Még nincs négy éve, hogy megjelent a PlayStation 4 és az Xbox One, de már mindkét konzol megélt egy ráncfelvarrást (Xbox One S és PS4 Slim néven), továbbá a Microsoft és a Sony is úgy döntött, hogy a hardver erősítésével nem várnak a 9. generáció megjelenéséig, hanem még az aktuális gépeiken elvégzik a szükséges fejlesztéseket,
hogy lépést tartsanak a technikai fejlődéssel és a játékosok igényeivel.
A redmondiak idén nyáron, a 2017-es E3-on rántják le a leplet az egyelőre csak Project Scorpióként emlegetett új Xboxról, a Sony pedig (ismét) komoly lépéselőnyben van, hiszen már kapható a PlayStation 4 Pro, ami jelenleg a legerősebb konzol a piacon, olyan hardverrel, ami képes a videojátékok full HD-nál nagyobb felbontású, akár natív 4K-s megjelenítésére is.
A Pro viszont nemcsak a belsejében, de a külsejében is módosult, így a PS4 Slim után ez már a második olyan modell, ami jelentősen eltér a 2013-ban bemutatott alapgéptől. Ami a magasságát illeti, a gép szinte semmit nem változott, viszont mind a szélességében, mind mélységében "hízott" plusz két centit.
A csapott elő- és hátlapi dizájn ugyan megmaradt, de a lekerekített élek már a Slim változatot idézik, továbbá a gép testét háromlépcsősre módosították az eredeti modell „félbevágott" megoldása helyett. Az állapotjelző LED a konzol tetejéről az előlapra került, az érintésérzékeny gombokat pedig hagyományos kapcsolókra cserélték, így
a kíváncsi háziállatok már nem tudják pusztán szagolgatással ki- és bekapcsolni a masinát.
Az új formavilág elegáns, tetszetősebb, mint a korábbi modellek, ugyanakkor hiába teljesen matt a borítás, továbbra is ugyanúgy gyűjti az ujjlenyomatokat, mint az elődje. Pozitívum viszont, hogy ez a verzió akár már állva is tárolható, bár a stabilitáshoz szükséges talpat külön kell beszereznünk hozzá.
A Pro ráadásul nemcsak valamivel terebélyesebb, de közel fél kilóval súlyosabb lett, és kifejezetten üdvözítő változás, hogy az előlapon található két USB mellé a hátlapra érkezett egy harmadik is, így a PSVR-tulajok már kulturáltabban tudják kezelni azt a hihetetlen kábelrengeteget, ami a virtuálisvalóság-kiegészítővel jár, és amiről a PSVR-tesztünkben mi is külön megemlékeztünk pár hónapja.
Ha pedig már hátlap és csatlakozók, akkor a komoly hangrendszerrel rendelkezők számára jó hír, hogy a gép jobb oldalába épített hagyományos AUX csatlakozó mellett a hátlapon helyet kapott egy optikai kimenet is.
Apró, viszont annál bosszantóbb változás ugyanakkor, hogy az új dizájn miatt az előlapi USB-csatlakozók a korábbinál mélyebbre kerültek.
A kontrollerek csatlakoztatásánál/töltésénél ez ugyan nem jelent gondot, a képek/videók/mentések másolására használt pendrive-oknál viszont más a helyzet, hiszen akad jó pár olyan darab, amit elöl egész egyszerűen nem lehet bedugni. Mázli, hogy a hátulra került extra USB-nél nincs ilyen probléma.
A megújult külsőnél persze sokkal fontosabb, hogy mi változott a hardver terén. A legfontosabb, hogy a PS4 Pro központi processzora (APU), ami magában foglalja a hagyományos és grafikus procit, mindkét összetevőjét illetően jelentősen erősödött.
A CPU a korábbi 1,6 GHz helyett már 2,13 GHz-en ketyeg, míg a grafikus chip az eredeti 18 helyett már 36 grafikus maggal dolgozik, és 1,8 TeraFLOP-nyi számítási kapacitás 4,2-re nőtt.
Emberi nyelvre fordítva ez annyit tesz, hogy a megnövekedett számoknak hála a PS4 Pro már képes a játékok 900p/1080p-nél magasabb felbontású és a korábbinál részletesebb grafikájú kirajzolására, nem mellesleg meg tudja úgy hajtani a PlayStation VR kiegészítőt, hogy
mind részletességben, mind az effektek minőségét illetően látványos legyen az eltérés a sima PS4-hez képest.
A memória ugyan nem nőtt, továbbra is 8 GB GDDR5 található a gépben, viszont a mérnökök megoldották, hogy a fejlesztők ebből még többet tudjanak használni a játékok zökkenőmentes futtatásánál, aminek a játékosok csakis örülhetnek.
Fontos változás továbbá, hogy a gép HDMI-portja már a 2.0-s szabványt is kezeli (ez főleg az ultra HD tartalmak miatt fontos), a Pro (is) támogatja az egyelőre nem túl elterjedt HDR-t, és már alapból 1 TB háttértár áll rendelkezésünkre.
Az viszont kifejezetten csalódást keltő, hogy bár a Sony alapvetően a 4K-s tartalmak miatt hozta létre a Prót, a beépített Blu-ray meghajtó mégsem támogatja az UHD-lemezek lejátszását (ellenben a tavaly nyáron megjelent az Xbox One S-sel).
A fenti adatok szépen hangzanak, de mindenkit az érdekel, hogy ez mégis mit jelent a játékok terén. Amit érdemes rögtön leszögezni, hogy hiába erősödött a gép, ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy lesznek olyan játékok, amelyek csak a PS4 Próra jelennek meg.
A 2013 óta kiadott és a jövőben érkező címek egyaránt kompatibilisek az alapgéppel és az erősebb modellel, az eltérés csak annyi, hogy a Próval rendelkező felhasználók látványban, felbontásban és olykor képfrissítésben is többet kapnak, mint azok, akik a 2013-as masinát vagy a Slim változatot birtokolják –
legalábbis akkor, ha ezt a tévéjük is támogatja.
Habár a Sony szereti úgy hirdetni a PS4 Prót, hogy a beszerzése előny lehet mindenki számára, azzal érdemes tisztában lenni, hogy az erősebb hardver előnyeit elsősorban azok fogják tapasztalni és élvezni, akik rendelkeznek egy 4K-s megjelenítésre képes tévével.
Mi ezt választottuk
A PlayStation 4 Pro tesztünk mellé az LG egyik csúcsmodelljét, az OLED-paneles, 139 centi képátlós C6V modellt vetettük be, ami nemcsak az ultra HD okán volt jó választás, de a készülék támogatja a HDR-t is, így a Sony új konzoljának minden funkcióját ki tudtuk vele próbálni. A készülék viszont nemcsak játék közben állta meg a helyét, de a lenyűgöző színeknek, a tűéles képnek, a remek kontrasztnak és a gyönyörű feketéknek hála a film- és sorozatnézés élményét is új szintre emelte.Hogy ezek az előnyök mik, az teljesen játékfüggő, hiszen minden program esetében a fejlesztőkön múlik, hogy miképp élnek az erősebb hardver biztosította lehetőségekkel. Az előnyök ráadásul nemcsak a jövőben érkező játékokra vonatkoznak, de rengeteg már megjelent címre is, amiket az alkotók online letölthető patchekkel igazítottak a PS4 Pro képességeihez.
Jelenleg 60-nál is több játék használja ki a PS4 Pro lehetőségeit,
és ezek között bőven akadnak olyanok, amik tényleg látványos változásokkal várják a felhasználókat. A Call of Duty: Infinite Warfare például 60 képkocka/másodperccel képes futni akár 4K-ban (2160p, avagy 4096×2160 pixel) is.
Ez az érték ugyan csökkenhet, hogy megmaradjon az ideális képfrissítés, de játék közben ezt észre sem lehet venni, ellenben a látvány minőségjavulása olyan mértékű egy sima PS4/full HD kombóhoz képest, hogy az ember tényleg elégedetten csettint a képernyő előtt.
A Rise of the Tomb Raider bizonyos szempontból még ennél is jobb, hiszen a Crystal Dinamics a játékosra bízza, hogy mit kezd a Pro nyújtotta extra kakaóval. Játszhatunk 4K-ban 30 fps mellett, játszhatunk full HD-ben fps-korlát nélkül, illetve adott egy olyan opció, ahol a felbontás ugyan 1080p, és a képfrissítés 30 képkocka/másodperc,
viszont a grafikát maximumra járatja a program, így megközelítve a PC-n tapasztalható minőséget és részletességet.
A felsorolás pedig hosszan folytatható: az új Hitman szintén játszható 4K-ban 30 fps mellett, vagy választhatjuk az 1440p-s felbontást magasabb képfrissítéssel, és a Pro használatával a textúrák és az effektek minősége is javul a sima PS4-es verzióhoz képest.
A Resident Evil 7 az új modellen full HD helyett már 2240x1260-as felbontásban fut, a Deus Ex: Human Revolution 4K-ban, a The Last of Us Remastered játszható natív 4K-ban 30 fps mellett vagy 1800p-s felbontással 60 képkocka/másodperc képfrissítéssel, továbbá javul a grafika kidolgozottsága, a fénykezelés és a látótávolság is.
És ez még tényleg csak pár kiragadott példa a már megjelent játékokból. Az biztos, hogy jelenleg is számos stúdió dolgozik még be nem jelentett programokon, amik élnek a Próban rejlő lehetőségekkel, illetve már a közeljövőben is érkeznek olyan címek, amelyek az erősebb PS4-en fogják megmutatni, hogy mit is tudnak valójában.
Elég csak a napokban megjelenő Horizon Zero Dawn-ra gondolni, ami az erősebb gépen 4K-s felbontással és felturbózott effektekkel várja a játékosokat.
Játék tehát van és lesz bőven, viszont a Pro beszerzése inkább akkor javasolt, ha van mellé egy 4K-s tévénk, ugyanis egy full HD kijelzőn egész egyszerűen nem jelentkeznek olyan mértékben a combosabb hardver előnyei, hogy csak emiatt érdemes lenne pénzt áldozni az amúgy megbízhatóan működő PS4 vagy PS4 Slim modellünk lecserélésére.
Amennyiben viszont már most is rendelkezünk ultra HD televízióval, és van mellé egy korábbi PS4-ünk, akkor mindenképpen érdemes elgondolkodni a cserén, hiszen a két eszköz együtt tényleg
olyan grafikai, ezáltal élménybeli ugrást eredményez, ami bőven megéri a konzolok közti árkülönbséget.
Ha pedig még nincs semmilyen konzolunk, de szeretnénk egyet, akkor jelenleg a PlayStation 4 Pro a legjobb vétel (még full HD tévé esetén is), hiszen a hardvert illetően magasan veri a mezőnyt (természetesen a márciusban érkező Nintendo Switch sem lesz ellenfél ezen a téren), ráadásul idén a PlayStation játékkínálata is jóval erősebbnek tűnik a konkurencia felhozatalánál.
Az új PS4 teljesítményét „megháláló" játékok sora már most is jelentős, és abban is biztosak lehetünk, hogy az idő múlásával, ahogy a fejlesztők egyre jobban belakják az új hardvert, úgy érkeznek majd szép sorban azok a játékok, amelyek egyre látványosabban és egyre több választható lehetőséggel használják ki a Pro megnövelt teljesítményét.