A Galileo európai műholdprogram már fennállásának első évében beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Annak ellenére, hogy a projekt 2020-ban teszi meg utolsó lépéseit a kívánt cél felé, a kontinens fölött keringő mesterséges égitestek már jelenleg is erősebb jelet adnak, mint amerikai és orosz társaik, így több információhoz juttatják a felhasználókat. Miközben a logisztikai vállalatok és szolgáltatóik máris a telematikai megoldások új korszakának kezdeteként tekintenek erre az időszakra, a hazai szakemberek folyamatosan keresik az adatok újabb és újabb felhasználási módjait.
A Galileo műholdas és navigációs rendszer nem véletlenül kapta nevét a pontos csillagászati mérések és távcsövek atyjaként is ismert itáliai természettudósról „A technológiai újításoknak és a 30 elemből álló műhold-hálónak köszönhetően az eddig általánosnak vehető 4 – egyes eszközök esetében 3 méteres – helymeghatározást az ilyen viszonylatban szinte tökéletesnek mondható 1 méteres horizontális pontosságra csökkenti." – fogalmazta meg az újítás lényegét Deszpot Károly, a járműkövető rendszerek fejlesztésével foglalkozó WebEye magyarországi divíziójának ügyvezetője.
A Galileo program célja, hogy felváltsa a jelenleg használt amerikai GPS és orosz GLONASS műholdakat, így csökkentve a vészhelyzet esetén fellépő európai kitettséget.
Várhatóan 2020-ban lövik fel a projekt végét jelző harmincadik műholdat, addigra a teljes becsült költség eléri a 10 milliárd eurót. Ekkora összegnél talán nem is véletlen, hogy a programért felelős európai politikusok és szakemberek folyamatosan keresik azokat az új területeket, ahol kiaknázhatják egy ekkora méretű innovatív beruházásban rejlő lehetőségeket.
A rendszer pozitív hatással lesz az európaiak mindennapi életére is, mivel gyorsabb cselekvést tesz lehetővé például sürgősségi hívások esetén. Az új műhold rendszer, a GNSS (Global Navigation Satellite System) a hordozható és a beépített navigációs eszközök hatékonyságát is javítani fogja, még kényelmesebbé téve az úton töltött időt. A rendszer pontosságából adódóan meg tud különböztetni egymástól csak pár méterre haladó párhuzamos utakat, például felismeri, hogy fent ragadtunk-e az autópályán vagy az alsó rakparton, és újratervezheti az útvonalat anélkül, hogy több kilométert kellene utaznunk feleslegesen oda és vissza. A pontosság az európai útdíjak esetében is kiemelten fontos tényező, mivel sok esetben futnak párhuzamosan a fizetős és útdíjfizetésen kívül eső utak.
Egy másik, eddig kevésbé kiaknázott lehetőség, hogy az áruk pozíciója még pontosabban lekövethető lesz a logisztikai lánc mentén, a feladótól a befogadóig, ami alacsonyabb költséget és nagyobb árubiztonságot eredményez. A Galileo rendszer jobb lefedettséget és jelerősséget biztosít nem csak a magas épületekkel tűzdelt városokban, de a fedett, vagy akár föld alatti területeken is, ahol ez eddig problémát jelentett. Sőt, megszűnik majd jelenlegi technológiából fakadó ideiglenes jelszakadás is.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!