A világ legnagyobb telefongyártója, a Samsung összességében jó évet zárt tavaly. Az év második felében mégis minden hír a Galaxy Note 7-et övező botrányról szólt.
A fiaskó eleinte visszahívással indult, majd teljesen leállították a modell gyártását és értékesítését. Jó sokáig a cég nem közölte, mi okozta a készülékek felhevülését és gyulladását. Az októberben indított vizsgálat most zárult le, január 23-án pedig nagyszabású sajtótájékoztatót tartott a Samsung Szöulban.
A Note 7 nagy eséllyel szorongathatta volna meg a legnagyobb konkurenst, az Apple szeptemberben bemutatott iPhone 7-jét – külsőre is jól nézett ki, belül pedig egy igazi erőmű volt.
A techsajtó és a felhasználók is elismerően nyilatkoztak róla, és csodálták, mégis hogy lehetett ennyi mindent (csúcskategóriás processzor, toll, méretes kijelző, ujjlenyomat-olvasó, erős aksi, fantasztikus kamera, retinaszkenner) ilyen kis modellbe beépíteni.
Sokak szerint a Note 7-nek épp ez lett a veszte:
túl sok mindent akartak egy minél kisebb és szebb telefonba.
A Samsung tényleg nem adta alább, viszont a tesztelési fázisban hiba csúszott a gépezetbe. A cég azzal próbált némi előnyre szert tenni, hogy még a konkurens Apple előtt megmutatják a saját mobilt, így augusztusra hozták a bemutatót.
A kapkodásnak és sietségnek végül az lett az ára, hogy a házon belül, külsős cégek nélkül tesztelt akkumulátorok borították a bilit, ezt erősítették meg a szöuli bejelentésen is.
Nem sokkal a mobil megjelenése után, szeptemberben egyre több hír látott napvilágot, miszerint a készülékek felhevültek, kigyulladtak, égési sérüléseket, illetve jelentős anyagi károkat okoztak tulajdonosaiknak.
Bár a kezdeti időszakban 36 ilyen esetről tudott a cég, mégis bátor lépésre szánta el magát: ugyan a mobilok csak nagyon kis százalékát érintette a probléma, a cégnél a felhasználók biztonságát helyezték előtérbe,
globális visszahívást és cserét rendeltek el.
Magyarországon szeptember 19-én kezdődött meg a csereprogram, melynek keretében vagy a Galaxy S7 készüléket kérhették a felhasználók, vagy a pénzvisszafizetést. A program mintegy ötmilliárd dollárjába fájt a cégnek, végül 2,5 millió mobilt kellett visszahívni.
A gyártó hosszadalmas vizsgálatot indított, hogy kiderüljön, mi okozza a mobil veszélyes felhevülését. Akkor úgy tűnt, hogy csak az SDI akkumulátorgyártó hardverével felszerelt modelleket érintette a dolog, a legtöbb független csapat pedig azt a magyarázatot tartotta valószínűnek, hogy az akkumulátor és a hátlap közt nem maradt elég hely az elektronika rendes működéséhez, vagyis a zsúfoltság okozta a mobil vesztét.
Drámaian feszültté vált a hangulat, amikor a csereprogram alatt újabb visszajelzéseket kapott a gyártó, és kiderült, hogy
a cserélt, már biztonságos készletből származó mobilokkal is baj van.
A légitársaságok elkezdték tiltani, hogy az utasok felvigyék a járatokra a mobilt, és addigra már ellepték a netet a mémek, a Samsungot kifigurázó poénok.
Bár sokan cserélték be a telefonokat, a felhasználók egy része még mindig nem tette meg, így a cég egy olyan szoftveres frissítést is kiadott a biztonság kedvéért, amely csak 60 százalékig engedte feltölteni az akkumulátort.
A helyzet addig gyűrűzött tovább, míg a Samsung október végén bejelentette:
nem csak a szállítást, de a készülék gyártását is teljesen leállítja.
A december már csendesebben zajlott, holott eredetileg a karácsonyi szezon csúcskészülékének szánták a Note 7-et. A Samsungra még várt egy alapos tisztázás, hiszen nemsokára jön az újabb csúcsmobil áprilisban, addig pedig meg kell győzni a felhasználókat arról, hogy ez még egyszer nem fordulhat elő. Az átláthatóság rendkívül fontos, hogy a megingott felhasználói bizalom visszaállhasson.
Január 23-án egy szöuli sajtótájékoztatón jelentették be, hogy mire jutottak a hivatalos vizsgálatok során, több mint 200 ezer készülék és 30 ezer akkumulátor tesztelésével. A hárommillió Note 7 készülék 96 százalékát már sikerült visszahívni, és megszülettek az eredmények is az elmúlt hónapban.
A készülékeket több hónapon keresztül vizsgálta három különböző külsős cég is (az Exponent Consulting, az Underwriters Laboratiries és a TUV Rheinland), és mindegyik arra a megállapításra jutott,
hogy a beszállítók akkumulátoraival volt a baj,
és nem a Samsung a hibás.
A hivatalos magyarázat szerint két beszállító lítiumion-aksijaival is gond volt, egyik típus sem működött rendeltetésszerűen, sőt, az első visszahívás idején kiadott mobilok százszázaléka gyulladásveszélyes. Az első cég termékeit „A típusúként” említették a sajtótájékoztatón, ezzel a típussal szállították le eredetileg a telefont.
Akkoriban viszont már tudni lehetett, hogy az SDI gyártó által készített telepekről van szó. Az SDI által készített aksikkal az volt a baj, hogy az akkumulátor tokja szűkös volt a benne lévő elektronika számára. Az energiatároló jobb sarkában fizikai deformáció alakult ki a túlnyúló elektródák miatt, ami rövidzárlatot és hevülést idézhetett elő.
A második beszállító, az Amperex Technology Ltd telepeivel más volt a probléma, azok gyártási, egészen pontosan hegesztési hibával kerültek be a telefonokba. Itt már konkrétan a siettetett gyártási eljárás okozta a bajt, az alapesetben elszeparált pozitív és negatív elektródák belül is érintkezésbe léphettek egymással, ami szintén felhevüléshez vezethetett. Ez azért alakulhatott ki, mert a túlságosan éles sorják átszakíthatták a szigetelőréteget.
Koh Tong Dzsin, a Samsung Electronics mobilágazatának vezetője mindenkitől elnézést kért. Közölte: a hibák miatt nem okolható sem a Note 7 formaterve, sem a Samsung által használt gyártási eljárások.
Azt viszont elismerték, hogy túl sokat követeltek a beszállítóktól: a Note 7 teljesítménye és a belepakolt csúcstechnológia miatt erőteljesebb energiaforrás kellett, de a Samsung nem akarta, hogy ez megnövelje a telefon méretét.
Ezért a beszállítók új tervezési és gyártási technológiákat is felhasználtak az aksik legyártásakor, amik végül a fent említett problémákhoz vezettek alaposabb tesztelés hiányában. A Samsung közölte, hogy mindezekért vállalja is a felelősséget.
A cég vázolta, hogy a jövőben milyen lépésekkel kívánják elkerülni a hasonló eseteket. Egyrészt egy olyan tanácsadói csoportot alakítottak, amely kifejezetten az akkumulátorok minőségével foglalkozik, a szakemberek közt találhatók egyetemi kutatók, kutatóközpontok.
Emellett sokkal alaposabb lesz az akkumulátorok minőségtesztelése, egy nyolcpontos vizsgálat alá vetnek minden telefont, amelyeket extrém körülmények közt is megvizsgálnak. A kiterjedt ellenőrzés keretén belül röntgen alatt is megvizsgálják a telepeket, és a töltési-merítési teszt is szigorúbbá válik.
Az áprilisban érkező Galaxy S8 esetében is ezt fogják már alkalmazni, jelentette be a cég, így a Samsung folytatja az innovációt, és legközelebb már nem fog előfordulni a tavaly év végi, példátlan szerencsétlenség. Épp ezért a mobil megjelenését is elcsúsztatták, az eredetileg az idei Mobil Világkongresszuson mutatkozott volna be, ami február végén kezdődik Barcelonában.