Február 15-én, magyar idő szerint a délutáni-esti órákban érkezik a frissítés a Facebook-applikációhoz, mind Androidra és iOS-re. Ennek keretében egy új beépített kamerafunkciót élesítenek, amit
nyolc országban vezetnek be, így Magyarországon is.
A meglepő, hogy az írországi belső tesztüzem után az Egyesült Államokon kívül debütál.
No de miről is van szó? Az új frissítéssel három újdonság érkezik, a hírfolyam tetején jelenik meg, és célja, hogy egyszerűbbé tegye a felhasználóknak a képes és videós tartalmak megosztását, hogy - mint fogalmaztak - az átélt pillanatokat annak és annyi ideig jelenítsük meg, ameddig érdemes.
A Facebook új beépített kamera appot kap a Messengerhez és az Instagramhoz hasonlóan. Az ikon a Facebook-app bal felső sarkában lesz, illetve ha a hírfolyamról balról suhintunk, rögtön betölt.
Kapunk hozzá szűrőket, maszkokat, kereteket és interaktív effekteket, amivel a képeket és videókat dobhatjuk fel. Sokan szeretik a kiterjesztett valóságos megoldásokat, amikor
egy arcfelismerés után a maszk követi a fejet, és a helyén marad,
ez is elérhető lesz.
Ahogy dinamikus, interaktív elemeket is hozzá tudunk adni a képi elemekhez: ezt a Messengeren a szerelmes és téli matricák küldésénél használták eddig, amikor a mozgó szívecskéket és hópelyheket bökéssel, suhintással arrébb tudtuk lökni vagy megfogni.
Ahogy kapunk a Prisma képszerkesztő appból megismert művészi szűrőket is, amelyekkel valós időben tudjuk feldobni a felvételeket, vagy
készíthetünk egy Picasso-festményszerű szelfit vele.
A Messengeren bevezették már a "Napom" funkciót, amely az app felső sávjában kapott helyett, ahogy korábban az Instagramon is
megjelentek a 24 óra után eltűnő fotók és mozgóképek.
Immár a Facebook része lesz ez is: a hírfolyam tetején kapnak helyet. Ott jelenik majd meg egy "A történeted" nevű ikon is.
A Facebook Stories által megosztott tartalmak nemcsak eltűnnek 24 óra után, de
sem a hírfolyamban, sem a felhasználó saját idővonalán nem jelennek meg.
Ugyan több telefonban is van rá lehetőség, hogy egy fotónál vagy videónál a megosztás gombra nyomva akár konkrét ismerősöknek küldjük el a tartalmakat, a Facebook segíteni akar abban, hogy a tartalmakat célzottan tudjuk megosztani.
Az új kamera funkcióval nemcsak azt adhatjuk meg, hogy "Nyilvánosan", vagy csak az "Ismerősöknek" akarjuk a bejegyzést posztolni, de arra is lesz lehetőség, hogy kiválasztott felhasználóknak mutassunk meg valamit átmenetileg. Ha a Közvetlen funkcióval küldjük a felvételt,
azt legföljebb kétszer lehet megtekinteni,
és eltűnik. Ha az ismerős válaszol, újra láthatjuk azt. Azonban ha az első megtekintés vagy reakció után eltelik 24 óra, a címzettek akkor sem fogják tudni többé megnyitni és megnézni.
Mint a Facebook regionális sajtóirodája az Origóval közölte, az új funkció válasz a megváltozott közösségi médiafogyasztási szokásokra.
Egyrészt míg 10 éve elsősorban szöveges posztokat tettünk ki, addig mára főleg fotókat, szépen lassan pedig a videók fognak dominálni. Másrészt a megosztás módja is változott: már nemcsak a teljes ismerősi körrel akarjuk tudatni, mi történt velünk, de kollégákkal, kisebb baráti csoportokkal vagy néha csak egyetlen emberrel. Ahogy van olyan tartalom is, amit
nem szeretnék, ha örökké ott virítana a profilunkon.
Éppen ezért nyúltak most ismét hozzá a "Mi jár a fejedben?" bokszhoz, amely a megosztás központja: akár egy magánfelhasználó, akár egy cég itt szerkeszti meg a posztolni kívánt bejegyzést.
Persze azért azt sem érdemes elfelejteni, hogy egyre több felhasználó döntött úgy, törli készülékéről a Facebook-appot, miután kiderült, mennyit is fogyaszt, és mennyire meríti az okostelefon akkumulátorát. Sokan ezért mobilon csak az Instagramot, esetleg a Messengert tartották meg,
a közösségi oldalt már inkább böngészőből vagy desktopon használják.
Azon kérdésemre, hogy milyen arányban osztanak meg fotókat és videókat Messengeren és Facebookon, konkrét számokkal nem szolgáltak. Azt azonban elmondták, hogy jelenleg a legtöbben különböző külső appokat használnak például vicces videók vagy tartalmak készítésére, az új funkcióval szeretnék ha ezt a Facebookon belül tennék meg.
A számok ellentmondanak annak is, hogy a Facebook appot egyre kevesebben használják. Mint a Facebook sajtóosztálya közölte: a 2016. decemberi adatok szerint
1,15 milliárd aktív felhasználója van a mobilos Facebooknak, ez 23 százalékkal több az egy évvel korábbi adatokhoz képest.
Viszonyításképp a Facebooknak összességében 1,9 milliárd felhasználója van, a Messengernek pedig körülbelül 1 milliárd fő - ebben a mobilos és desktop adatok is benne vannak.
Az új frissítés február 15-én érkezik meg Magyarországon kívül Olaszország, Svédország, Norvégia, Spanyolország, Argentína, Tajvan és Malajzia felhasználóinak.