Az MIT kutatói az Illinois Egyetem New York-i taxiutakkal kapcsolatos adatait hívták segítségül egy olyan algoritmus fejlesztéséhez, ami képes útvonalakat tervezni bejövő kérések és rendelkezésre álló autók alapján, és azokból kiválasztani a legjobb opciót.
Ennek felhasználásával kiszámították, hogy 3000 olyan négyszemélyes kocsi, amelynek utasai egy irányba tartanak,
lefedné New Yorkban a taxisokra való kereslet 98 százalékát.
Tízszemélyes kocsik használatával pedig elég lenne kétezer autót üzembe helyezni a New York-i taxik kiváltására. Az utasoknak mindössze 2,7 percet kéne várniuk a fuvar megérkezésére, ami 20 százalékkal rövidebb idő, mint amennyit jelenleg kell várni egy taxira.
Ennek több pozitív hozománya is lenne: 75 százalékkal csökenhetne a forgalom az utakon, így elkerülhetők lennének a dugók és torlódások. Csökkenne a szmogkibocsátás, és kevesebb üzemanyagot kéne elhasználni.
Az MIT által fejlesztett rendszer különlegessége, hogy gráfokat használ ahhoz, hogy párosítani tudja az éppen szabad autókat a kijelölt útvonalakkal. A fuvarok tervezése során minden bejövő kérést és elérhető járműt figyelembe vesz, ehhez mérten tervezi meg az ideális útvonalat, a fuvarhoz illő kocsi méretét. Például ha egy nagy sporteseményre többen tartanának egy útvonalon,
akkor kisbuszokat mozgósítanának.
A rendszer értelemszerűen már mindenképp az önjáró autókra támaszkodna, mivel azokkal a legegyszerűbb kivitelezni ezt. De az emberi sofőrök is profitálhatnának belőle.
„Ahelyett, hogy egyetlen embert kéne elfuvarozni, a sofőrök felvehetnének kettőt vagy négyet is egyszerre, ez kevesebb utat eredményezne, kevesebb időn belül. A sofőrök rövidebb műszakokban dolgozhatnának, míg kisebb lenne a forgalom, a levegő pedig tisztább"- olvasható a kutatásban.
Mindez persze csak egy laboron belül fejlesztett megoldás, kérdés, hogy vajon tervez-e hasonlót a jövőben az Uber, vagy akár a Lyft.