Berners-Lee terjedelmes nyílt levelet tett közzé a világháló 28. születésnapja alkalmából. A hipertext-alapú hálózatot, a www-t még 1989-ben álmodta meg, ami azóta hatalmas átalakuláson ment keresztül - igaz, a technológia csak 1993-ban vált elérhetővé a nyilvánosság számára.
A 61 éves brit szakembert három dolog aggasztja leginkább:
A politikai hirdetések piaca rendkívül mesterkélt és célzott lett az olyan óriáscégeknek köszönhetően, mint a Facebook és a Google - írja levelében. Adatgyűjtési tevékenységüknek köszönhetően lehetséges, hogy a felhasználókat célzott hirdetésekkel bombázhassák, akár politikai jellegűekkel is a választási időszakok alatt.
Így pedig sokkal könnyebb a választók véleményét is befolyásolni.
Berners-Lee szerint ez egyáltalán nem demokratikus.
Az internet atyját komolyan aggasztja az is, hogy csak kevés hatalmunk van személyes adataink védelme felett. Gyakorlatilag
ezzel fizetünk azért, hogy ingyen használhatjuk a különböző netes szolgáltatásokat,
mint a Facebook közösségi oldalt. Ám az üzemeltető ezzel hatalmat is szerez adataink felett, amiket aztán eladhat külsős cégeknek.
Az adatgyűjtés mellékhatása, hogy a hátrahagyott digitális lábnyomoknak köszönhetően a kormány feltérképezheti egy adott felhasználó minden lépését. A megfigyelés kockázata pedig veszélyezteti a szólásszabadságot még azon országokban is, ahol az alapvető jogok egyébként biztosítottak.
Az emberek kevésbé mernek kényes témákra keresni a neten.
Ezt a dermesztő hatást emlegeti a szaknyelv "chilling effectként".
Berners-Lee már 2010-ben is felszólalt az adatsilóként működő szolgáltatások, kiemelten a Facebook és a Google ellen. „Ha egy közösségi oldal, keresőmotor, vagy böngésző túl nagyra nő, monopóliummá válik, ez pedig hátráltatja az innovációt."
A másik nagy problémát az álhírek futótűzszerű terjedése jelenti Berners-Lee szerint. Ezt a témát utoljára az amerikai elnökválasztás kapcsán kapták fel, éles kritika érte a Facebookot is.
Az olyan nagy cégeket, mint a Facebook és a Google különösen nagy felelősség terheli, hiszen
kapuőrként ők azok, akik átengedik a tartalmakat algoritmusaik segítségével.
Lee szerint a cégeket arra kell buzdítani, hogy erőteljesebben küzdjenek. Azt viszont nem ajánlja, hogy egy központi szervezet kezében összpontosuljon a hatalom,és ítélkezhessen a hírek valódisága felett.
A Berners-Lee által 2009-ben létrehozott Web Foundation alapítvány ezen problémákra próbál megoldást találni az elkövetkező öt évben. A 61 éves brit fizikus kiemeli: