Azzal ma már lassan egy gyerek is tisztában van, hogy rosszindulatú egyének a hackerek, különféle módszerek révén feltörhetik az internetre kapcsolódott eszközöket. Bejuthatnak a számítógépbe, telefonba, de ha megfelelően védekeznek ellenük, és az ember betart bizonyos szabályokat, akkor azért jelentősen meg lehet nehezíteni a dolgukat, sőt még azt is el lehet érni, hogy elálljanak galád tervüktől.
Azt azonban biztos, hogy sokan nem tudják, hogy bizony
jó pár olyan konkrét termék is van, amelyet gyárilag felkészítettek a kémkedésre.
Nézzünk hát ezek közül néhányat, hogy aztán arról is szó essék, hogy miért is iszonyatosan veszélyes ez az egész!
Elmúltak már azok az áldott idők, mikor csak bekapcsoltuk a dobozt, és teljes biztonságban, gondtalanul bámulhattuk Izaura őrületesen izgalmas kalandjait. Ma, az okostévérendszerek korában egy televízió olyan, mint egy számítógép, amelynek saját processzora, memóriája van, és amely felcsatlakozik a világhálóra. Ez pedig komoly veszélyeket rejt magában.
A Samsung évekkel ezelőtt mutatta be az olyan tévéit, amelyek egy beépített mikrofon segítségével hanggal is vezérelhetőekké váltak. Azaz nem kellett mást tenni, mint rászólni a készülékre, hogy tekerje fel a hangerőt, vagy megparancsolni neki, hogy mire keressen az interneten.
Ez magában még hasznos is lenne, az már viszont kevésbé, hogy a mikrofon állandóan be van kapcsolva, és képes felvenni azt, amit a környezetében beszélnek.
Sőt nemcsak rögzíti a hangokat, hanem el is tudja juttatni azt máshova, azaz magyarul a televíziókat úgy gyártották, hogy le tudják hallgatni a tulajdonosaikat. A legszebb, hogy erre a vállalat is felhívta a figyelmet az apró betűs használati utasításban, de hát ezt egymillió emberből nagyjából egy szokta végignyálazni.
A C't nevű német számítástechnikai magazin munkatársai korábban több gyártó készülékét is megvizsgálták, és arra jutottak, hogy a Philips, a Toshiba, a Panasonic és az LG készülékei is folyamatosan küldik az adatot "haza" arról, hogy mit néz, milyen alkalmazásokat futtat rajtuk a használójuk. Van már olyan vállalat is, akit a hivatalos szervek ítéltek el ilyen ügyben. A Vizio nevű amerikai székhelyű tv-gyártót például több millió dollárra büntette a Szövetségi Kereskedelmi Bíróság idén februárban a felhasználók adatainak jogtalan felhasználása miatt.
A cégek persze azzal védekeztek, hogy ők csak jót akartak, mert az így nyert adatok alapján tudják, hogy milyen irányba kell fejleszteniük a készülékeiket.
Azaz végeredményként olyan modellek születnek meg, amelyek majd jobban igazodnak az emberek elvárásaihoz. Ez tényleg gyönyörű hárítás, de maga a szituáció nagyjából olyan, mintha fürdés közben ránk nyitna a szappangyártócég vegyészmérnöke, és csupa jó szándékkal rákérdezne, hogy elégedettek vagyunk-e a habzással.
2017 nyarán robbant a bomba a Roomba nevű okosporszívók miatt, ami arra világított rá, hogy a háztartási eszközök is veszélyesek lehetnek. A gyártó, iRobot egyik vezetője ugyanis konkrétan elismerte egy interjúban, hogy az intelligens, kamerával és különféle szenzorokkal ellátott, akár internetre is csatlakoztatható termékeik képesek arra, hogy a begyűjtött adatokat egy harmadik félnek átadják.
Magyarul beismerte, hogy felkészítették a porszívókat a kémkedésre, és arra, hogy az így szerzett információkat olyan cápákhoz juttassák el, mint a Google, az Amazon vagy az Apple.
Utólag persze azt mantrázták, hogy ezt mindenkinek tudnia kellett, aki tőlük vásárolt, de a világméretű felháborodás azt sejtette, hogy a tájékoztatás valahogy mégsem volt tökéletesen széleskörű.
A kémkedés és a szex sosem állt távol egymástól, elég csak például a híres Mata Harira gondolni, aki az ágyában megforduló tisztekből szedett ki hadititkokat, akik nyilván nem szundikálás céljából heveredtek oda. A technológia fejlődése ezt a kapcsolatot is egy új szintre emelte, mint ahogyan azt a Standard Innovation botránya tökéletesen be is bizonyította. A cég egy olyan okosvibrátort fejlesztett ki, amelyet egy alkalmazás segítségével is lehetett irányítani.
Azonban a szoftver nemcsak arra volt képes, hogy kicsit bepörgesse a masinát, hanem arról is folyamatosan tájékoztatta a gyártót, hogy milyen gyakorisággal, és milyen módban használták a készüléket.
Ráadásul mindezt úgy, hogy elfelejtették elmondani a vásárlónak, és az elküldött adatok tartalmazták a felhasználó e-mail címét is, azaz így könnyűszerrel beazonosíthatóvá vált.
A Standard Innovationt egyébként kőkeményen megbüntették emiatt, minden egyes vásárlónak 10 000 dolláros kártérítést kell fizetnie, de gyaníthatóan akadnak olyanok, akiket ez annyira nem vigasztal.
Még nincs vége! Ha meg szeretné tudni, melyik billentyűzet figyeli, amit begépelt rajta, lapozzon!