Az okostelefonozókat már az is idegessé teszi, hacsak egyetlen másodpercre is megakad a videó, amit néznek, vagy ha megjelenik a "Töltés" felirat a kijelző alján – derült ki az Ericsson és a Vodafone kutatásából.
A két cég idegrendszeri eljárásokkal vizsgálta, hogy
a mobilhálózat teljesítménye hogyan befolyásolja a mobilozók érzéseit, ingerültségi szintjét
és a szolgáltató megítélését. Egy elektro-enkefalográffal (EEG) 150 előfizető agyi aktivitását figyelték a németországi Düsseldorfban végrehajtott kutatásban.
A vizsgálatban részt vevőknek 13 konkrét feladatot kellett elvégezniük 10 perc alatt egy okostelefonnal, például weboldalakat böngészni, videót streamelni és szelfit feltölteni közösségi oldalra. Az EEG-készülék mellett íriszkövetőt és pulzusmérőt is bevetettek a résztvevők figyelmének és szívverésének követésére.
A hálózatot manipulálták, a három kontrollcsoportnak jó, közepes és rossz minőségű netelérést biztosítottak a teszt során.
A felmérés a következő eredményekre jutott:
Ugyan már egyetlen másodpercnyi akadás is feszültséget okozott videóstreamelés közben, átlagosan 30 százalékkal ugrott meg a résztvevők stresszszintje. Azonban a többség még tovább nézte a felvételt, a résztvevők 47 százalékának figyelme kalandozott el.
Hat másodperces akadás esetén csúcsosodott a feszültség szintje, ekkor 81 százalék nem figyelt már a tartalomra. Ahhoz,
hogy mindenki érdeklődését elveszítsék, 8 másodpercnyi késlekedés kellett.
Azonban érdemes megjegyezni azt is, hogy a fiatalok sokkal kevésbé toleránsak: az Y generáció többségének (72%) mindössze 4 másodpercnyi akadás is elég volt, hogy feladja.
Érdekesség, hogy ha egy szelfi Facebookra való feltöltése 1 másodpercet késett, az 47 százalékkal emelte meg a stresszszintet. Ugyanakkor ha már 2 másodpercet késett, akkor az ingerültség 24 százalékra esett vissza, lévén a résztvevők 47 százaléka érdeklődését vesztette a folyamatban. Itt is
az első nyolc másodperc a kritikus a felhasználók szemszögéből.
A résztvevők harmada ugyanakkor azt nyilatkozta, hogy ha akad a képfeltöltés Facebookra, az csak első alkalommal idegesítő.
A teszt ezen része azt is bizonyította, hogy az ügyfeleknek nemcsak a letöltési, de a feltöltési sebesség is ugyanolyan fontos a hálózat megítélése szempontjából.
Összességében az látszódott a kutatásból, hogy a szélessávú hálózat hibái vagy a pocsék nethozzáférés kihatott a teljes mobilpiac, vagyis a tartalomszolgáltató, az app- és az oprendszer-fejlesztő, a mobilgyártó és a szolgáltató megítélésére is.
"Ebből következik, hogy a felelősség is közös, hogy a felhasználónak pozitív élménye legyen, és hogy folyamatosan megbízható hálózatot tudjon használni, amely megfelel a mindennapi igényeinek és elvárásainak" – olvasható a tanulmányban.