ért el,
teljes körű end-to-end titkosítást biztosítva iMessage és Facetime applikációiban, mindennemű kommunikáció vonatkozásában.
A Tencent nevezetű kínai cég hozta a legrosszabb eredményt, a százpontos skálán nullát elérve, olyan vállalkozásként rangsorolva, amely a legkevesebb adatvédelmi intézkedést teszi, továbbá a legkevésbé transzparens.
A Tencentet a Blackberry és a Snapchat követi, 20-as, illetve 26-os osztályozással. A Microsoft az emberi jogok iránti erőteljes elköteleződése ellenére számos gyenge titkosítási formát használ a Skype esetében, így 40 pontot elérve a negyedik legrosszabb a rangsorban.
A naponta több mint százmillió felhasználót számláló amerikai Snapchat is rossz rangsorolást ért el. Elkötelezett adatvédelmi politikájuk ellenére, a gyakorlatban mégsem tesznek eleget felhasználóik védelméért.
A teljes jelentés itt olvashatja.