Az amerikai elnökválasztás után ismét előtérbe került a Facebookon terjedő hamis hírek hatása, és összességében a közösségi oldal tájékoztatásban betöltött szerepe is. Többen azzal vádolták meg a Facebookot, hogy az ott terjengő hamis információk megtévesztették a szavazókat, és ez hatással volt a választás végeredményére is.
Zuckerberg akkor ezt tagadta, és hangsúlyozta, hogy a kamutartalmak amúgyis csak egy százalékát teszik ki az oldalnak, és a hatást nem lehet egyértelműen bizonyítani.
Pénteken egy hosszasabb listát tett közzé saját profilján arról, hogy a közösségi oldal a jövőben hogyan tervezi felvenni a harcot az álhírek ellen. Ezek közül több csak ötlet, ami nem biztos, hogy meg is valósul.
Bejegyzését azzal kezdi, hogy a cég abban hisz: az embereknek hallatni kell a hangjukat, és az, hogy a híreket el kell kezdeni komolyabban ellenőrizni és szűrni, komoly technikai és filozófiai kihívás elé állítja a céget. Ezért inkább a felhasználókra és külsős cégekre fog támaszkodni a nagy, kamu elleni csatában.
Először is: a felhasználók könnyebben jelenthetik a kamunak tűnő tartalmakat, amire ugyan eddig is volt lehetőség, most hangsúlyosabb funkcióvá válik. A megjelölt tartalmakat csak egy figyelmeztetés elolvasása után lehetne majd elolvasni.
Nemcsak az oldal csapata,
de független, külsős felek is besegítenek majd az álhírek szűrésében.
Főleg kimondottan ezzel foglalkozó szervezetek közül választ a Facebook.
A jó minőségű, megbízható források cikkeit fogja az oldal előreemelni a nálunk még nem használható Trending Storiesban, és a cikkek mellett egy mutatót is elhelyezne, ami a cikk minőségét és megbízhatóságát jelezné.
Másrészt újságírókat és más médiaszakemberek javaslatait is összegyűjtik az ellenőrzéses rendszer kialakításával kapcsolatban.
A Facebook-vezér szemében a kamuhírek pénzügyi haszonszerzés céljából bombázott szemetek, ezért mint a héten korábban is bejelentették, ki fogják zárni hirdetési rendszerükből a kamuoldalakat.
Zuckerberg megjegyezte: ugyan nem minden fog ezek közül az ötletek közül működni élesben, de szeretnék, ha a Facebook közössége érezné, hogy komolyan veszik őket és a problémát.