A játékfejlesztő közösség számára a január egyet jelent az éves Global Game Jammel, ami kisebbfajta ünnepnek számít. Egy hétvégén keresztül mindenki azzal foglalkozik, hogy a lehető legkreatívabb módon, mindössze két nap alatt lefejlesszen egy játékot adott témára.
Január 20-22 közt már a kilencedik GGJ-t rendezik meg, immár száz országban.
Közel 40 ezer játékfejlesztő vesz részt benne, akik hétezer ötletet dolgoznak fel.
Az eseményt világszerte megrendezik, a résztvevőknek fizikailag kell ott lenni a jam egyik helyszínén, amit a hozzájuk legközelebb eső városban tehetnek meg.
Ez gyakorlatilag bárhol lehet: tartanak game jameket például egy svájci kastélyban, egy amszterdami földalatti bombafedezékben, és egy régi holland börtönben is.
Magyarországon pedig a Nemesys Games irodája szolgál helyszínül a kétnapos eseménynek, a stúdió ötödszörre biztosít helyet és segítséget a fejlesztőknek.
A game jam középpontjában mindig egy adott kifejezés, esetleg játékmechanikai megkötés áll. Hogy az adott évben mi lesz a rendezvény témája, este hat órakor hirdeti ki a rendezvényt összefogó Global Game Jam szervezete. A közösség összetartó: amíg nem ütötte el a hatot az óra minden időzónában, addig senki sem teszi azt közzé a neten.
Idén a "waves" (hullámok) a téma.
Tavaly a "rituálé" volt a fő megkötés, de korábban arra is volt példa, hogy egy komplett kérdés volt feldobva, amire építkezni kellett, például a "Mit csinálunk most?". Ezt mindenki a saját maga módján értelmezheti: van akinek a hullámokról az óceán, másnak a hangok jutnak eszébe. Ezeket beemelhetik a játékba objektumként, vagy akár alapozható rá játékmechanika is.
A téma kihirdetését közös ötletelés követi, ahol mindenki elmondhatja, hogy milyen programra gondolt. A legjobb ötletekről lista készül, majd minden csapat
kiválaszthatja, hogy melyiken szeretne dolgozni.
Ezután kezdődik a kivitelezés, a pénteki tervezés és ötletelés után szombaton kezd bepörögni a munka.
A Nemesys irodájában körülbelül 30 fejlesztő jelent meg, majd foglalták el a gépeket. Vihető saját eszköz is, de a cég biztosít számítógépeket, monitorokat, digitális táblákat. Mindenki azt a szoftvert használhatja, amelyikben jártas, a jamen többeknél is a Unity, Visual Studio, Photoshop, Inkscape, MagicaVoxel programokat láttuk megnyitva.
"Az a jó a game jamekben, hogy nagyon nagy a csapatok szabadsága. Előre összeálított csapatok is jöhetnek, de ha nincsenek társak, egyedül is érdemes jönni. Ha esetleg valaki úgy gondolja, hogy a másik csapat jobb ötleten dolgozik, akkor megosztódnak, és másik projektbe csatlakoznak. Az összetétel attól is függ, mire van szüksége egy-egy teamnek. Ha például csak programozók vannak, akkor megpróbálnak egy grafikust összeszedni a projektre. Mindenki a saját tempójában dolgozik, akár éjszaka, vagy nappal"- meséli Szegedi Anita, a Nemesys Games producere, játékfejlesztője.
Kávéscsészéket, pizzaszeleteket és lelkesen csevegő, gépükbe temetkező arcokat találunk szombat délután, mikor belépünk a Nemesys stúdiójába. A legtöbben még zavarba jönnek a kíváncsiskodásunkra, hiszen még nem működik sok minden élesben, de lelkesen árulják el, mi fog kisülni a végén.
A java még hátra van, de 48 óta alatt is lehet kisebb csodát tenni. A fejlesztőknek szembe kell nézniük egy fura témával, a rövid határidővel, és azzal, hogy olyan emberekkel dolgozhatnak együtt, akikkel előtte még sosem, ez pedig kreatív és furcsa ötleteket képes szülni.
A jamen általában az egyszerűbb stílusok tarolnak, hiszen ennyi idő alatt nem lehet lefejleszteni nyílt világú szerepjátékos csodákat.
"Jellemzőek az endless runner típusú játékok, amelyekben a játékos egyfolytában fut, akadályokat ugrik át, rombol, valamint a felülnézetes programok. Az idei hullámos téma kapcsán sokan nyúltak az útkeresős, labirintusos játékokhoz - meséli Szegedi Anita.
A csapatok közül többen is a hanghullámokra építkeznek. "Van egy denevérünk, aki folyamatosan repked, a játékosnak őt kell kijuttatnia egy barlangból. A space gomb lenyomására kiad egy hanghullámot, ami felfedi a terület egyes részeit, így kell megtalálni a kifelé vezető utat. Később egyre bonyolultabb pályák jönnek, többféle nehezítéssel. Például a denevér gyorsabban halad, vagy rögtön meghal, ha hozzáér a falhoz. Próbálunk játszani az atmókkal, hangokkal is. Ha például közelít a falhoz, akkor ahhoz egyedi, felismerhető hang társul - meséli Faragó Balázs, aki fejlesztőként vesz részt egy négyfős csapatban.
A mögöttük ülő kétszemélyes csapat nem csak azért érdekes, mert egyikük épp gitárt hangol a gép előtt. Mindketten programozók, akik úgy próbálják kibekkelni egy hozzáértő grafikus hiányát, hogy a játék vizuális téren absztrakt stílusú lesz. Grafikai modellek helyett próbálják inkább generálni az elemeket, magyarázzák is: "programozók vagyunk, nem művészek".
"A játék lényege, hogy a játékos magától megy, és ki kell kerülgetnie a szembejövő akadályokat. Mindegyik akadály másik színű, a színekhez egy-egy húr tartozik. Úgy tudsz tovább jutni, ha kiütöd az adott húrral az adott színt. Ezt egyszerre két ember is játszhatja: az egyik ember gitárral, másik valamilyen perifériával. Táblagépen egyszemélyesre, érintős vezérléssel tervezzük, PC-n pedig gitárral, billentyűzettel, kontrollerrel lehet irányítani."
Egy másik team 3D-s, tetrisalapú játékot készít, amelynek lényege, hogy míg az egyik játékos a fentről leeső kockákat irányítja, addig a másik a pályán ugrál egy világítótoronyőrrel - utóbbinak túl kell élnie azt, hogy a másik próbálja őt eltenni láb alól. Játék közben a hullámok felvetnek kisebb állatokat és más elemeket.
Van, aki pedig VR-játékot fejleszt ebben a két napban, pedig előtte sosem csinált ilyet.
"Kicsit Daredevil-stílusban kell ezt elképzelni: egy sötét szobában vagy, ahol semmit nem látsz. Ki kell tapogatnod a falakat. Amint hozzáérsz valamihez, az egy hullámot indít el, így tudod feltérképezni, hol vannak a tárgyak a szobában. A feladatot csapdák nehezítik, azokat kikerülve kell végigmenni. Igaziból még sose fejlesztettem virtuálisvalóság-játékot, de a Nemesys-es srácok nagyon sokat segítenek nekem. Ez nagy élmény, mert olyat csinálhatok, amire eddig nem volt lehetőségem."
A Global Game Jam felmérése szerint a résztvevők közel fele újonc, a másik fele pedig már legalább egyszer részt vett jamen. Előbbi csoport egy részét főleg a kapcsolatépítés és a kíváncsiság hajtja, vagy az érdekli, hogy áll a többiekhez képest.
Egy teljesen újonc fiatal csapat tagjai is főleg azért jöttek ide, hogy felmérjék képességeiket, és lássák, hol tartanak. Míg ugyan egyre több meetup, event szerveződik játékok köré, a közös munkát sokkal jobb alkalomnak találják a szakmai tanácsadásra.
"Egy eseményen nem tudok csak úgy odamenni hogy másik fejlesztőhöz, hogy:
na, akkor te milyen design patterneket használsz? Ez elég fura lenne."
- meséli az egyik programozó fiú.
Az ismerkedésből pedig előbb-utóbb akár egy új állás is kisülhet. Ez történt Szegedi Anitával is, aki jelenleg a Nemesys Games producere, játékfejlesztője, de korábban többször is részt vett a másik ismert magyar jamen, a Ludum Dare-en.
"Mielőtt idekerültem, indie fejlesztő voltam, otthon csináltam a saját játékomat. Elmentem a Ludum Dare nevű game jamre, és megmutattam a saját kis játékomat Józsa Szabolcsnak, a Nemesys ügyvezetőjének. Látta, hogy dolgozom egy másik projektben is, és nagyon tetszett neki a munkám. Akkor éppen volt egy üres helyük, amire azt mondta, hogy tök jó lennék. "
A rendezvény egyik fő erejét a kooperatív jelleg adja, itt nincsenek vesztesek, vagy nyertesek.
"Ez egy challenge, amin megnézheted, hogy mit tudsz összehozni nagy nyomásra, kevés idő alatt. Jobb, hogy ez nem egy verseny, hiszen így is elég nagy a nyomás a fejlesztőkön, hogy be tudják fejezni azt amit elkezdtek. Versenyhelyzetben esélyesebb lenne, hogy hajba kapjanak egymás közt (Miért csinálod ezt? Dolgozz gyorsabban!), és ez nem jó. A versenyeztetéssel nem összekovácsolódnának, hanem szétmorzsolódnának a csapatok. így viszont
az egész egyfajta bajtársias dolog,
és arra megy ki, hogy csináljunk valami izgalmasat és jót" - meséli a fejlesztő.
"A Game Jam igaziból a csapatdinamikáról szól. Nem nagyon van lazsálás, hiszen a legkisebb játék elkészüléséhez is keményen dolgozni kell, ez pedig nem egyszerű,mert legfeljebb 3-4 ember van egy csapatban. Nagyon jó látni, hogy különböző emberek milyen munkamódszerrel, programokkal dolgoznak, milyen a gondolkodásmódjuk. Sokat lehet tanulni, fejlődni, megismerni a tehetségeket és veteránokat is."
Az elkészült munkákat vasárnap este hatkor mutatják be egymásnak a fejlesztők, később letölthetővé válnak a Global Game Jam hivatalos oldaláról is, a forráskódokkal együtt, amelyekből bárki meríthet és tanulhat.
Idén először egy külön alkalom is lezárja az eseményt, hogy mindenki kipróbálhasson minden játékot. Az érdeklődők ezt hétfőn tehetik meg az InGame esport lounge szórakozóhelyen, ahol a fejlesztők élesben is láthatják, hogy az elkészült műveket mennyire tartják szórakoztatónak a játékosok.